شناسهٔ خبر: 29986095 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

شورش زنان کره‌جنوبی علیه استانداردهای زیبایی غربی

لوازم آرایشی‌ات را خُرد کن!

طبق آمار گردش مالی لوازم آرایش در ایران حدود ‌2 میلیارد و 400 میلیون دلار است که این رقم ایران را پس از عربستان به‌ عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده لوازم آرایش در خاورمیانه معرفی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی قدس‌آنلاین، غربی‌ها همیشه ما را متهم کرده‌اند که حقوق زنان را نادیده می‌گیرید و به آن‌ها در جامعه‌تان ضریب نمی‌دهید و فقط می‌خواهید که برایتان بچه‌ بیاورند و مثل کلفت در خانه‌تان کار کنند. درحالی که خودشان به زن فقط نگاه ابزاری دارند. هرچند وقت یک‌بار هم بعضی از همان روشنفکرها و قشر مثلاً فرهنگی‌شان کاری انجام می‌دهد که همه آن نظریات و حرف‌ها را زیرسؤال می‌برد. مثل جریان اخیر یکی از نویسنده‌های اروپایی که در مراسم رونمایی و امضای کتابش، از یک زن به عنوان حیوان خانگی استفاده کرد. همین‌ها با این سبقه مستقیم و غیرمستقیم شروع می‌کنند به تولید متر و معیارهای گوناگون برای همه زن‌های دنیا. با این تِز که اگر می‌خواهید در جامعه، مردها تحویلتان بگیرند، باید این شکلی شوید. استانداردی که دخترها و زنان کره جنوبی سال‌های سال آن را موبه‌مو انجام دادند و رعایت کردند، اما اکنون از آن خسته شده‌اند و می‌خواهند خودشان باشند. اسم کمپینشان را هم گذاشته‌اند لوازم آرایشت راخرد کن. کمپینی که در همین چند روزه به تیتر یک خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های دنیا تبدیل شده است. 

مهد جراحی زیبایی و استفاده از لوازم آرایشی

اما ظهور چنین کمپینی در کره‌جنوبی برای همه دنیا عجیب بود. چون این کشور بزرگ‌ترین تولید کننده لوازم آرایشی در جهان است و طبق آمارهای جهانی از لحاظ مصرف هم روی بقیه کشورها را سفید کرده‌ و جایگاه اول را به خودشان اختصاص داده‌اند. بد نیست بدانید که صنعت لوازم آرایشی برای این کشور حدود ۱۰ میلیارد پوند ارزآوری داشته است. کره‌ای‌ها از حیث عمل‌های جراحی‌ زیبایی هم در دنیا سرآمد هستند و از آن‌ها به عنوان پایتخت جراحی پلاستیک دنیا یاد می‌کنند. بد نیست بدانید که بخش زیادی از ارزی که وارد کره‌جنوبی می‌شود، به واسطه توریست‌هایی است که به این کشور می‌آیند تا جراحی پلاستیک انجام بدهند. بویژه چینی‌ها و ژاپنی‌ها که استانداردهای زیبایی‌شان خیلی شبیه به چشم بادامی‌های کره‌ای است. پزشکان کره‌ای این‌قدر چیره‌دست هستند که ظاهر بیمارهایشان را به کل تغییر می‌دهند. به همین دلیل است که بعضی از بیمارستان‌ها «گواهینامه جراحی زیبایی» برای بیماران صادر می‌کنند تا این مشکل برای برگشت آن‌ها به کشور مبدأ برطرف شود. گفته می‌شود که در این گواهی‌ها شماره پاسپورت، نام بیمارستان محل جراحی و مدت اقامت در کره‌جنوبی ذکر می‌شود. حالا درست از زمانی که این کمپین به راه افتاده است، شرکت‌های لوازم آرایشی کره‌ای که جزو بزرگ‌ترین برندهای دنیا هستند خطر را احساس کرده‌اند و آن‌طور که خودشان می‌گویند درحال سرمایه‌گذاری روی فروش لوازم آرایشی به مردان هستند!

اولین مجری زن عینکی تلویزیون کره!

