شناسهٔ خبر: 29985871 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

نیازی خبر داد

تولید 40 مگاوات برق از زباله‌های آراد کوه کهریزک تا سه سال آینده

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهر تهران گفت: تا سه سال آینده از زباله‌های آراد کوه کهریزک 40 مگاوات برق تولید می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از شهرنوشت، علی نیازی پیش از ظهر امروز در نشست خبری نخستین اجلاس فصلی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تهران اظهار کرد: در یک‌سال اخیر مجموعه شورای شهر و شهرداری تهران تأکید زیادی بر استفاده از مشارکت بخش خصوصی در اداره شهر دارند.

وی با بیان این‌که بیش از دو سوم بودجه سالانه شهرداری منابع نقد و کمتر از یک سوم منابع غیر نقد است، تصریح کرد: هزینه نگهداشت شهر هم حدود دو سوم است که همه منابع نقد را مصرف می‌کند.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران کاهش در هزینه‌های نگهداشت شهر با واگذاری پروژه‌های مرتبط با این حوزه را راهکاری برای تأمین منابع عنوان کرد.

نیازی، با تأکید بر لزوم ارائه سرویس‌های بهتر به شهروندان افزود: تأمین منابع نقدی این حوزه‌ها از توان بودجه شهرداری خارج است، بنابراین راهکار ما استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در بخش‌های مختلف است.

وی تصریح کرد: قبلاً در حوزه ساخت و ساز تمایل به سرمایه‌گذاری زیاد بود اما امروز باید جنس کار متفاوت باشد، به همین دلیل ۲۶ آذر در اجلاسی با مشارکت شهرداری تهران، اتاق بازرگانی تهران و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ظرفیت‌های بیشتر تهران برای جلب مشارکت بخش خصوصی معرفی می‌شود.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران با بیان این‌که پروژه‌های تعریف شده 40 مورد و به ارزش ۴ هزار میلیارد تومان است، گفت: این فرصت‌ها در زمینه‌های حمل و نقل، پسماند و پروژه های فرهنگی و اجتماعی است. 

نیازی تصریح کرد: قانون بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران به سازمان سرمایه‌گذاری اجازه داده تا سقف ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه جذب کند و تا امروز هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این رقم قرارداد بسته شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال بسیار رشد داشته است.

وی افزود: ۱۲۰۰ میلیارد تومان دیگر هم در ظرفیت‌های دیگر قرار است به کار گرفته شود، به‌عنوان نمونه سال‌هاست زباله‌ها در آراد کوه کهریزک دفع می‌شود که خطرات زیادی دارد و قرار است تا سه سال آینده از این زباله‌ها حدود ۴۰ مگاوات برق تولید شود.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهر تهران، از ماشین‌های اشتراکی به‌عنوان یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای جلب مشارکت بخش خصوصی خبر داد و گفت: این پروژه مانند تاکسی‌های اینترنتی است و با یک اپلیکیشین کار می‌کند با این تفاوت که در این ماشین‌های اشتراکی راننده‌ای وجود ندارد و خود فرد متقاضی به عنوان راننده، خودرو را می‌راند، این ماشین‌ها آلودگی کمتری دارند، با اپلیکیشن در آنها باز است و فرد می‌تواند تا مقصد رانندگی کند و سپس هزینه‌ را پرداخت کند. 

وی با بیان این‌که تجهیز و بهره‌برداری از خط ۶ مترو یکی از فرصت‌های معرفی شده برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، اظهار کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا تجهیز و بهره برداری از این خط به بخش غیر‌دولتی واگذار شود و شرکت بهره‌برداری مترو در وضع موجود و تورم نیروی انسانی، یک بخش زیان‌ده است، بنابراین تأکید داریم یک خط را به عنوان نمونه به بخش خصوصی واگذار کنیم.

نیازی در خصوص تعداد زیاد پروژه‌های نیمه‌کاره در شهر و زیان‌ده بودن برخی از آنها نیز گفت: سرمایه‌گذار خودش تصمیم می‌گیرد که در کدام بخش سرمایه‌گذاری کند و باید برای بخش خصوصی فرصت ایجاد کنیم مثلا مسابقه‌ای برگزار کردیم که پروژه اتصال دریاچه شهدای خلیج فارس به پارک چیتگر به بخش خصوصی واگذار شود، که این می‌تواند یک فرصت گردشگری باشد.

وی در پایان از توسعه فاز دوم بیمارستان آتیه با مشارکت بخش خصوصی در دست اجرا خبر داد.

 انتهای پیام/4105/

نظر شما