شناسهٔ خبر: 29983667 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

اختصاصی رجانیوز

خواب جدید اردوغان برای شمال و شمال شرق سوریه/ آماده باش نیروهای ارتش ترکیه برای اشغال مناطق تحت تصرف شبه نظامیان کُرد در حدفاصل شمال شرق استان حلب تا شمال شرق استان حسکه + نقشه میدانی و تصاویر

یک منبع میدانی در گفت وگو با رجانیوز اعلام کرد: اردوغان در حالی از آغاز عملیات در مناطق تحت تصرف نیروهای شبه نظامی کُرد خبر می دهد که نیروهای ارتش خود را به همراه عناصر تروریستی سپر فرات در نزدیکی مرزهای مشترک با شمال و شمال شرق سوریه مستقر کرده است.

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل-رجانیوز: بیست و هشتم اسفندماه سال 96؛ منطقه و شهر عفرین در شمال غرب استان حلب سوریه پس از 71 روز درگیری سنگین به اشغال نیروهای ارتش ترکیه و عناصر تروریستی موسوم به سپر فرات درآمد و شبه نظامیان کُرد در نهایت محبور به عقب نشینی شدند.
 
 
رئیس جمهوری ترکیه از به سرانجام رسیدن عملیات « شاخه زیتون» به شدت خوشحال بود چرا که به بهانه مبارزه با شبه نظامیان کُرد موفق شده بود به ماجراجوایی در سوریه ادامه دهد تا در آینده بتواند از دولت مرکزی در دمشق امتیاز بگیرد.
 
نیروهای اشغالگر ارتش ترکیه و عناصر تروریستی پس از سقوط عفرین در اقدامی که نشانه توحش بود، آثار تاریخی شهر را تخریب کردند و به جان و مال مردم هجوم آوردند و در همان روز نخست بر سر غارت ثروت شهروندان با یکدیگر درگیر شدند؛ آواره شدن دهها هزار تن یکی دیگر از نتایج ابتدایی عملیات «شاخه زیتون» ترکیه بود.
 
 
با اشغال کامل منطقه و شهر عفرین، مناطق مرزی شمال استان حلب سوریه در نزدیکی مناطق کُردنشین جنوب ترکیه از وجود شبه نظامیان کُرد به طور کامل پاکسازی شد و ارتباط نیروهای ارتش ترکیه و عناصر تروریستی از شهر جرابلس در شمال شرق حلب با استان ادلب برقرار شد.
 
اما این پایان آرزوهای بلند پروازانه آنکارا نبود و اظهارنظرها و موضع گیری مقامات دولت ترکیه ثابت کرد که نگرانی های آنان در خصوص حضور شبه نظامیان کُرد در نزدیکی مرزهایشان فقط یک بهانه بوده و هدف اصلی ادامه اشغالگری در خاک سوریه است.
 
دولت ترکیه برای تصرف سایر مناطق از جمله شهر « تل رفعت» و فرودگاه « منغ» خیز بلندی برداشت اما پیام های روشنی را از طرف مقابل دریافت کرد و همین مسئله باعث شد تا از موضع خود عقب نشینی کند.
 
تشکیل هلال تروریستی از شهر جربلس تا ادلب موضوعی بود که دولت ترکیه توانست به آن دست یابد اما روند تحولات میدانی نشان داد مناطق تحت تصرف شبه نظامیان کُرد از شهر کوبانی در شمال شرق استان حلب تا شهر « المالکیه» در شمال شرق استان حسکه هدف بعدی دولت ترکیه است.
 
به گزارش گروه بین الملل رجانیوز، شهرهای « تل ابیض، عین عیسی، الطبقه، رآس العین و قامشلی» در حدفاصل شهرهای « کوبانی و المالکیه» در شمال و شمال شرق سوریه و مرزهای مشترک با ترکیه واقع شده اند که آنکارا برای آنان خواب هایی دیده است.
 
دولت ترکیه در ماه های گذشته تلاش زیادی کرد تا مقامات آمریکایی را برای انجام عملیات علیه شبه نظامیان کُرد در این محور ( شمال و شمال شرق سوریه) متقاعد کند اما چراغ سبزی از کاخ سفید دریافت نکرد و همین مسئله باعث شد تحرکات آنان کاهش یابد.
 
