شناسهٔ خبر: 29985351 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آکادمی کبدی احداث می‌شود

رئیس فدراسیون کبدی از اختصاص ۲ هزار متر مربع زمین برای تاسیس آکادمی این رشته در مجموعه ورزشی آزادی تهران خبر داد.

صاحب‌خبر -

عباس خواجه اورسجی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما درباره نداشتن سالن اختصاصی کبدی گفت: با توجه به اینکه سالن اختصاصی نداریم، مجبور بودیم که اردو‌های تیم ملی را در شهر‌های مختلف برگزار کنیم. البته شرایط محل برگزاری مسابقات می‌طلبد که اردو‌های تیم ملی در شهر‌های مختلف برگزار شود، اما داشتن یک فضای اختصاصی می‌تواند به برنامه ریزی بهتر و دقیق‌تر برای حضوری قدرتمند در میادین بین المللی کمک کند.

سالن بعثت جوابگو نیست

وی به ارتباط بسیار خوب فدراسیون با هیئت‌های استانی اشاره کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود استان‌های کشور، بیشتر‌های اردو‌های تیم ملی را در شهر‌های دیگر برگزار می‌کنیم. البته بخشی از مجموعه ورزشی بعثت تهران که شامل سالن و خوابگاه است، در اختیار فدراسیون قرار دارد، اما کفایت امور تیم‌های ملی را نمی‌کند، چرا که تیم‌های ملی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در دو بخش مردان و بانوان و در چهار سبک فعالیت دارند و به همین علت فضای لازم را نداریم.

حمایت فدراسیون کارگری

رییس فدراسیون کبدی گفت: برای بازی‌های آسیایی جاکارتا، با فدراسیون کارگری به توافق رسیدیم و پنج مرحله از اردو‌ها را از فضای موجود این بخش استفاده کردیم. اردو‌های خوب و منظمی داشتیم و در خلال برگزاری آن از سازمان منطقه آزاد کیش هم بهره بردیم. در مجموع با برنامه ریزی‌هایی که داشتیم، حاصل آن را دیدیم و با کسب ۲ مدال طلا در جاکارتا بزرگترین موفقیت چند سال اخیر کبدی بعد از سال‌ها تلاش به دست آمد.

سالن اختصاصی در آزادی

وی در خصوص احداث سالن اختصاصی این رشته افزود: خوشبختانه با نظر خوب وزیر ورزش، ۲ هزار متر زمین در مجموعه ورزشی آزادی در اختیار فدراسیون کبدی قرار خواهد گرفت. کار‌های اولیه آن انجام شده و تنها صورت جلسه تحویل زمین مانده است. امیدواریم بعد از مکاتبات اداری به سمت کلنگ زنی پروژه برویم.

کلنگ زنی صوری نداریم

خواجه اورسجی گفت: نمی‌خواهیم این مراسم کلنگ زنی به صورت صوری باشد، قطعا ابتدا منابع مالی آن را که حداقل ۳۰ درصد خواهد بود، محیا خواهیم کرد، سپس کلنگ زنی انجام می‌شود تا بعد از آن برای ساخت آکادمی کبدی با کمک وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و با پیش بینی حامیان مالی بتوانیم یک فضای اختصاصی احداث کنیم.

آماده برای بازی‌های آسیایی

وی مراسم کلنگ زنی آکادمی کبدی را تا سه ماه آینده پیش بینی کرد و افزود: با توجه به اینکه مقدمات کار فراهم شده و کار‌های اجرایی در حال انجام است، می‌خواهیم هرچه سریعتر این فضا را برای ورزشکاران ایجاد کنیم. تلاش ما این است تا برای دروه بعدی بازی‌های آسیایی آکادمی کبدی آماده شود. پس از تحویل زمین و پیشرفت بخشی از کار توسط فدراسیون، کریمی، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی هم قول داده است، کمک‌های لازم را انجام دهد.

تثبیت پاداش وزارت ورزش

رییس فدراسیون کبدی درباره پرداخت پاداش قهرمانان کبدی کاران گفت: پاداش وزارت ورزش مشخص است و تا چند ماه آینده پرداخت خواهد شد. به قهرمانان رشته‌های تیمی در بازی‌های آسیایی ۸۰ سکه طلا اهدا می‌شود و در آئین نامه پاداش قهرمانان وزارت ورزش این موضوع وجود دارد. وزارت ورزش هم قطعا این پاداش را پرداخت خواهد کرد. خوشبختانه به غیر از چند استان سایر استان‌ها از ملی پوشان خود تجلیل کردند و امیدواریم هرچه زودتر بقیه استان‌ها و شهرداری آن‌ها هم از قهرمانان جاکارتا تجلیل کنند.