برخلاف آن‌چه که انتظار می‌رفت، جامعه زنان کره‌جنوبی خیلی زود با این کمپین همراه شدند. حتی چهره‌های معروف و مشهورشان. زنان جوانی که در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، جلوی دوربین، تلی از سایه چشم، کرم پودر، رژ لب، ریمل‌، کرم و سرم جورواجور را بیرون کشیده و راهی سطل زباله کردند. بعضی‌ها هم شروع کردند به بررسی محتویات این همه کرم و لوسیون و سرم و ... تولیداتی که اغلب سرشار از انواع‌واقسام مواد شیمیایی با اسامی سخت است. زنان در شبکه‌های اجتماعی خود تصاویر محتویات این لوازم آرایشی را با عکس منتشر کردند، به مقاله‌های علمی لینک دادند که بعضی از این محتویات چطور برای سلامت انسان مضر است و آن پرسش اساسی را پرسیدند: چرا؟ چرا باید این همه محتویات شیمیایی را هر روز به صورت خود بمالند تا «زیبا» باشند؟ این نبرد زمانی در کره سراسری شد که یکی از زنان مجری خبر شبکه‌ تلویزیونی معروفی، عینک طبی به چشم زد و جلوی دوربین آمد و خبر خواند. شاید باور نکنید اما، او «اولین زن» در کره‌جنوبی است که با عینک طبی جلوی دوربین آمده است! تا پیش از او هیچ زنی چه در سمت مجری برنامه یا بازیگر و غیره با عینک طبی جلوی دوربین نیامده بود! معیارهای عجیب و غیرانسانی «زیبایی» در این کشور، عینک طبی زدن برای زن را «عیب» می‌داند که باید در پستو پنهان کرد! چون از نظر آن‌ها هیچ زن اروپایی عینک به چشمش نمی‌زند.

کاش این موج به ایران هم برسد

طبق آمار گردش مالی لوازم آرایش در ایران حدود ‌2 میلیارد و 400 میلیون دلار است که این رقم ایران را پس از عربستان به‌ عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده لوازم آرایش در خاورمیانه معرفی می‌کند. در دنیا هم رتبه‌مان بین ششم و هفتم درحال نوسان است. براساس پژوهش‌های میدانی غالب زنان ایرانی هر روز صبح به محض برخاستن از خواب مشغول آرایش می‌شوند، حتی اگر بیمار هم باشند بر این باورند که باید آراسته و آرایش کرده در مجامع عمومی ظاهر شوند تا اعتماد به نفسشان خدشه‌دار نشود. آمار عمل‌های جراحی زیبایی در ایران، طی سال‌های اخیر افزایش داشته است و مردان و زنان ایرانی همت کرده‌اند و رتبه ایران را در بین کشورهای دنیا تا رده بیستم بالا آورده‌اند. طوری که الآن پولسازترین رشته پزشکی، جراحی پلاستیک است. رد همه این اتفاقات را که بگیرید، به فیلم‌ و سریال‌های آن‌ور آبی و سلبریتی‌ها می‌رسید که باعث و بانی تغییر سبک زندگی مردم ایران شده‌اند و شبکه‌های اجتماعی هم به شعله‌ورتر شدن این آتش کمک‌ کرده‌اند. حالا که موج مقابله با لوازم آرایشی و استانداردهای زیبایی عجیب و غریب تحمیل شده به زنان به راه افتاده و فضا برای روشنگری آماده است، بد نیست که کارشناسان ایرانی هم وارد گود شوند و یک مبارزه اساسی را شروع کنند. البته نه مبارزه‌ای از جنس جوک‌ها و شوخی‌هایی که چندوقت پیش در شبکه‌های اجتماعی باب شد. 

آغاز شورش علیه استانداردهای غیر منطقی

مهد ولاگرها، که این روزها در فضای مجازی تعدادشان روبه افزایش است، کره جنوبی است. این‌ها زنانی هستند که از شرکت‌های تولید کننده لوازم آرایشی پول می‌گیرند که جلوی دوربین سلفی موبایلشان بنشینند، محصولات آن‌ها را روی صورتشان امتحان و کالای آن‌ها را برایشان در فضای مجازی تبلیغ کنند. همین الآن اگر در یوتیوب و اینستاگرام یک جست‌وجوی کوچک انجام بدهید، با کلی کانال و فیلم و صفحه روبه‌رو می‌شوید که متعلق به همین آدم‌هاست. اما چند روز پیش یکی از همین ولاگرهای معروف کره‌ای، دست به کاری عجیب زد و جریان شد. او مثل همیشه جلوی دوربین سلفی‌اش نشست. اما به جای اینکه لوازم آرایشی را استفاده کند، همه‌شان را از بین برد و در سطل آشغال ریخت. بعد هم گفت که از دیدن چهره غیرواقعی خودش خسته شده است و دیگر نمی‌خواهد به استانداردهای تحمیل شده به زنان در کره‌جنوبی تن بدهد. ویدئوی این زن که نماد «زیبایی» و غایت «آرایش» و الگوی بسیاری از زنان کره‌ای بود، غوغایی به پا کرد. ناگهان صدها زن دیگر ویدئو و عکس دور ریختن لوازم آرایشی و صورت‌های بدون آرایش خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. عکس‌ها و ویدئوهایی که نه در خلوت خانه‌هایشان، بلکه در فضاهای عمومی مثل باشگاه ورزشی، دانشگاه، رستوران و کافه گرفته شده بود. این فیلم‌ها خیلی زود دست به دست چرخید، تعداد بازدیدهایش بالا رفت و طولی نکشید که کمپین لوازم آرایشی‌ات را خرد کن به راه افتاد. 

