شناسهٔ خبر: 29983855 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

​«همه می‌دانند» اصغر فرهادی چه در سر دارد

در فیلم اصغر فرهادی همه ماجرای ارتباط عاشقانه لورا و پاکو را می‌دانند اما آن چیزی که همه نمی‌دانند فروریختن قبح خیانت در جامعه است؛ موضوعی که اگر برای مردم یک جامعه عادی شود، خساراتی به همراه خواهد داشت که با ساخت ده‌ها فیلم‌ هم جبران نخواهد شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش حوزه فرهنگ و هنر  خبرگزاری تقریب، «همه می‌دانند» عنوان فیلم جدید اصغر فرهادی است که بازیگران مطرحی همچون خاویر باردم و پنه‌لوپه‌کروز در آن ایفای نقش می‌کنند. فیلم جدید فرهادی در اسپانیا ساخته شده و همانند فیلم‌های قبلی‌اش ته‌مایه خیانت دارد؛ البته این بار فرهادی از فضای معمایی و رازآلود برای پیشبرد موضوع فیلمش استفاده کرده است.

ماجرا از آنجا شروع می‌شود که «لورا» با بازی پنه‌لوپه کروز که در آرژانتین زندگی می‌کند، بدون حضور همسرش و تنها به همراه فرزندانش برای شرکت در یک جشن به شهری در اسپانیا که در آن بزرگ شده است، برمی‌گردد. ماجرا همانند بسیاری از فیلم‌های فرهادی از جمله «درباره الی...» که در ابتدا مخاطب را درگیر موضوعی جذاب و شاد می‌کند، آغاز می‌شود. لورا در کنار خانواده‌اش به جشن و پایکوبی می‌پردازد؛ همان‌طور که در «درباره الی...» هم شاهد سفر چند جوان به شمال و بازی‌ها و شوخی‌های آن‌ها بودیم. در اینجا هم پرسوناژ‌ها در ابتدای فیلم مأموریت داشتند فضایی را ترسیم کنند که مخاطب را از داستان اصلی دور کنند تا سر فرصت نویسنده ورق را برگرداند. 

در ادامه اتفاقی که می‌افتد این است که دختر لورا توسط فرد یا عده‌ای ربوده می‌شود و آدم‌ربایان برای برگرداندن دخت،ر تقاضای پولی می‌کنند که از توان خانواده لورا خارج است. اینجاست که پای عشق قدیمی لورا (پاکو با بازی خاویر باردم) وسط می‌آید و ماجرای عشقی که «همه می‌دانند»...

در این میان هم ماجرای خیانت لورا به همسرش و تولد فرزند نامشروع آن‌ها بازگو می‌شود که تکیه اصلی داستان به آن است. موضوعی که همسر لورا به راحتی با آن کنار آمده و حتی فکر می‌کند این اتفاق زندگی او را متحول کرده است!

اصغر فرهادی در فیلم‌های قبلی خود نشان داده برای جذاب شدن فیلمش قسمتی از ماجرا را روایت نمی‌کند؛ اگر راحت‌تر بخواهیم صحبت کنیم باید بگوییم که فرهادی وقتی فیلمنامه‌اش را می‌نویسد یک ورق از فیلمنامه را جدا می‌کند و در گاوصندوق خانه‌اش می‌گذارد و درنهایت با یک فیلمنامه ناقص فیلمش را می‌سازد اما این بار کارگردان «همه می‌دانند» با روایت رازآلود یک آدم‌ربایی، تعلیق فیلمش را پیش برده است.

موضوع مهمی که در نقد فیلم «همه می‌دانند» باید گفت بحث همیشگی خیانت است که در بسیاری از آثار سینماگران ایرانی جای خود را باز کرده و دغدغه فیلمساز روایت یک خیانت تمام‌عیار است اما این بار فرهادی خیانت را جوری روایت می‌کند که نه تنها مذموم نیست بلکه همسر زن از آن به عنوان تحولی در زندگی خود یاد می‌کند!

در فیلم فرهادی همه ماجرای ارتباط عاشقانه لورا و پاکو را می‌دانند اما آن چیزی که همه نمی‌دانند فروریختن قبح خیانت در جامعه است؛ موضوعی که اگر برای مردم یک جامعه عادی شود، خساراتی به همراه خواهد داشت که با ساخت ده‌ها فیلم‌ هم جبران نخواهد شد.

نویسنده: حمید یادروج

انتهای پیام/

نظر شما