شناسهٔ خبر: 29981859 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رضایی در نشست خبری

موارد مربوط به اصلاح قانون پولشویی از امروز در مجمع آغاز شد/ شایعات مربوط به آیت الله هاشمی شاهرودی را تکذیب می‌کنم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از آغاز اصلاح قانون پولشویی از امروز در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه در خصوص بحث‌های امروز مجمع گفت: بحث‌های امروز در مجمع مربوط به اصلاح قانون پولشویی بود که از امروز شده است و یک یا دو جلسه مجمع را نیز به خود تخصیص خواهد داد.

وی با بیان اینکه قانون پولشویی در کشور قدمتی ۱۰ ساله دارد و از ۱۰ سال پیش تصویب و اجرا شده است، گفت: در شرایطی که در مبارزه با پولشویی تاکید می‌شود دولت و مجلس در این خصوص تلاش‌های خوبی انجام داده اند و تا امروز جمهوری اسلامی از قانون مبارزه با پولشویی برخوردار بوده است و اینکه عده‌ای گفتند جمهوری اسلامی قانون پولشویی نداشته خلاف واقع است.

رضایی افزود: جمهوری اسلامی براساس این قانون اقدامات خوبی در مقابل این خطای اجتماعی انجام داده و مجلس و قوه قضائیه در مقابل پولشویی‌های احتمالی اقدامات خوبی انجام دادند و ده‌ها فعالیت در این حوزه را بررسی کردند و براساس گزارشات تحلیلی انجام شده عمل کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه مجلس و دولت پس از ۱۰ سال دوباره مبارزه با پولشویی به این نتیجه رسیدند که ضعف‌هایی در قانون قبلی وجود دارد گفت: براین اساس با اصلاحاتی قانونی را به مجلس ارجاع دادند و ما در هیئت عالی نظارت مواردی را مغایر تشخیص داده و آن را به شورای نگهبان ارجاع دادیم. براساس این روند شورا نیز مطابق وظیفه قانونی خود که قوانین کشور را برمبنای قانون اساسی و شرع انطباق می‌دهد و اگر مغایرتی وجود داشته باشد به مجلس اعلام می‌کند، عمل کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس بند دو اصل ۱۱۰ قانون اساسی مبنی بر نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام که از وظایف مقام معظم رهبری است ایشان این موضوع را به مجمع تفویض کرد و در ابلاغیه سال گذشته مجمع نیز این وظیفه را به هیئت عالی نظارت منتقل کرد.

رضایی تصریح کرد: براساس قانون اساسی شورای نگهبان بر روی این نظرات نامه‌ای نوشته و آن را به مجلس اعلام کرد و طبق بند ۱۱۰ مغایرت‌های آن با قانون اساسی را اعلام کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مجلس تاکنون با هیئت عالی نظارت ارتباطات خوبی داشته و موارد این چنینی را اطلاق کرده و اصلاحیه را به شورای نگهبان ارجاع می‌داده، اما این بار برای اولین بار مجلس ایرادات هیئت عالی نظارت را قبول نکرد و مصوبات خود را برای تعیین تکلیف به مجمع فرستاد.

وی اضافه کرد: همکاری مجمع و هیئت نظارت همواره در مواردی از این دست وجود داشته و به عنوان مثال این همکاری در برنام ششم توسعه و بودجه ۹۸ نیز وجود داشت که دو سه مورد را هیئت عالی نظارت شامل ایرادات دانست و مجلس نیز آن را اصلاح کرد، اما این بار مجلس بر نظرات خود ایستادگی کرد.

رضایی تصریح کرد: براین اساس وظیفه ما بود که به عنوان تعیین مصلحت ایراداتی که هیئت عالی نظارت گرفته بود در صحن مجمع مطرح کنیم و آن را از بعد مصلحت بررسی کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امروز بحث‌هایی مربوط به این مورد آغاز شد و براساس مصوبه امروز ماده یک مجلس باید اصلاح شود و ما از مجلس شورای اسلامی خواهیم این ماده را اصلاح کند و از نظر خود برگردد و براساس مصوبه مجلس عمل کند.

وی ماده یک را منشأ جرم عنوان کرد که این مورد در لایحه دولت هم نبوده و مجلس آن را اضافه کرده است.

رضایی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص شایعات موجود پیرامون وضعیت سلامت آیت الله شاهرودی گفت: در شش هفت ماه اخیر شایعات زیادی در رسانه‌ها و فضای مجازی در مورد ایشان وجود داشت که ما این شایعات را تکذیب می‌کنیم. رئیس مجمع تشخیص مصلحت در حال درمان هستند و خلا حضور وی با حضور آیت الله جنتی و آیت الله موحدی کرمانی جبران می‌شود، اما ایشان براساس توصیه پزشک که گفته بود باید کمتر صحبت کنند، حضور کم رنگ تری دارند.

وی در پاسخ به سوال خبرگزاری دانشجو در مورد سخنان رئیس مجلس مبنی بر اینکه از آنجا که شورای نگهبان بعد از فرصت قانونی ایرادات مربوط به سی اف تی را اعلام کرده این لایحه بدون بررسی در مجلس به مجمع ارسال خواهد شد و نظر کلی اعضای مجمع در خصوص تصویب یا عدم تصویب سی اف تی گفت: لایحه سی اف تی هنوز به دست ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام نرسیده است و مطمئن باشید مجمع هیچ گاه از منافع نظام و مردم رد نخواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: مجمع با شجاعت، منطق و در نظر گرفتن نظرات تمام کارشناسان در رابطه با این لوایح برخورد خواهد کرد.

نظر شما