شناسهٔ خبر: 29976719 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

بررسی اتفاقات و پیش‌بینی‌های مربوط به لیگ هجدهم ؛

احتمال بازگشت آقای خیریت / VAR؛ کمک به لیگ‌برتر یا تلاش برای نجات تاج؟!

نیم‌فصل نخست رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران امروز با برگزاری یک دیدار به پایان می‌رسد. درواقع بازی امروز است که مشخص می‌کند قهرمان نیم‌فصل کدام تیم است، سپاهان یا پدیده؟!

صاحب‌خبر -

به گزارش جام‌جم آنلاین ، سه حالت دارد. یا سپاهان امروز استقلال‌خوزستانِ قعرنشین را می‌برد و قهرمان نیم‌فصل می‌شود و یا مساوی می‌کند و بازهم قهرمان می‌شود چون تفاضل گل بالایی نسبت به پدیده دارد. حالت سوم این است که به قعرنشین می‌بازد و همان رده سوم باقی می‌ماند که بعید به نظر می‌رسد. اگر استقلال خوزستان امروز سپاهان را ببرد آنگاه باید بگوییم که یکی از عجایب فوتبال ایران ثبت‌شده است.

در این میان پرسپولیس هیچ شانسی برای قهرمانی نیم‌فصل ندارد. در ابتدای فصل کسی گمان نمی‌کرد تیم‌هایی که برای قهرمانی نیم‌فصل رقابت می‌کنند، پدیده و سپاهان باشند. سرخ‌های پایتخت ممکن است حتی رده دوم را امروز از دست بدهند و به رده سوم بیفتند.

به‌هرحال نیم‌فصل نخست دیگر تمام‌شده است. بررسی آمارها و ارقام‌ها بماند برای بعد. چند اتفاق و چند احتمال مرتبط با لیگ برتر فوتبال ایران را بررسی می‌کنیم....

سلام به VAR

سیستم ویدئویی چک کردن شبهات داوری و میدان مسابقه قرار است به لیگ برتر فوتبال ایران بیاید. این را دیروز مهدی تاج گفت. او که هنوز بحث بر سر ماندن و نماندنش در فدراسیون زیاد است و او که فوتبال ایران را تا مرز تعلیق برد روز گذشته حرف از آمدن VAR زد. چرا؟ چون استقلالی‌ها بابت قبول نشدن گل خود مقابل پدیده از زمین و زمان شاکی هستند؟ چون دادِ همه تیم‌های لیگ برتری از اشکالات داوری درآمده است؟ شاید این سوال‌ها از دلایل آمدن VAR به لیگ برتر برشمرده شوند اما نباید فراموش کرد در شرایطی که تاج و رفقا با فشار همه‌جانبه روبرو هستند، پیش کشیدن بحث VAR می‌تواند بخش زیادی از همهمه‌ها و جنجال‌ها را از بین ببرد....

استقلال؛ شاکی ترین

استقلال برد اما یک امتیاز گرفت. این تیتر یکی از روزنامه‌های ورزشی امروز بود. استقلال در هفته آخر نیم‌فصل نخست لیگ برتر بدون گل مقابل پدیده مساوی کرد اما درواقع باید این تیم را با یک گل شکست می‌داد چراکه گل سالم الهیار صیادمنش از سوی داور مردود اعلام شد و همه نسبت به این مسئله اعتراض کردند. البته پس از پایان این مسابقه داور این مسابقه نیز عذرخواهی کرد. وینفرد شفر سرمربی آلمانی استقلال هم پس‌ازاین دیدار گفت که دیگر نمی‎تواند درباره داوری صحبت نکند. حالا استقلالی‎ها حسابی داد و فغان راه انداخته‎اند و از زمین و زمان شاکی هستند. در این میان تا می‎توانند به پرسپولیسی ها حمله می‎کنند و می‎گویند همه‌چیز در کار است تا سرخ‎ها برای سومین بار پیاپی قهرمان لیگ برتر شوند. اظهارنظر مهدی رحمتی نیز جنجال گسترده‎ای به پا کرد. او پس از تساوی بدون گل استقلال مقابل پرسپولیس گفت:«از تیمی اسم نمی‌برم، اما بقیه تیم‌ها باید برای نایب‌قهرمانی تلاش کنند!». این گفته رحمتی باعث شد تا پس از دیدار پرسپولیس و پارس‎جنوبی‎جم اکثر بازیکنان به‌خصوص جلال حسینی واکنش نشان دهند.