هر زن کره‌ای حداقل سه بار زیر تیغ جراحان پلاستیک رفته است!

شخصیت‌های کارتون‌هایی که چشم‌بادامی‌ها می‌سازند، هیچ شباهتی به خودشان ندارند. همه‌شان چشمان درشتی دارند و ترکیب صورتشان اصلاً با شرق آسیایی‌ها همخوانی ندارد. شاید شوخی به نظر برسد، اما خیلی از متر و معیارهای زیبایی که برای زنان کره‌جنوبی تعریف شده، تقریباً با چیزهایی که در انیمیشن‌هایشان دیده‌ایم یکسان است. استانداردهای زیبایی کره جنوبی را فاکتورهایی تشکیل می‌دهد که زنان را تشویق می‌کند پوست‌های روشن، چشم‌های بزرگ،‌ دماغ رو به بالا، ‌پاهای لاغر،‌ لب‌های شکل توت‌فرنگی،‌ صورت کوچک و اندام باریک باشند. طوری که اکنون عمل تغییر شکل فک که جزو سخت‌ترین عمل‌های پلاستیک است، از پرطرفدارترین‌ها در این کشور است و رتبه بعدی به عمل‌های جراحی پلک و چشم اختصاص دارد. این استانداردهای بعضاً وارداتی این‌قدر در جامعه کره رواج پیدا کرده است که هر زن کره‌ای دست‌کم سه بار زیر تیغ عمل جراحی پلاستیک رفته است و هیچ دختر 19ساله‌ کره‌ای که جراحی پلاستیک انجام نداده باشد را پیدا نمی‌کنید. دراین کشور کار به جایی رسیده است که پدر و مادرها دخترهایشان را به عمل جراحی پلاستیک و تغییر اجزای صورت تشویق می‌کنند تا از طرف جامعه طرد نشوند. 

اعتماد به نفس آرایشی

در جامعه کره‌جنوبی فشار روانی روی زن‌ها بالاست وآن‌طور که خودشان ادعا می‌کنند نمی‌توانند بی‌آرایش از خانه بیرون بروند، چون طاقت نگاه‌های سنگین بقیه را ندارند و اعتماد به نفسشان را از دست می‌دهند. طبق پژوهش‌های انجام شده در سال‌های اخیر هر زن کره‌ای صبح‌ها قبل از بیرون رفتن از خانه چیزی نزدیک به دوساعت از وقتش را جلوی آینه صرف آرایش کردن خودش می‌کند و موقع بازگشت از محل کار یا هرجای دیگری، باز باید همین‌قدر زمان صرف پاک‌کردن و ازبین بردن اثرات آن بکند. چون اگر این کار را نکند، استانداردهای زیبایی را زیرپا گذاشته‌ است و از سوی افراد جامعه، بویژه مردها، طرد می‌شود. اما سرانجام کاسه صبر زنان کره‌ای لبریز و از این رویه مشکل ‌خسته شده‌اند. در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی منتشر می‌کنند که در آن لوازم آرایشی‌شان را خرد می‌کنند و از بقیه زنان می‌خواهند با آن‌ها همراه شوند. همه حرفشان هم این است که این استانداردها یک سیستم اجباری است و از زنان انتظار دارند صرفاً از آن تبعیت کنند و هیچ راه دیگری جز آن ندارند. زنان کره‌ای اکنون در حال مقابله با این استانداردهای عجیب و غریب و استرس‌زا هستند. دختران کره‌جنوبی چند وقتی هست که بدون آرایش و با چهره طبیعی از خانه بیرون می‌روند، در مکان‌های عمومی از خودشان فیلم و عکس می‌گیرند که به خاطر آرایش نکردن هیچ استرسی ندارند و اعتماد به نفسشان از دست نرفته است. 

انتهای پیام/

نظر شما