شناسهٔ خبر: 29976753 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

محصولات آموزشی سبز

تولید محصولات آموزشی، یکی از عجیب‌ترین کسب‌وکارهای قرن ۲۱ است. شخصی می‌تواند در خانه خود بنشیند و محصولی بسازد که با محصولات شرکت‌های بزرگ قابل رقابت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بازار ایسنا، بنابر اعلام مجمع فعالان زیست‌محیطی، به جرات می‌توان گفت که محصولات آموزشی سبز ارتباط مستقیمی با فرهنگ‌سازی و شبکه‌گری زیست‌محیطی دارد. هر چه محصولات آموزشی در حوزه محیط زیست بیشتر باشد، فرهنگ‌سازی زیست‌محیطی با سرعت و سادگی بیشتری در جامعه تکثیر می‌شود.

چرا تولید محصولات آموزشی؟

فرض را بر این می‌گیریم که هم منِ نویسنده و هم شما که در حال مطالعه این مقاله هستید، اطلاع زیادی از تولید محصولات آموزشی نداریم. به چند سال قبل، یعنی زمانی که اینترنت با سرعت امروزی و در خانه هر کسی وجود نداشت، برمی‌گردیم. اگر در آن زمان به دنبال موضوعی در زمینه خاص بودید، سریع شال و کلاه کرده و رهسپار بهترین کتابخانه در شهر برای یافتن بهترین کتاب‌ها در آن موضوع می‌شدید. در بیشتر مواقع یافتن کتاب خوب دردسرهای فراوانی داشت و باید کل کتابخانه‌های شهر را با بالا و پایین کردن پله‌ها و گذر از معابر در هوای سرد و گرم روزگار طی می‌کردید. اما حالا که دسترسی به اینترنت فراهم شده هیچ نیازی به این کار نیست. کافی است وارد گوگل شده و شروع به جست‌وجو کنید. کتابخانه در اختیار شما می‌باشد و در هر موضوعی می‌توانید به هزاران هزار محتوای غنی از هزاران نویسنده با سبک‌های نگارشی مختلف دسترسی پیدا کنید.

راحتی این کار باعث شده که خوانندگان برای محصولات آموزشی خوب و غنی هزینه پرداخت کنند، چرا که حاضر نیستند مکافات گذشته را برای یافتن یک موضوع طی کنند.

انواع محصولات آموزشی

۱.کتاب کاغذی

۲.کتاب الکترونیکی

۳.سی‌دی صوتی

۴.فایل صوتی دانلودی

۵.فیلم دانلودی

۶.جزوه آموزشی

۷.دوره آنلاین

۸.همایش

۹.بسته آموزشی

۱۰.مشاوره

۱۱.مقاله

۱۲.وبینار

نمی‌دانم چه چیزی را آموزش دهم!

شما حتما به حوزه‌های مختلفی علاقه دارید و شاید این حوزه‌ها را به صورت تفریحی دنبال می‌کنید. همچنین احتمالا تخصص‌هایی دارید. مثلا شاید دوستان‌تان می‌گویند در ارتباط با حیوانات بسیار عالی عمل می‌کنید. احتمالا حوزه‌ای که باید تدریس کنید باید وجه اشتراک علاقه‌ها و تخصص‌های شما باشد. علاقه شاید از تخصص مهم‌تر باشد و باعث شود با پشتکار در یادگیری به یک متخصص تبدیل شوید.

مطمئن باشید مطالبی را می‌دانید که از دید خودتان ارزشمند نیست ولی اگر همین مطالب را تبدیل به یک ویدیوی آموزشی کنید، افرادی حاضرند پول بپردازند و آنرا تهیه کنند.

اگر فعال محیط زیست هستید احتمالا مطالب زیادی درباره اکوسیستم زیستی، آب، خاک، هوا و تاثیرات انسان بر محیط زیست، می‌دانید. این مطالب برای کسانی که به تازگی وارد این حوزه شده‌اند، می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

اگر دوچرخه‌سوار هستید حتما نکات زیادی درباره نرمش‌های دوچرخه‌سواری، دوچرخه‌سواری سرعتی و استقامتی، دوچرخه‌سواری در کوهستان، تعویض دنده‌های دوچرخه در زمان مناسب و حتی نحوه گرفتن فرمان، می‌دانید. این اطلاعات برای دوچرخه‌سواران مبتدی می‌تواند بسیار مفید و کارگشا باشد.

اگر گیاهخوار هستید بی‌شک تجربیاتی دارید که چگونه گیاهخوار شده‌اید، به‌علاوه شما طرز تهیه غذاهای گیاهی را می‌دانید. دانش آشپزی و تجربیات شما در این راستا می‌تواند به کمک افرادی که می‌خواهند به گیاهخواری روی آورند بیاید.

اگر حامی حیوانات هستید قطعا نکاتی در مورد زنده‌گیری و درمان حیوانات، غذارسانی، نحوه تاسیس و اداره نقاهتگاه و حتی در خصوص مربی‌گری حیوانات، می‌دانید. این اطلاعات می‌تواند برای کسانی که دانش و تجربه کافی در مورد حمایت از حیوانات ندارند ولی می‌خواهند حامی حیوانات شوند بسیار ارزنده و کارساز باشد.

اگر کوهنورد هستید پس احتمالا از اصول کوهنوردی پاک و تجهیزات مورد نیاز در این حوزه، علل فرسایش خاک، اهمیت پوشش گیاهی در مناطق کوهستانی، مطلع هستید. به‌علاوه مهارت‌هایی از کوهنوردی دارید که با تجربه طی چندین سال کسب کرده‌اید. این اطلاعات و این تجارب می‌تواند کمک شایانی کند برای کسانی که به تازگی ورزش کوهنوردی را برگزیده‌اند.

فراموش نکنید که امروزه داشتن دانش قدرت نیست بلکه به اشتراک‌گذاری آن قدرت است.

فعالان محیط زیست و حامیان حیواناتی که هنوز کارت عضویت رسمی خورد را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند به وب‌سایت مجمع فعالان زیست‌محیطی (www.EAFworld.com/card) مراجعه و به خانواده بزرگ انجمن حمایت از حیوانات و محیط زیست ایران بپیوندند.

انتهای پیام

نظر شما