شناسهٔ خبر: 29981987 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

چرا اقوام ایرانی برای هر رخداد موسیقی دارند/هفت روایت که در هنرهای سنتی نهفته است

R1014143/P1014143/S2,23,1416/CT12

برخلاف موسیقی‎های مدرن و جدید الظهور که خاستگاه ملی و قومی مشخصی ندارند موسیقی نواحی (مقامی) و مجموعه هنرهای نمایشی هر قوم پیوستگی عمیق و مشخص با رخدادهای گوناگون دارد. همچنین هنرهای سنتی روایت‏گر صادقی از عادت‌‏ها و سنت‎های یک قوم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، صادق کاظمیان در خصوص مدیریت دانش هنرهای سنتی و صنایع دستی در بومگردی به ایراد سخنرانی پرداخت و بر لزوم به کارگیری دانش  تاکید کرد و اظهار داشت: گردشگری و فردی که متقاضی هنرهای سنتی است با استفاده از نیازمندی های زندگی روزمره اش به دنبال خرید است بنابراین باید صنایع دستی را بار دیگر با توجه به نیازهای امروز مورد بازخوانی قرار داد.

وی افزود: هنرمندان باید براساس نیازها و خواسته های مردم با پایبندی به اصالت هنرهای سنتی بار دیگر تولید داشته باشند.
کاظمیان اظهار داشت: کسب و کا رهای فعال در حوزه صنایع دستی از جنس کسب و کارهای مردم محور بوده و مبتنی بر ویژگی ها و فرهنگ جامعه محلی و براساس دانش ضمنی هستند.

کاظمیان در«پیش همایش تخصصی نخستین همایش ملی توسعه کارآفرینی و کسب و کار هنرهای سنتی و صنایع دستی در بومگردی» با اشاره به ثبت نشدن هنرهای صنایع دستی گفت: این هنرها موروثی هستند و هنرمندانی که در جاهای دور افتاده هستند کمتر هنرشان به صورت رسمی ثبت شده است.

مدیر اقامتگاه بوم گردی ارگ رادکان تاکید کرد: فرایند تولید دانش بومی در کسب و کارهای مردم محور به جای فناوری مبتنی بر اجتماعی سازی، یادگیری تعاملی و مشارکت فعال هستند.

پدیدار شناسی موسیقی مقامی

در ادامه فرزان خانجانی افشار - مدرس دانشگاه با عنوان «پدیدار شناسی موسیقی مقامی » به ایراد سخنرانی پرداخت و  گفت: ضرورت شناخت بافت و سبقۀ تاریخی، اجتماعی و فرهنگی هر قوم به دلیل انتقال به گردشگران و مخاطبان نوعی بستر سازی و ایجاد آمادگی حسی و ذهنی برای دیدن و شنیدن هنرهای دراماتیکی وموسیقیایی به روایت هنرهای سنتی است.

وی بر ضرورت توجه به ابعاد گوناگون فرهنگی، تاریخی، سیاسی و اجتماعی هر قوم در نسبت با شکل گیری و روایت هنری آن منطقه تاکید کرد و گفت: برخلاف موسیقی‎های مدرن و جدید الظهور که خاستگاه ملی و قومی مشخصی ندارند موسیقی نواحی (مقامی) و مجموعه هنرهای نمایشی هر قوم پیوستگی عمیق و مشخص با رخدادهای گوناگون دارد.

خانجانی افشار افزود: آگاهی از کیفیت آداب گفتاری و رفتاری هر منطقه، مخاطب را در بطن محتوایی و روایی این دست هنرها قرار می‎دهد.

وی هنرهای سنتی را روایت‏گر شادی‎ها، مصائب، حسرت‌‏ها، آرزوها، شکست‏‌ها و به طور کلی مجموعۀ عظیمی از عادت‌‏ها و سنت‎های یک قوم دانست و گفت: متاسفانه نبود سیاق‎های اصولی و پژوهش‎ها و تحقیقات روشمند و نیز بی توجه به آن‏چه که در سطرهای پیشین به آن‎ها اشاره شد، هنرهای سنتی را به مجموعه‎ای دور افتاده، مهجور، رو به زوال، نا آشنا و در نهایت ویترینی تبدیل کرده است.

خانجانی اظهار داشت: هنرهای سنتی تنها در عالی‎ترین شکل ممکن باعث ایجاد لذتی گذرا و هیجاناتی ناپایدار در ذهن و جان مخاطب می‌گردد در حالیکه توسل به شیوه‏‌های درست علاوه بر ایجاد اتصال باعث تاثیر گذاری و آشنایی با سابقۀ فرهنگی، قومی و اجتماعی یک منطقه می‎ شود.

وی گفت: اقوام گوناگون ایرانی برای هر رخداد رسمی ویژه و نوعی موسیقی مجزا و خاص دارند که ساختاری روایی و محتوایی آن به شکلی کاملاً گویا و روشن در حکم مولفه‎های تشکیل دهنده فرهنگ قومی آن منطقه است.

 تجارب صنایع دستی در بومگری

در ادامه «پیش همایش تخصصی نخستین همایش ملی توسعه کارآفرینی و کسب و کار هنرهای سنتی و صنایع دستی در بومگردی» شقایق عظیمی - مدیر عامل شرکت برند لانه درباره  «تجارب صنایع دستی در بومگری » به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: رویکرد ما به دخالت در طراحی منحصر به فرد است و طراحی‎ها به تولیداتی ختم شده که جنبه بومی و اصیل دارند.

وی افزود: این در حالی است که این طراحی ها از لحاظ شیوه جهانی هستند و این امر بدون نقض ارزش‎های فرهنگی جوامعی‎ است که به مدت قرن‎ها  مشغول ساخت آنها بوده‎اند.

به گفته وی، لانه به مدت حدود دو سال مشغول همکاری نزدیک با خانه هدی در شیرآباد زاهدان بوده و به آنها در زمینه سیستم‎های تولید، ارتقای کیفیت و مدیریت آموزش داده که این امر منجر  به موفقیتهای بسیاری شده است.

عظیمی افزود: لانه، کسب و کار اجتماعی جدیدی است که کالاهای خلاقانه مرتبط با منسوجات و هنرهای دستی خلق شده با همکاری اجتماعات صنعتگر بومی را در همه ایران به فروش می‎رساند.

وی ایجاد تغییرات کیفی  پایدار در هنرهای دستی ایرانی و ارتقای سطح زندگی روزمره هنرمندان بومی را چالش و انگیزه اصلی این گروه اعلام کرد و گفت: سفر به نقاط مختلف دنیا به منظور تهیه مواد اولیه باکیفیت و ایجاد روابط کاری با طراحان جهان، راهی موثر برای مطرح شدن آثار این برند در بازار جهانی‏ است.

عظیمی افزود: لانه به جوامع صنعتگر، به خصوص جوامع متشکل از زنان با فراهم آوردن دانش و ابزار کمک می‌کند تا در زمینه ارتقای تولید و پایداری محیطی گام بردارند.

وی خاطرنشان کرد: هدف این برند ارائه دستمزد منصفانه و همینطور توجه به شرایط فروش است، تا کسانی که برای تولید محصولات فعالیت دارند از آن سود ببرند.

انتهای پیام/

نظر شما