به‌هرحال استقلالی‌ها بابت اشکالات و اشتباهات داوری فعلاً بیشتر از هر تیم دیگری شاکی هستند. آنها می‎گویند پیروزی مقابل پدیده می‎توانست آنها را دوباره به مدعی رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران تبدیل کند. در این میان وینفرد شفر عصبانی‌ترین فرد محسوب می‎شود.

سه امتیاز تقدیم به پنجره

پایان نیم‎فصل نخست با اتفاقات بسیار خوبی برای سرخ‎های پایتخت همراه بود. آنها پارس جنوبی جم را با پیروزی پر گل سه بر یک بدرقه کردند. اما این پایان کار نبود. پایان شاگردان برانکو در نیم‌فصل نخست شیرین‎تر از این حرف‎ها بود. پنجره‎ای که سال گذشته برای پرسپولیس بسته شد اکنون دیگر بازشده است. پاییز سال گذشته به دلیل اتفاقات مربوط به زمان فسخ قرارداد غیرقانونی مهدی طارمی با ریزه اسپور و بازگشت بدون مجوز او به پرسپولیس، فیفا این تیم را از دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم کرد ضمن اینکه خودِ طارمی نیز با محرومیت چهارماهه روبرو شد. پرسپولیس در طی این مدت بازهم قهرمان لیگ‎برتر شد و البته به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید تا به بهترین شکل ممکن این بحران طولانی‌مدت را پشت سر بگذارد. سرخ‎ها با پیروزی مقابل پارس جنوبی جم درواقع پنجره زمستانی را با سه امتیاز باز کردند.

بازگشت آقای خیریت؟

پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس حالا بازشده است و برانکو می‌تواند برخلاف دو پنجره قبلی مهره‎های دلخواهش را به پرسپولیس اضافه کند. نکته بسیار مهم این است که احتمالاتی برای بازگشت مهدی طارمی وجود دارد. بازیکنی که پس از محرومیت سنگین و تاریخی پرسپولیس به گفتن این جمله که «لابد خیریتی در کار بوده» اکتفا کرد. آقای خیریت دو ماه بعد و در شرایطی که پرسپولیس به او نیاز داشت ، گذاشت و رفت و به تیم الغرافه پیوست. به فاصله گذشت یک سال حالا طارمی می‎خواهد برگردد. با توجه به آن خاطره بد برانکو در ابتدا بازگشت او را رد کرد اما زمزمه‎های اخیر حاکی از این است که شاید سرمربی کروات قهرمان ایران بخواهد به موضوع بازگشت آقای خیریت فکر کند. طارمی به پرسپولیس برمی‎گردد؟ اگر هم برگردد بازیکنان و هواداران از این بازگشت استقبال می‎کنند؟

پدیده، پدیده شد

هرچقدر هم یحیی گل‎محمدی مربی خوب و صاحب سبکی باشد بازهم کسی انتظار نداشت پدیده یک مدعی تمام‌عیار در لیگ برتر باشد. این تیم اگر کمی بیشتر مقاومت می‎کرد و کمی بهتر نتیجه می‎گرفت بی‌بروبرگرد قهرمان نیم‌فصل شده بود. البته این تیم همین‌الان هم صدرنشین است اما خیلی بعید است که سپاهان امروز مقابل استقلال خوزستان تن به شکست بدهد. در این صورت پدیده قهرمان لیگ برتر می‎شود اما خوب می‎دانیم سپاهان با امیر قلعه‎نویی تیمی نیست که در شرایط فعلی به هیچ تیمی به‌خصوص قعرنشین لیگ‎برتر باج بدهد.

به‌هرحال یحیی گل‎محمدی تا همین جای کار هم‌دست به کار بزرگی زده است و تیم بحران‌زده پدیده را به شکل یک مدعی درآورده است. پدیده مشکلات مالی فراوانی دارد و چندین بار نیز بازیکنان این تیم دست به اعتصاب زدند. در کنار تمام این اتفاقات نیز اخبار متعددی در رابطه با جدایی یحیی گل‌محمدی از پدیده به گوش می‌رسید. اما سؤال مهم‌تر این است که پدیده به‌عنوان پدیده کورس قهرمانی می‎تواند همین رویه را در نیم‌فصل دوم هم حفظ کند؟

نظر شما