شناسهٔ خبر: 29986439 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

امام جمعه شیراز:

به ظالم نباید اجازه میدان داری داد/ حضور در انتخابات باید آگاهانه، مسئولانه و خدا ترسانه باشد

آیت الله دژکام با بیان اینکه باید مسئولیت ها توسط مردم با دقت و توجه ویژه ای واگذار شود، گفت: اگر مردم درست انتخاب نکنند و به فردی مسئولیت بدهند که قادر به ایجاد عدالت و گرفتن جلوی ظلم در جامعه نباشد و کیسه برای خود بدوزد چه کاری از من بر می آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیرازه، آیت الله لطف الله دژکام بیست و سوم آذر ماه در خطبه های نماز جمعه شیراز ضمن دعوت خود و نمازگذاران به رعایت تقوا و پرهیزکاری، همچون خطبه های گذشته نکاتی درخصوص ارتباط عدالت با تقوا مطرح کرد.

امام جمعه شیراز با اشاره به آیه هشتم سوره مائده «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُونُوا قَوّامینَ لِلّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْم عَلى أَلاّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى وَ اتَّقُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ؛ اى کسانى که ایمان آورده اید! همواره براى خدا قیام کنید، و از روى عدالت، گواهى دهید. دشمنى با جمعیتى، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند. عدالت کنید، که به پرهیزکارى نزدیک تر است! و از (معصیت) خدا بپرهیزید، که خداوند از آنچه انجام مى دهید، با خبر است»، گفت:پرودگار متعال در این آیه خطاب به مردم گفته است که عدالت پیشه کنید که به این به تقوا نزدیک تر است.
 
وی درخصوص نزدیکی ارتباط عدالت با تقوا، با اظهار اینکه طبق مطالبی که در هفته پیش گفته شد عدالت دو قسم (عدالت فردی و اجتماعی) است، اذعان داشت: فردی که عدالت فردی (کسی که مرتکب گناه و خلاف شرع نشود و کاری که خشنودی خداوند در آن نباشد را انجام ندهد) ندارد نباید توقع داشت که عدالت اجتماعی را رعایت و ایجاد کند.
 
نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان کرد: عدالت اجتماعی آن است که مردم بین خودشان حق دیگری را نخورند، حقوق یکدیگر را رعایت کنند و توزیع ثروت به صورت عادلانه باشد.
 
دژکام با تاکید بر اینکه نباید از فردی که شخصا عادل نیست امید و توقع اجرای عدالت اجتماعی داشت، تصریح کرد: باید توجه کنیم به کسی که در اجتماع مسئولیت می دهیم عدالت فردی داشته باشد، چرا که فرد عادل، عدالت را در جامعه اجرا می کند و جلوی ظلم را می گیرد.
 
امام جمعه شیراز با بیان جمله ای مبنی بر اینکه سنگ انداختن در چاه آسان است اما بالا آوردن آن آسان نیست، گفت: شما اگر درست انتخاب نکنید و به فردی مسئولیت بدهید که قادر به ایجاد عدالت و گرفتن ظلم در جامعه نباشد و کیسه برای خود بدوزد چه کاری از من بر می آید لذا باید در مرحله اول، مسئولیت ها توسط مردم با دقت و توجه ویژه ای واگذار شود.
 
وی افزود: در حکومت جمهوری اسلامی مردم دائما در حال انتخاب ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر هستند که اگر انتخاب ها به نحو شایسته ای صورت گیرد فردِ مسئول نیز در پی اجرای عدالت خواهد بود.
 
استاد دانشگاه شیراز اذعان داشت: قبل از انتخاب فرد را باید شناخت و نباید به کسی که ظلم می کند اجازه میدان داری داده شود تا با انتخاب غلط، حق خود و دیگران را ضایع نکنیم.
 
نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: یکی از مصادیق ظلم این است که فرد، خدا و قیامت را قبول ندارد چنانکه هم اکنون در کشوری چون فرانسه این موضوع قابل ملاحظه است، اعتراض به بی عدالتی در حالی صورت می گیرد که وضعشان خوب است و علت آن هم وجود ظلم در کشورشان است.
 
دژکام در ادامه به ایه 32 سوره فاطر «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذلِکَ هُوَ الْفَضْلُ الْکَبیرُ؛ سپس این کتاب را به کسانی از بندگانمان که برگزیدیم به میراث دادیم پس برخی از آنان [در ترک عمل به کتاب] ستمکار بر خویش اند، و برخی از آنان میانه رو، و برخی از آنان به اذن خدا در کارهای خیر [بر دیگران] پیشی می گیرند، این است آن فضل بزرگ»، اشاره کرد و گفت: امروز حقیقت قرآن دست امام زمان است و مردم در مقابل امام به سه دسته تقسیم می شوند؛ عده ای ظالم به خود می شوند و امام زمان را نمی شناسند و در همین راستا پیرو از امام را بر خود واجب نمی کنند.
 
وی اظهار داشت: نشناختن ولیِ امر یک مصداق ظلم است؛ برخی هنوز مرکب پای حکمشان خشک نشده برای ولیِ امر شاخ و شانه می کشند.
 
امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه راه انداختن حکومت و تمدن سازی اسلامی باید مطابق قرآن باشد، در انتخاب ها باید هر آنچه مدنظر خداوند است را مورد توجه قرار داد و به فردی رای داد که کارهایش برای خشنودی خداوند متعال است.
 
دژکام حضور در انتخابات را واجب شرعی عنوان کرد که اگر فردی این کار را نکند به خودش ظلم کرده است و گفت: حضور در انتخابات باید آگاهانه، مسئولانه و خدا ترسانه باشد.
 
انتهای پیام/

نظر شما