شناسهٔ خبر: 29977460 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بیستمین جشنواره جوان خوارزمی 26 آذر برگزار می‌شود

بیستمین جشنواره جوان خوارزمی 26 آذر با تقدیر از برگزیدگان این جشنواره برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، علیرضا اللهیاری دبیر جشنواره  جوان خوارزمی در شست خبری این جشنواره که صبح امروز برگزار شد، گفت:‌ سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران همه ساله در مسیر تحقق مأموریت‌ها و تقویت فرهنگ پژوهش و نوآوری در بین دانش‌پژوهان و فن‌آوران جشنواره خوارزمی را با اهداف شناسایی معرفی جذب و پرورش استعدادهای جوان کشور در زمینه‌های مختلف علمی و فناوری، ارج نهادن و تقدیر از نوآوران و فن‌آوران کشور، ترویج فرهنگ نوآوری،‌کاربردی کردن نتایج تحقیقات و کارآفرینی کردن دانش‌بنیان در میان جوانان برگزار می‌کند.

اللهیاری در ادامه افزود: فراخوان این دوره از جشنواره در فروردین از طریق جشنواره و سایر مسیرهای اطلاع‌رسانی، الکترونیکی و فیزیکی آغاز شد وثبتنام متقاضیان در پایان مرداد ماه خاتمه یافت. طرح‌های ارائه شده بر حسب موضوع به صورت الکترونیکی از طریق سامانه مکانیزه برای ارزیابی به 16 گروه تخصصی ارسال شد. کارشناسان و اعضای هیأت علمی و کارشناسان تخصص طرح‌ها را بر اساس ماهیت و شاخص‌های تعریف شده ارزیابی کرده و طرح‌های برتر به هیأت داوران جشنواره جوان پیشنهاد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: پس از فراخوان در بخش‌های دانش‌پژوهان و فن‌آوران بیستمین دوره از جشنواره خوارزمی 675 تقاضا در سامانه جشنواره ثبت شد که با نظارت و برسی اولیه در این خانه و حذف موارد غیرمرتبط یا کامل نشده 375 طرح برای ارزیابی به گروه‌های تخصص ارجاع شد. نتیجه این فعالیت چند ماهه در 16 گروه تخصصی پیشنهاد 19 طرح از سوی گروه‌های تخصصی به هیأت داوران جشنواره رسید.هیأت داوران که بالاترین حکم علمی و تخصصی جشنواره وظیفه علمی فنی، ارزشی و رتبه‌بندی طرح‌های ارجاعی توسط گروه‌های تخصصی را به عهده دارد پس از طی جلسه‌های متعدد و دفاع گروه‌های تخصصی از طرح‌های پیشنهادی تعداد 12 طرح به عنوان برگزیده نهایی بخش دانش پژوهان و فن‌آوران بیستمین  جشنواره خوارزمی انتخاب شد.

دبیر جشنواره جوان خوارزمی یادآور شد: زمینه‌های علمی قابل پژوهش جشنواره در بخش دانش‌پژوهان و فن‌آوران شامل انواع طرح‌ها و پژوهش‌های بنیادی، کاربردی‌، توسعه‌ای، اختراع و نوآوری ارائه شده است که در این رابطه 16 گروه تخصصی علوم پایه، فناوری‌های شیمیایی، مکانیک، برق و کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار و فناوری اطلاعات،‌کشاورزی و منابع طبیعی، مواد متالوژی و انرژی‌های نو، عمران، مهندسی صنایع  و مدیریت فناوری،‌ زیست فناوری و علوم پایه پزشکی، محیط زیست، فناوری نانو، هوافضا، معماری و شهرسازی، مکاترونیک و هنر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز استعدادهای درخشان نیز در این نشست گفت: در بخش دانش‌آموزی زمینه‌های علمی متناسب با رشته‌های تحصیلی در دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش تعیین شده است و شامل برق و الکترونیک، کامپیوتر، مکاترونیک، مکانیک، فیزیک و نجوم، شیمی، عمران، علوم زیستی و پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، زبان و ادبیات فارسی، علوم اجتماعی و روانشناسی، علوم دینی و قرآن‌پژوهی، هنر و معماری و نانو تکنولوژی است.