مراسم تجلیل از قهرمانان

وی افزود: فدراسیون کبدی قبل از بازی‌های آسیایی به ورزشکارانش قول اهدای پاداش داده بود که با توجه به شرایط مالی، صرفه جویی‌ها و بنابر مقتضیات زمان مراسم تجلیل را مدنظر داریم. ضمن اینکه برخی نهاد‌ها مثل شورای شهر تهران ما را در این مراسم یاری خواهد کرد. علیخانی عضو هیئت رئیسه فدراسیون کبدی و از فعالان این رشته، مذاکرات ابتدایی را با سازمان فرهنگی و ورزشی معاونت اجتماعی شهرداری تهران انجام داده است تا از کبدی کاران افتخارآفرین به خصوص در بخش بانوان تقدیر شود.

میزبانی مسابقات آسیایی

خواجه اورسجی مهمترین برنامه کبدی کاران را حضور در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ در سال آینده دانست و درباره میزبانی ایران در رقابت‌های جوانان آسیا گفت: مسابقات قهرمانی جوانان کبدی آسیا اردیبهشت یا خرداد ۹۷ برگزار خواهد شد که با میزبانی ما موافقت شده است. برای این میزبانی استان‌های خراسان رضوی، قم، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، اصفهان، فارس و اردبیل نامزد شده اند که با ارزیابی شرایط آنها، شهر میزبان انتخاب خواهد شد.
وی ادامه داد: اردوی کبدی تیم جوانان از ابتدای دی ماه آغاز می‌شود و اردوی نوجوانان هم بعد از معرفی قهرمانان المپیاد استعداد‌های برتر از طرف کمیته استعدادیابی فدراسیون، برپا خواهد شد. هر سه ماه یک بار اردوی نوجوانان را برای حفظ استعداد‌های این رشته و آموزش بیشتر خواهیم داشت.

دستاورد‌ها بعد از جاکارتا

رییس فدراسیون کبدی درباره دستاورد‌های کبدی بعد از قهرمانی تیم‌های ملی کبدی مردان و بانوان ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا گفت: خوشبختانه بعد از موفقیت‌های جاکارتا، دستاورد‌های بسیار خوبی در فدراسیون کبدی و در سطوح بزرگتر در کل کشور و نهاد‌های اجتماعی به دست آوردیم و نگاه بسیار خوب و حمایتی از طرف وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به فدراسیون کبدی شده است.
وی در مورد نگاه علمی در کبدی افزود: با برنامه ریزی کادر فنی و نگاه علمی در بحث تیمداری و آماده سازی ورزشکاران قهرمان شدیم. در واقع برگزاری اردو‌های منظم و علمی در کسب این مقام خوب به ما کمک کرد.

قهرمانی خاص بانوان

خواجه اورسجی به قهرمانی خاص بانوان کبدی کار در بازی‌های آسیایی اشاره کرد و گفت: بانوان ما نشان دادند که مسابقه با حجاب اسلامی هرگز محدودیت نیست. همه آن‌ها با خوشحالی به من اعلام کردند که این قهرمانی با حجاب اسلامی برای آن‌ها بسیار ارزشمند است. در واقع قهرمانی در بخش تیمی نشان از وحدت یک تیم و یک کشور است و آن‌ها با این افتخارآفرینی همه مردم را خوشحال کردند.

کبدی وارد مدارس شد

وی در مورد همکاری با فدراسیون‌های مدارس و کارگری افزود: بعد از جاکارتا نگاه بسیار خوب فدراسیون مدارس به این رشته را دیدیم و حالا کبدی به ورزش مدارس راه پیدا کرده است. تا پایان سال ۹۷ اولین دوره مسابقات آموزشگاهی کبدی برگزار می‌شود. همچنین تفاهم نامه‌ای با فدراسیون کارگری امضا شده است که مفاد آن به رشد این رشته، استفاده سخت افزاری از فضا‌ها و امکانات این فدراسیون کمک می‌کند. تا پایان امسال مسابقات کبدی کارگری هم برای نخستین بار برگزار می‌شود.

استفاده از نهاد‌های دیگر

رییس فدراسیون کبدی در خصوص استراتژی برنامه راهبردی فدراسیون کبدی گفت: توسعه همگانی کبدی بعد از بازی‌های آسیایی به سرعت در حال انجام است و مسابقات چهار جانبه ارتش در این رشته برگزار می‌شود. معتقدم چهار نهاد ستاد کل نیرو‌های مسلح، آموزش و پرورش، فدراسیون‌های دانش آموزی و دانشگاهی که در مجامع فدراسیون‌ها حضور دارند، می‌توانند به رشد کبدی کمک کنند، چرا که می‌توانیم از امکانات سخت افزاری و منابع انسانی این نهاد‌ها استفاده کنیم تا به توسعه همگانی آن کمک شود.

توسعه همگانی کبدی

وی با تشکر از حمایت‌های صداوسیما برای پخش رشته کبدی و کمک به پیشرفت و شناخت بیشتر این رشته افزود: مطمئنم بعد از بازی‌های آسیایی، آمار سازمان یافته ورزشکاران کبدی ایران حداقل ۲ برابر شده است و تا پایان امسال به عدد هشت تا ۱۰ هزار نفر می‌رسد.

نظر شما