شناسهٔ خبر: 29985702 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اعضای انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو مطرح کردند

کاهش تولید خودرو در کشور/بیکاری 1۴0 هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی

اعضای انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به بیکار شدن 1۴0 هزار نفری این صنعت اعلام کردند، تولید روزانه خودرو از 6 هزار خودرو در روز به 2 هزار کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شاهپور سامعی، نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو امروز در نشست خبری با بیان اینکه صنعت قطعه‌سازی کشور در وضعیت بدی به سر می‌برد، گفت: بزرگترین معضل در سال 97 مشکل ارز بری تولید بود. 

* هر خودرو 2 هزار دلار ارز بری دارد

وی با بیان اینکه هر خودرو تقریبا 2 هزار دلار ارزی بری دارد، بیان داشت:  این موضوع فقط مربوط به خودروسازی‌های ما نیست و خودروساز‌های بزرگ دنیا هم در کشورهای ژاپن و آمریکا برخی قطعات خود را وارد می‌کنند. 

سامعی با بیان اینکه از ابتدای امسال صنعت خودرو بسیار تحت فشار بوده است، گفت: در این شرایط برخی قول‌های دولتمردان برای این صنعت محقق نشد و یا اینکه نخواستند انجام شود. 

وی با بیان اینکه تولید خودرو کاهش یافته و در مورد تامین ارز مشکلاتی وجود دارد، گفت: در ابتدای امسال معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که ارز 4200 تومانی به صنعت تعلق می‌گیرد که در عمل این اتفاق نیفتاد و با وارد شدن به مسئله تحریم‌ها هم مشکلاتی دیگر به وجود آمد. 

سامعی با اشاره به ارز نیمایی گفت: بانک مرکزی قطعه‌سازان را برای دریافت ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها هدایت کرد، اما پتروشیمی‌ها بخشی از این ارز  شاید حدود 50 درصد را به ما ندادند و برای آن 50 درصد هم قیمت اعلامی از سوی آنها در سامانه نیما ملاک عمل قرار نگرفت. 

وی در رابطه با قطع ارتباط بانک کونلون با ایران از 20 اکتبر گفت: این موسسه مالی با پول نفت ایران تبدیل به بانک شد، اما در تحریم‌های جدید از ما باج خواهی کردند و درصدهای زیادی برای نقل و انتقال از ما دریافت کردند. 

* یک سنت هم از طریق کونلون بانک جابه جا نشده است

سامعی با بیان اینکه این بانک در 20اکتبر به ما اعلام کرد که فقط تا 31 اکتبر آماده کار با ما است، بیان داشت: از 31 اکتبر تاکنون یعنی طی 45 روز گذشته هیچ قطعه‌سازی حتی یک سنت تراکنش مالی از طریق بانک مرکزی انجام برای قطعه‌سازی انجام نشده و به هیچ وجه در طی این مدت ما نتوانسته‌ایم ارزی را از بانک مرکزی دریافت کنیم . 

وی افزود: بانک مرکزی تاییدیه لازم را صادر می‌کند، اما کونلون بانک چین هیچ پرونده‌ای را پذیرش نمی‌کند. 

نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو بیان داشت: شرکت‌ها برای خرید‌های خارجی خود یک ماه و نیم تا پنج ماه زمان نیاز دارند، بنابراین تعطیلی خطوط خودروسازی‌ها را به طور خاموش شاهد هستیم. 

* تولید خودرو کاهش یافته است

وی با بیان اینکه دو خودروساز بزرگ کشور روزانه حدود 6 هزار خودرو تولید می‌کردند، گفت: این در حالی است که اکنون این دو خودروساز جمعا روزانه حدود 2 هزار تا 2 هزار و 200 خودرو تولید می‌کنند. 

نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: علاوه بر تحریم‌های خارجی، تحریم‌های داخلی هم به ما فشار آورده است. 

وی با بیان اینکه بخش خصوصی به راحتی تحریم‌ها را دور می‌زند، بیان داشت: دولتمردان باید به فکر این صنعت باشند، زیرا با شرایط فعلی صنعت خودرو قطعه‌سازی کشور با سرعت نور به سمت تمام شدن در حرکت است. 

سامعی گفت: بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به خودروسازها و قطعه‌سازان همکاری نمی‌کنند، در حالی که قطعه‌سازان ما توانایی تولید را دارند. 

* زیان 11 هزار میلیارد تومانی خودروسازان و قطعه‌سازان از ابتدای امسال 

در ادامه این نشست مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: اصل مشکل ما قیمت‌ها است و اگر بتوان قیمت‌ها را اصلاح کرد، بزرگترین قدم در این صنعت برداشته شده است. 

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: شورای رقابت تقریبا خلع ید شده از قیمت‌گذاری خودرو و موضوع به سازمان حمایت ارجاع داده شده است، البته سازمان حمایت هم قرار است فقط در رابطه با خودروهای زیر 45 میلیون تومان قیمت‌گذاری کند و قیمت خودروهای بالای 45 میلیون تومان هم کماکان مانند قبل  در حاشیه بازار تعیین شود. 