وی افزود: پایه اصلی نوآوری انسان و توانایی‌های اوست اگر چه در گذشته مزیت و برتری نسبی هر جامعه بر اساس منابع طبیعی و خدادادی بود ولی در قرن حاضر این برتری و مزیت را انسان‌ها با خلاقیت و تولید دانش و نوآوری حاصل از آن می‌آفرینند. در این راستا و در تحقق این هدف متعالی در دوره بیستم  جشنواره تعداد 8642 طرح مربوط به دانش‌آموزان و هنرجویان دوره متوسطه به دبیرخانه‌های استانی جشنواره جوان خوارزمی ارائه شد که طرح‌ها پس از بررسی کارشناسی استانی در گروه‌های علمی مورد ارزیابی قرار گرفت، از این تعداد 10 هزار  و 245 طرح برتر به عنوان طرح‌های منتخب استانی به مرحله کشوری راه پیدا کردند که طرح‌های مذکور با حضور در گروه‌های مختلف علمی وزارت آموزش و پرورش شامل برق و الکترونیک، کامپیوتر، مکاترونیک، مکانیک، فیزیک و نجوم، شیمی، ریاضی، عمران و معماری، علوم زیستی و پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، زبان و ادبیات فارس، علوم اجتماعی و روانشناسی، علوم دینی و قرآن‌پژوهی، هنر، نانوتکنولوژی و طرح‌های میان‌رشته‌ای و خاص مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از دفاع حضوری داوران استانی و طراحان و داوری نیمه‌نهایی تعداد 52 طرح به مرحله داوری نهایی راه یافته است. در این مرحله پس از داوری طرح‌ها در هیأت داوران مشترک وزارت علوم تحقیق و فناوری، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و وزارت آموزش و پرورش، مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان، و دانش‌پژوهان جوان تعداد 4 طرح در رتبه اول، 10 در رتبه دوم و 17 طرح در رتبه سوم برگزیده نهایی کشوری بخش دانش‌آموزی بیستمین جشنواره جوان خوارزمی انتخاب و معرفی شدند.

رئیس مرکز استعدادهای درخشان یادآور شد: بخش دانش‌آموزی جشنواره جوان خوارزمی مرهون برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تلاش‌های ارزنده همه استان‌ها، شهرستان و مناطق و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی است که موجبات حضور 10 هزار و 357 دانش‌آموز و هنرجوی خلاق و نوآور را که سرمایه‌های اجتماعی میهن اسلامی هستند را با ارائه 8642 طرح فراهم ساختند.

وی در ادامه اضافه کرد: با توجه به حساب بعضی از طرح‌ها به صورت گروهی تعداد 8642 طرح توسط 10357 دانش‌آموز و هنرجوی دوره متوسطه به جشنواره ارائه شد. از این تعداد 6806 نفر، 65.71 درصد دختر و 3551 نفر 34.29 درصد پسر هستند که این آمار بیانگر آن است که میانگین افراد در هر طرح 1.2 نفر می‌باشد که پس از بررسی طرح‌ها در گروه‌های علمی در استان‌ها تعداد 1245 طرح به عنوان طرح‌های منتخب استانی به مرحله نهایی جشنواره معرفی و آثار آنها به همراه مستندات لازم به دبیرخانه ستاد جشنواره ارسال شد.

فاطمه مهاجرانی ادامه داد: تعداد 31 طرح برگزیده کشوری توسط 37 نفر طراح ارائه شده است که میانگین تعداد افراد شرکت‌کننده در هر طرح برگزیده کشوری 1.2 نفر است. بنابر این شرکت افراد در طرح‌های انفرادی بیشتر از طرح‌های گروهی است.

وی افزود: طرح‌های دانش‌آموزی نمی‌تواند تجاری‌سازی شود در واقع ما به دنبال جریان‌پژوهی هستیم و انتظار زیادی در طرح‌های دانش‌آموزی نداریم. این در حالی است که در کل کشور استان‌های یزد با 5 طرح، استان تهران با 4 طرح، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی و فارس با 3 طرح، بیشترین طرح را در جشنواره داشته‌اند.

رئیس مرکز استعدادهای درخشان در پایان گفت: این جشنواره که در روز دوشنبه با تقدیر از برگزیدگان برگزار می‌شود، با همکاری وزارت علوم، تحقیقات فناوری، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، وزارت آموزش و پرورش، مرکز ملی پژوهش‌های استعدادهای درخشان و دانشجویان جوان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما