شناسهٔ خبر: 29985627 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

عضو شورای شهر تبریز:

برخی‌ به شهرداری به چشم عابربانک نگاه می‌کنند

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر اینکه شهرداری در وضعیتی نیست که بذل و بخشش کند، گفت: در حال حاضر شهرداری در تنگنا قرار گرفته است در حالی که برخی نهادها به شهرداری به چشم عابربانک نگاه می‌کنند و به جای اینکه در مرکز چانه زده و از بودجه ملی استفاده کنند، شهرداری را راه میانبر دانسته تا از آن پول بگیرند.

صاحب‌خبر -

فرج محمد قلی‌زاده اظهار کرد: ایجاد شفافیت یکی از بزرگترین کارهایی است که می‌توان انجام داد به طوریکه بزرگترین قدم برای مقابله با فساد، ایجاد شفافیت در تمام ابعاد است.

وی افزود: ایجاد شهرداری شیشه‌ای نیز نمونه همان شفافیت است به طوریکه شهرداری یک نهاد امنیتی نیست و می‌توان شفافیت را در آن ایجاد کرد.


گام اول شفافیت توسط شورای پنجم برداشته شد/ شهرداری باید خود را در مقابل چشمان شهروندان تبریز ببیند

عضو شورای شهر تبریز بیان کرد: گام اول برای شفافیت در شهرداری توسط شورای پنجم برداشته شده است چراکه یکی از مصوبات، قرار دادن قراردادها در پرتال شهرداری است.

وی افزود: البته قراردادن قراردادها کافی نیست بلکه باید کل درآمد شهرداری، هزینه کرد و توافقات شهرداری و نحوه تصمیمات، هبه‌ها و حتی سفرهای انجام گرفته نیز قرار گیرد.

قلی‌زاده خاطرنشان کرد: شفاف‌سازی مانند این است که در مغازه‌ای نوشته شده که این مغازه با دوربین مداربسته کنترل می‌شود، از این رو  باید در شهرداری و شورا نیز همه خود را در مقابل دوربین نظارتی احساس کنند.

وی اضافه کرد: نباید حس کنیم که ۵ و یا ۶ نفر نظاره‌گر ما هستند بلکه باید خود را در مقابل یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تبریزی ببینیم و قطعا با این رویه مشکلات حل خواهد شد.

عضو شورای شهر تبریز بیان کرد: الحمدالله تمام جلسات شورای شهر تبریز علنی بوده و از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها به سمع و نظر مردم رسیده است.

وی با اشاره به وضعیت هبه‌ها توضیح داد: با توجه به اینکه وقتی قانون شهرداری تصویب شد، شهرداری همه کاره یک شهر بوده و قانون هبه برای در راه ماندگان بود ولی الان قانون منحرف شده است.

قلی‌زاده افزود: ۶۷ درصد مصوبات شورای چهارم تبریز به هبه‌ها مربوط است ولی شورای پنجم کار بزرگی کرده است و آن را به حداقل ممکن رسانده است که البته بازهم روی این حداقل ممکن حرف و حدیثی است که باید رسیدگی شود.


برخی‌ به شهرداری به چشم عابر بانک نگاه می‌کنند/ شهرداری صلاحیت قانونی برای ورود به ورزش قهرمانی را ندارد

وی با تاکید بر اینکه شهرداری در وضعیتی نیست که بذل و بخشش کند، افزود: در حال حاضر شهرداری در تنگنا قرار گرفته است در حالی که برخی نهادها به شهرداری به چشم عابربانک نگاه می‌کنند و به جای اینکه در مرکز چانه زده و از بودجه ملی استفاده کنند، شهرداری را راه میانبر دانسته تا از آن پول بگیرند.

عضو شورای شهر تبریز بیان کرد: از جمله بخش‌هایی شهرداری که بی‌اندازه توسعه یافته است را می‌توان ورود به ورزش قهرمانی دانست.

وی ادامه داد: شهرداری برای ورود به ورزش قهرمانی صلاحیت قانونی ندارد و جز بند ۲۲، ماده ۵۵ هیچ قانونی برای ورود به بخش ورزش نیست که آن قانون نیز مختص ورزش همگانی است و صرفا شهرداری وظیفه بسترسازی دارد.

قلی‌زاده افزود: شهرداری از سال‌های گذشته میلیارد‌ها تومان را برای  بیش از ۲۳ تیم حرفه‌ای در سنین مختلف هزینه کرده است.


هزینه‌کرد ۸۰ میلیارد تومانی برای یک تیم فوتبال در طول ۴ سال

وی تصریح کرد: بیش از ۸۰ میلیارد تومان در ورزش فوتبال در طول چهار سال دوره چهارم شورا هزینه شده است.

عضو شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: به علت اینکه هیچ‌گونه ساختار و امکان نظارتی روی ورزش حرفه‌ای شهرداری وجود ندارد، از این‌رو عده‌ای از این حوزه منتفع می‌شوند.

وی ادامه داد: وقتی میلیاردها هزینه روی یک تیم می‌شود، قطعاً نفع زیادی از آن برده می‌شود.


شهرداری تبریز تیم فوتبال ساحلی دارد و این با کجای فرهنگ و جغرافیای ما سازگار است

قلی‌زاده تاکید کرد: جالب‌ترین موضوع در ورزش قهرمانی شهرداری تبریز، وجود تیم فوتبال ساحلی شهرداری تبریز است که این تیم با کجای فرهنگ، گذشته و موقعیت جغرافیایی ما سازگار است؟

وی متذکر شد: اگر هزینه‌ای که برای تیم‌داری قهرمانی توسط شهرداری تبریز صرف شده را به مناطق محروم اختصاص می‌دادیم، الان صاحب چندین میدان ورزشی برای محرومان بودیم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: اولین مصوبه‌ای که در شورای پنجم مصوب شد، خروج شهرداری از مسائلی بود که غیرقانونی وارد شده بود که از جمله آنها ورزش بود.


نه تنها کاری برای حذف تیم‌داری نشده بلکه قرارداد طولانی هم بستند

وی افزود: نه تنها کاری برای حذف تیم داری توسط شهرداری نشده است بلکه قرارداد سه فصلی و طولانی هم بستند.

قلی‌زاده با تاکید بر اینکه جایی که شفافیت نباشد، حتما فساد ایجاد می‌شود، گفت: عدم شفافیت، نامشخص بودن هزینه‌ها، قراردادها، ترک تشریفات از جمله مشکلات شورای چهارم بود.

وی متذکر شد: در شورای پنجم ترک تشریفات را به حداقل ممکن رساندیم و از نظر مبلغ قابل توجهی نیست.

عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه شورا دو وظیفه تصویب مقررات و نظارت را بر عهده دارد، گفت: اگر شورا در عزل و نصب‌ها، ادعای سهم‌خواهی کند و در اجرا دخالت کند، قطعا فساد ایجاد می‌شود.


اگر عضو شورا سهم‌خواهی بکند یعنی فساد را شروع کرده است

وی در پاسخ به این سوال که شورا معروف به این شده که ادعای سهم‌خواهی در تعیین مدیر در زیرمجموعه شهرداری دارد، گفت: اگر بگویند که شهردار یا مسوول فلان منطقه، فرد معرفی شده عضو شورای شهر است یعنی استارت فساد زده شده است.

قلی‌زاده بیان کرد: مگر عضو شورایی که سهم بخواهد می‌تواند نظارت هم بکند؟ این واقعا یک موضوع خطرناکی برای یک دستگاه است.

نظر شما