شناسهٔ خبر: 29978514 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ارسال ۸ هزار طرح دانش‌آموزان دوره متوسطه به بیستمین جشنواره جوان خوارزمی

گفت: تعداد ۸ هزار و ۶۴۲ طرح مربوط به دانش‌آموزان و هنرجویان دوره متوسطه به دبیرخانه‌های استانی جشنواره جوان خوارزمی ارسال شد.

صاحب‌خبر -

دریافت ۸ هزار و ۶۴۲ طرح توسط دانش‌آموزان و هنرجویان دوره متوسطه به دبیرخانه بستمین جشنواره جوان خوارزمیبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در نشست خبری بیستمین جشنواره خوارزمی که در سازمان امور دانشجویان وزارت علوم برگزار شد با ارائه بخش‌هایی از گزارش بخش دانش‌آموزی گفت: پایه اصلی نوآوری، انسان و توانایی‌های او است اگر چه در گذشته مزیت و برتری نسبی هر جامعه بر اساس منابع طبیعی و خدادادی بود ولی در قرن حاضر این برتری و مزیت را انسان‌ها با خلاقیت و تولید دانش و نوآوری حاصل از آن می‌آفریند.

وی ادامه داد: به بیان دیگر انسان می‌تواند با استفاده از دانش‌ فنی و نیروی اخلاق خود و با تأثیر از مهارت و آموزش‌های لازم در شرایط و فضای مناسب علمی و حمایتی و با کشف نیازهای جامعه و بشریت و تولید دانش و کالاهای جدید (اقتصاد دانش‌ بنیان) متجلی کند.

مهاجرانی تصریح کرد: در این راستا و در تحقق این هدف متعالی و در بیستمین جشنواره تعداد 8 هزار و 642 طرح مربوط به دانش‌آموزان و هنرجویان دوره متوسطه به دبیرخانه‌های استانی جشنواره جوان خوارزمی ارائه گردید.

رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان اضافه کرد: طرح‌ها پس از بررسی کارشناسی استانی، در پروژه‌های علمی مورد ارزیابی قرار گرفتند که از این تعداد هزار و 245 طرح برتر به عنوان طرح‌های منتخب استانی  به طرح‌های کشوری راه پیدا کردند طرح‌های مذکور با حضور در گروه‌های مختلف علمی وزارت آموزش و پرورش شامل برق و الکترونیک، کامپیوتر، فیزیک، شیمی، ریاضی، ادبیات فارسی، زبان، علوم زیستی و پزشک، نانو تکنولوژی، علوم دینی و قرآن پژوهی و هنر مورد بررسی و ارزیابی مجدد قرار گرفته است.

وی گفت: پس از دفاع حضوری داوران استانی و طراحان و داوری نیمه نهایی تعداد 52 طرح به مرحله داوری نهایی راه یافتند. در این مرحله پس از داوری طرح‌ها در هیأت داوران مشترک وزارت علوم آموزش و پرورش تعداد 4 طرح در رتبه اول، ده طرح در رتبه دوم و 17 طرح در رتبه سوم برگزیده نهایی کشوری بخش دانش‌آموزی بیستمین جشنواره جوان خوارزمی انتخاب و معرفی شدند.

مهاجرانی گفت: بخش دانش‌آموزی جوان خوارزمی مرهون برنامه‌ریزی‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تلاش‌های ارزنده همه استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی است که موجبات حضور 10 هزار و 357 دانش‌آموز و هنرجوی خلاق و نوآور را که سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند و با ارائه 8 هزار و 642 طرح فراهم ساختند.

رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان اضافه کرد: با توجه به ارسال بعضی از طرح‌ها به صورت گروهی، تعداد 8 هزار و 642 طرح توسط هزار و 357 نفر دانش آموز و هنرجوی دوره متوسطه به جشنواره ارائه شده که از این تعداد 6 هزار و 806 نفر (65.71درصد) دختر و 3 هزار 551 نفر (34.29 درصد) بود.

این آمار بیانگر آن است که میانگین آن در هر طرح 1.2 نفر می‌باشد پس از بررسی طرح‌ها در گروه‌های علمی در استان‌ها تعداد هزار و 245 طرح به عنوان طرح‌های منتخب استانی به مرحله کشوری جشنواره معرفی و  آثار آن‌ها به همراه مستندات لازم به دبیرخانه ستاد جشنواره ارسال گردید.

وی بیان کرد: تعداد 31 طرح برگزیده کشوری توسط 37 نفر طراح ارائه شده است که میانگین تعداد افراد شرکت‌کننده در هر طرح برگزیده کشوری 1.2 نفر است، بنابراین شرکت افراد در طرح‌های انفرادی بیشتر از طرح‌های گروهی می‌باشد.

مهاجرانی یادآور شد: سال گذشته 8 هزار و 269 طرح به دبیرخانه رسید که امسال این طرح به 8 هزار و 642 رسیده است که این نشان‌دهنده علاقه دانش‌آموزان به این مسابقات است.

گفتنی است این مراسم روز دوشنبه با حضور وزرای علوم، آموزش و پرورش و معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مرکز سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام /

نشست خبری بیستمین جشنواره خوارزمی

برچسب‌ها:

نظر شما