بیگلو با بیان اینکه ما در انتظار اعلام قیمت‌ها از سوی سازمان حمایت در هفته جاری هستیم، گفت: تقاضای انجمن و قطعه‌سازان از خودروسازان این است که سریعا قیمت‌های قطعه‌سازان را به روز رسانی کنند، زیرا عملا قطعه‌سازان با زیان حدود 50 درصد کار می‌کنند و این امر نه تنها توان تولید را قطعه‌سازان گرفته، بلکه نقدینگی قطعه‌سازان را هم کاهش می‌کند. 

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو بیان داشت: قطعه‌سازان در صورت اصلاح قیمت در فاصله زمانی 6 الی 8 هفته می‌توانند تولید را به ظرفیت حداقلی برسانند و بتوانند 7 خودروساز را بای ساخت 2 هزار خودرو پشتیبانی کنیم. 

وی افزود: جمع مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان با قیمت‌های قدیم حدود 7 هزار میلیارد تومان و قیمت‌ها اگر به روزآوری و اصلاح شود، در دو خودروساز به حدود 15 هزار میلیارد تومان می‌رسد و با سایر خودروسازهای کوچک این رقم به 18 هزار میلیارد تومان می‌رسد. 

بیگلو بیان داشت: 2 خودروساز بزرگ کشور از ابتدای سال تاکنون 5 هزار و 500 میلیارد تومان زیان داده‌اند و همین رقم را هم قطعه‌سازان از ابتدای امسال زیان داده‌اند، بنابراین در مجموعه خودروسازان و قطعه‌سازان از ابتدای امسال تاکنون 11 هزار میلیارد تومان زیان داده‌اند. 

وی بیان داشت: با توجه به تعلل و تاخیر سازمان حمایت در قیمت‌گذاری خودرو روزانه خودروسازان و قطعه‌سازان رقم 100 میلیارد تومان زیان می‌بینند. 

* بیکاری 140 هزار نفری نیروی کار قطعه‌سازان 

محمد شهپری عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو بیان داشت: از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر 140 هزار از نیروی انسانی قطعه‌سازان تعدیل شده‌است. 

وی افزود: در حال حاضر قطعه‌سازان با 30 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند و برخی از آنها در هفته فقط 2 یا 3 روز به کار و تولید اشتغال دارند. 

* 50 درصد خودروهای تولیدی به علت نقص قطعه تجاری نمی‌شود

شهپری با اشاره به کاهش تیراژ تولید خودرو در کشور گفت: 50 درصد خودروها تجاری می‌شود و 50 درصد به علت نقص در قطعه به کف می‌رود و ایران خودرو بالغ بر 50 هزار خودرو در کف مانده دارد و شاید چنین عددی هم در مورد شرکت خودروسازی سایپا وجود داشته باشد. 

وی با انتقاد از افزایش قیمت مواد اولیه داخلی بیان داشت: نمی دانم چرا دولت به فولاد مبارکه اجازه می‌دهد که در بورس با هر قیمتی محصول خود را اعلام کند و به این ترتیب ملاحظه می‌شود که ورق فولاد مبارکه از  2 هزار به 6 هزار تومان افزایش یابد و  مس باهنر از هر کیلو 25 هزار تومان به 60 هزار تومان در بورس می‌رسد و کسی هم نمی‌پرسد که دلیل این موضوع چیست  و  همچنین در پتروشیمی‌ها هم این اتفاق می‌افتد و قیمت آلومینوم نجومی می‌شود و بعد افتخار می‌کنند که ما سود ده شده‌ایم، اما براساس آن هزاران کارخانه متحمل ضرر می‌شوند.

* تعطیلی خودرو‌ساز و قطعه‌ساز منجر به واردات می‌شود

مرتضی مرتضوی رئیس انجمن سازندگان قطعات خودرو در ادامه این نشست گفت: اگر خودروساز و قطعه ساز تعطیل شود، جولانگاهی برای واردکنندگان ایجاد می‌شو و هجمه واردات خودرو آن هم با ارز آزاد آغاز می‌شود. 

وی با بیان اینکه قیمت خودرو باید اصلاح شود، گفت: از ابتدای امسال تاکنون تمام مواد داخلی افزایش یافته است، اما فقط قیمت خودرو افزایش نیافته است. 

مرتضوی بیان داشت: زمانی قیمت تولید خودرو نباید افزایش یابد که قطعه‌سازان ارز 4200 تومانی که وجود ندارد را بگیرند، اما امروزه 80درصد قطعات با ارز 8 تا 9 هزار تومانی وارد می‌شود و 20 درصد هم باید با ارز آزاد وارد شود. 

وی بیان داشت: زیان خودروسازان 7500 میلیارد تومان است و قطعه‌سازان هم بر این اساس زیان می‌بینند. 

انتهای پیام/ب

نظر شما