شناسهٔ خبر: 29981480 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

علی زمانی عصمتی:

مادرم به دلیل تصمیمات شورای پروانه ساخت فوت کرد/ سخنی با مسئولان

کارگردان مستند «مادرم ملکه» در نشست فیلمش در دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» بیان کرد که مادرش به دلیل تصمیمات شورای پروانه ساخت فوت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره، علی زمانی عصمتی کارگردان مستند «مادرم ملکه» که در بخش مسابقه ملی دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد روز گذشته ۲۳ آذرماه در نشست فیلم گفت: من تاکنون سه فیلم سینمایی داستانی ساخته ام که هر سه توقیف شده است. هرچند فیلم هایم در دنیا موفقیت هایی داشته اند اما هیچکدام رنگ پرده به خود ندیده اند.

وی افزود: با وجود اینکه آخرین فیلمم به اسم «شیفتگی» در سال ۹۲ در جشنواره فیلم فجر کاندید چند سیمرغ شد، اما امکان نمایش پیدا نکرد.

عصمتی عنوان کرد: بعد از «شیفتگی» برای ساخت چند فیلم اقدام کردم اما پنج فیلمنامه من بدون هیچ اصلاحیه ای یا ارایه دلیلی از سوی شورای صدور پروانه ساخت رد شد و من هنوز علت رد شدن فیلمنامه هایم را نمی دانم از همین رو تلاش من تا سال ۹۵ ادامه پیدا کرد اما به یکباره متوجه شدم که زمان در حال از دست رفتن است.

این کارگردان ادامه داد: مادرم بسیار نگران شغل من بود بنابراین تصمیم گرفتم فیلمی درباره مادرم بسازم از طرف دیگر سابقه فیلمسازی مستقل را هم داشتم پس ساخت فیلم را شروع کردم و به همین ترتیب ساخت این فیلم تقریبا یک سال و نیم طول کشید.

کارگردان «کوهریگ» بیان کرد: ۳۰ دی ۹۵ تصویربرداری مستند «مادرم ملکه» را آغاز کردم و ۱۵ دی ۹۶ تصویربرداری از مادرم را به اتمام رساندم. بعد از آن چند روزی در ایام عید تصاویر دیگری هم گرفتم. این را هم باید عنوان کنم که ما یک سال و نیم به‌صورت مقطع فیلمبرداری داشتیم و تدوین مستند «مادرم ملکه» هم تا روز قبل از برگزاری جشنواره ادامه داشت.

وی با بیان اینکه به دلیل سابقه‌اش در سینمای داستانی، بیش از ۹۰ درصد از مستند «مادرم ملکه» از قبل نوشته شده بود، مطرح کرد: ما حتی برای برخی سکانس‌ها با مادرم تمرین می‌کردیم از همین رو تنها ۱۰ درصد از اتفاقات در صحنه رخ داد. تقریبا همه صحنه‌های فیلم دکوپاژ شده هم بود اما اگر از من بپرسند آیا فیلم داستانی است یا مستند؟ می‌گویم فیلم کاملا مستند است چراکه همه چیز واقعی است و ما صرفا آن را بازسازی کردیم.

عصمتی در پایان توضیح داد: من از این تریبون استفاده می‌کنم و از مسئولان سینمایی و اعضای شورای پروانه ساخت دعوت می‌کنم تا حاصل کارشان را در این مستند ببینند. با احترام می‌خواهم به تماشای مستند من بنشینند تا بخشی از شرایطی را که برای خانواده یک فیلمساز با تصمیماتشان به‌وجود می‌آورند، ببینند.

نظر شما