شناسهٔ خبر: 29984769 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

هفتاد و هشتمین شهردار سکاندار کلانشهر مشهد شد

کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد که هم اینک دارای 13 منطقه و 44 ناحیه شهرداری می باشد تاکنون 78 شهردار را از طیفها و جناحهای مختلف تجربه کرده است. در این

صاحب‌خبر - کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد که هم اینک دارای 13 منطقه و 44 ناحیه شهرداری می باشد تاکنون 78 شهردار را از طیفها و جناحهای مختلف تجربه کرده است. در این میان سیدمحمد پژمان با شش سال سکانداری باسابقه ترین و میرزا رحیم خان فاطمی با یک ماه فعالیت کم سابقه ترین شهرداران این شهر تا امروز هستند.
پژمان با گرایش به اصولگرایان معتدل اردیبهشت 1386 تا شهریور 1392 سکان شهرداری مشهد را در دست داشت و پس از آن با روی کارآمدن شورای چهارم 'سید صولت مرتضوی' که سابقه معاونت وزات کشور را در دولت دهم داشت به عنوان شهردار منتخب آن شورا معرفی و با حکم وزیر کشور به مدت چهار سال فعالیت کرد.
سی و یکم اردیبهشت 1396 با پیروزی فهرست امید در انتخابات شورای شهر مشهد، اصلاح طلبان پس از 12 سال سکان شورای این شهر را از اصولگرایان تحویل گرفتند و از مرداد پارسال و پیش از آغاز کار رسمی پنجمین دوره شورا، فرآیند انتخاب شهردار مشهد آغاز شد.
در این چارچوب 'محمدرضا اخوان عبداللهیان، حسین انصاری، غلامرضا انصاری، سید محمد‌حسین بحرینی طوسی، هادی پژوهش جهرمی، علی‌اصغر پورفتح ‌الله، قاسم تقی‌ زاده خامسی، مهرانگیز جودی، علیرضا خروشی، حیدر خوش‌ نیت، سید محسن شوشتری، عباس شیخ‌ الاسلام، علی ‌صالح ‌آبادی، وحید قربانی، خلیل کاظمی، محمدرضا کلائی، محمد مهدی مروج الشریعه و حمیدرضا مسعودی' افرادی بودند که در نخستین مرحله فرآیند انتخاب شهردار مشهد به بوته رای اعضای منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی گذاشته شدند و در نهایت پس از طی فرایند لازم 'قاسم تقی زاده خامسی' با اکثریت آراء به عنوان شهردار مشهد انتخاب شد و از شهریور پارسال کار خود را آغاز کرد.
قاسم تقی ‌زاده خامسی متولد 1336 مشهد است که مدرک کارشناسی عمران را از دانشگاه نیویورک و کارشناسی ارشد همین رشته را از دانشگاه امیرکبیر تهران اخذ کرده ‌است. وی طی سالهای 1366 تا 1371 معاون فنی و عمرانی استانداری خراسان(قبل از تقسیم استان) بود.
با اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان با وجود حمایتهای شورای شهر مشهد، تقی زاده خامسی در فهرست 15 شهردار بازنشسته کشور قرار گرفت اما شورای شهر مشهد علاقه ای به از دست دادن وی نداشت بطوری که محمدرضا حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد هشتم آبان ماه طی مصاحبه ای اعلام کرد: شورای شهر از هر اقدام قانونی برای تداوم حضور تقی ‌زاده خامسی به عنوان شهردار پشتیبانی می‌ کند. اما راهکار قانونی برای تداوم فعالیت خامسی وجود نداشت.
بالاخره با اجرایی شدن این قانون و بازنشستگی تقی زاده خامسی، شورای پنجم شهر مشهد وارد فرایند انتخاب دومین شهردار منتخب خود شد و 28 آبان ماه 'محمدرضا کلایی' معاون مالی اداری تقی زاده خامسیرا با 11 رای موافق از 15 رای ماخوذه جایگزین وی و به عنوان سرپرست شهرداری مشهد معرفی کرد.
کلایی متولد 1359 مشهد و دانشجوی دکتری اقتصاد در دانشگاه فردوسی است. وی عناوینی همچون 'سرپرست دفتر نظارت و ارزیابی معاونت اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد، مشاور اقتصادی دوره سوم شورای اسلامی این شهر، مدیر برنامه ‌ریزی و نظارت بر امور اقتصادی شهرداری مشهد و قائم مقام معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران' را در کارنامه کاری خود دارد.
کلایی در نخستین روز کار خود در سخنانی در صحن علنی شورای شهر مشهد بر شتاب در خدمت رسانی تاکید و بیان کرده بود: این کلانشهر چشم امید شیعیان جهان می باشد لذا کارآمدی مشهد برای همه مهم است. وقت نداریم و باید از امروز روند فعالیت و خدمت رسانی در شهر شتاب گیرد.
سرانجام 19 آذر جاری وزارت کشور نیز با سپردن سکان پایتخت معنوی کشور به دست محمدرضا کلایی به عنوان جوانترین شهردار کشور موافقت کرد و عصر امروز 24 آذر ماه نیز مراسم رسمی تکریم قاسم تقی زاده خامسی و معارفه کلایی در دانشگاه فردوسی برگزار می شود.
کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد سالانه پذیرای حدود 30 میلیون زائر و گردشگر است. وجود 2200 هکتار بافت فرسوده، حاشیه نشینی و سکونت یک میلیون و 200 هزار نفر در حاشیه شهر و سکونتگاههای غیررسمی، ترافیک، مهاجرپذیری، آلودگی هوا و آسیبهای اجتماعی نظیر پنج هزار معتاد کارتن خواب در این کلانشهر از جمله مشکلات پیش روی شهردار دومین کلانشهر کشور است. بی شک همراه کردن دولت، نمایندگان مجلس و مسئولان کشوری و استفاده از ظرفیتهای جناحها و دستگاههای مختلف برای حل این مشکلات انکارناپذیر است که امیدواریم شهردار جوان و پرانرژی مشهد برای این مهم و رویارویی با مشکلات موجود برنامه خاص خود را داشته باشد.
7505/1858
انتهای پیام

نظر شما