شناسهٔ خبر: 29988012 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مبارزه غرب با گروه های افراطی؛ از ادعا تا واقعیت

خبرگزاری فرانسه: "رویکرد غرب در مواجهه با گروه های افراط گرای سنی محکوم به شکست است"

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فرانسه امروز در گزارشی ذیل عنوان "رویکرد غرب در مواجهه با گروه های افراط گرا محکوم به شکست است" به نقل از کارشناسان هشدار داد "غرب با متمرکز شدن بر حذف فیزیکی گروه های تندرو بدون تلاش برای پی بردن به علل شکل گیری و گسترش آنها در واقع با پیامدها مقابله می کند و دلایل را نادیده می گیرد و با جنگ همیشگی رو به رو خواهد بود." 

خبرگزاری فرانسه در حالی در پی باور پذیر کردن تلاش غرب برای مقابله با گروه های افراطی است که آنها و متحدان منطقه‌ای شان مهمترین عامل ترویج ایدئولوژی افراطی و آموزش و سازماندهی و تجهیز نظامی آنها بوده و هستند. نمونه بارز این تلاش‌ها حمایت از داعش در سوریه و عراق است.
کاترین زایمرمان Katherine Zimmerman، مولف گزارش اخیر درباره این موضوع با عنوان " تروریسم، تاکتیک و تحول، غرب در برابر جنبش سلفی - جهادی " برای اندیشکده آمریکایی اینترپرایز Enterprise اعلام کرد " فراتر از پیروزهای تاکتیکی در میدان درگیری، راهبردی که در حال حاضر در پیش گرفته شده محکوم به شکست است".
وی گفت: "همه سربازان حاضر در میدان و تحلیل گران اطلاعاتی که درباره این مسئله کار می کنند آنچه را که در حال روی دادن است درک می کنند. آنها می دانند آنچه که ما در سوریه، عراق و دیگر جاها انجام می دهیم فقط جنبه موقتی دارد. این کار تهدید فوری را از بین می برد اما چیزی تثبیت نمی شود و پیشرفتی صورت نمی گیرد ".
اما باید دید آیا غرب واقعا خواهان آن است که مبارزه با افراط گرایی جنبه  دائمی داشته باشد و چیزی در این زمینه تثبیت شود؟ برخی شواهد نشان میدهد افراط گرایی در جهان بویژه در جهان اسلام برای غرب کارکرد سیاسی و امنیتی دارد. از طرفی این پدیده به مهمترین بازوی نظامی آمریکا در منطقه تبدیل شده است. تقویت القائده در یمن و داعش در سوریه و عراق از این منظر ارزیابی میگردد.
پس از روبرو شدن دولت جرج بوش پسر با اعتراضات میلیونی ضد جنگ در آمریکا, سیاست نظامی و امنیتی کاخ سفید به حضور نظامی حداقلی در اقصی نقاط جهان و در نتیجه استفاده از ظرفیت‌های نظامی بومی کشورها، گروه‌های افراطی و مزدوران در چارچوب منافع امنیتی آمریکا تبدیل شد. از طرف دیگر حضور گروه‌های افراطی سبب میشود جهان اسلام همواره درگیر مشکلات امنیتی باشد و به تهدیدی علیه منافع غرب تبدیل نشود.
در این میان انچه قابل تامل است قلب واقعیت در زمینه عوامل شکست داعش در سوریه و عراق در گزارش خبرگزاری فرانسه است. 
به گزارش این خبرگزاری مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی در تحلیلی با عنوان "تهدید سلفی - جهادی" که 20 نوامبر منتشر شد، نوشت:‌ "هر چند آمریکا و متحدانش گروه هایی مثل داعش را تضعیف کرده اند اما مسائل اساسی حل نشده مانده است".
این ادعا در حالی است مقاومت اسلامی با محوریت ایران, جنبش حزب الله لبنان و مقاومت در سوریه و عراق و روسیه مهمترین نقش را در شکست و تضعیف داعش داشته اند و چنانچه گذشت آمریکا و متحدانش فقط از آنها حمایت کرده اند. 
------------------------------
عبدالرضا خلیلی

نظر شما