اما در روزهای گذشته اظهارنظری های متفاوت مقامات ترکیه مبنی بر آغاز عملیات برای تصرف مناطق تحت سیطره شبه نظامیان کُرد در شمال سوریه نشان داد که وضعیت میدانی در آستانه تغییری جدید است.
 
 
 
یک منبع میدانی در گفت وگو با رجانیوز اعلام کرد: اردوغان در حالی از آغاز عملیات در مناطق تحت تصرف نیروهای شبه نظامی کُرد خبر می دهد که نیروهای ارتش خود را به همراه عناصر تروریستی سپر فرات در نزدیکی مرزهای مشترک با شمال و شمال شرق سوریه مستقر کرده است.
 
این منبع میدانی افزود: صدها تن از نیروهای ارتش ترکیه ( یگان های زمینی، زرهی و موشکی) و هزاران تن از عناصر تروریستی با تجهیزات سنگین نظامی در نزدیکی مرزهای مشترک با سوریه مستقر شده اند و آماده دستور آغاز عملیات برای اشغال مناطق تحت تصرف نیروهای شبه نظامی کُرد در حدفاصل شمال شرق استان حلب تا شمال شرق استان حسکه هستند.
 
به گزارش گروه بین الملل رجانیوز، مقامات آمریکایی تاکنون نسبت به انجام عملیات نیروهای ارتش ترکیه علیه شبه نظامیان کُرد واکنشی نشان نداده اند اما برخی خبرها حاکیست نیروهای نظامی آمریکایی پایگاه خود را در منطقه « رآس العین» تخلیه کردند.
 
این خبر در حالی منتشر شده که پیشتر منابع میدانی اعلام کرده بودند نیروهای اشغالگر آمریکایی ها درصدد هستند چند پایگاه جدید مراقبتی را در مناطق شمالی سوریه ( یک پایگاه در شهر تل ابیض و دو پایگاه در حومه شهر کوبانی) به بهانه احتمال درگیری میان شبه نظامیان کُرد و نیروهای ارتش ترکیه ایجاد کنند.
 
نیروهای اشغالگر آمریکایی حداقل 10 پایگاه دیگر در شمال و شمال شرق سوریه دارند و این سوال مطرح است که اگر نیروهای ارتش ترکیه و عناصر تروریستی عملیات خود را آغاز کنند چه سرنوشتی در انتظار این پایگاه ها است.
 
به گفته منابع میدانی، دولت ترکیه عملیات علیه نیروهای شبه نظامی کُرد را در شمال و شمال شرق سوریه بدون چراغ سبز آمریکا آغاز نمی کند و بدون شک تمامی هماهنگی لازم را در این خصوص انجام می دهد.
 
 
نیروهای شبه نظامی کُرد که به صورت مستقیم تحت حمایت دولت آمریکا هستند در حالی در مناطق تحت تصرف شمال و شمال شرق سوریه با فشار ترکیه روبه رو شده اند که در شرق رود فرات ( جنوب و جنوب شرق استان دیرالزور ) با پشتیبانی آمریکایی ها علیه ته مانده های گروه ترورریستی داعش عملیات انجام می دهند.
 
آمریکایی ها در 4 سال گذشته به دنبال منافع خود در خاک سوریه بوده اند و این تضاد رفتاری آنان مسبوق به سابقه است چرا که در هر مقطع زمانی به دنبال معامله میدانی برای کسب سود بیشتر بوده اند اما مسئله زمانی عجیب تر می شود که شبه نظامیان کُرد نسبت به این تناقض ها عملکردی خنثی داشته اند و از خیانت آمریکایی ها درس نگرفته اند.
 
به گزارش گروه بین الملل رجانیوز، در روزهای آینده زوایای بیشتری از آنچه که در شمال و شمال شرق سوریه  می گذرد نمایان می شود و باید منتظر ماند و دید تحولات میدانی به کدام سمت پیش می رود.

 

نظر شما