شناسهٔ خبر: 29976704 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

رئیس اداره امور اجرایی زکات استان تهران در گفت‌وگو با فارس خبر داد

جمع آوری ۸.۵ میلیارد تومان «زکات» در ۸ ماه گذشته/ رشد ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته

رئیس اداره امور اجرایی زکات استان تهران با بیان اینکه در ۸ ماه گذشته میزان زکات جمع آوری شده در استان قریب به ۸.۵ میلیارد تومان بوده است، گفت: بیش از ۸۰ درصد زکات صرف فقرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام سید جواد موسوی، رئیس اداره امور اجرایی زکات استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، درباره «وضعیت پرداخت زکات در استان تهران»، اظهار داشت: درکل کشور و استان تهران جمع آوری زکات به صورت شورایی دیده شده است.

وی ادامه داد: در استانها رئیس شورای زکات نماینده ولی فقیه در استان، استاندار به عنوان قائم مقام شورای زکات و دبیرخانه آن در کمیته امداد بوده و مدیرکل کمیته امداد استان به عنوان دبیر محسوب می‌شود.اعضای آن شامل رئیس سازمان تبلیغات، مدیر اداره کشاورزی، رئیس اداره بهزیستی و اداره مالیات، اعضای آن هستند.

رئیس اداره امور اجرایی زکات استان تهران اضافه کرد: در هشت ماهه گذشته میزان زکات در استان تهران  قریب به ۸.۵ میلیارد تومان بوده است که شامل زکات فطره، واجب و مستحب است.

حجت‌الاسلام موسوی یادآور شد: زکات واجب ۹ مورد را شامل می‌شود که غلات چهارگانه گندم، جو، کشمش، خرما و انعام ثلاثه نیز شامل گاو، گوسفند و شتر است. در تهران خرما نداریم و بیشتر کشت گندم و جو است.

وی با اشاره به موارد مصرفی زکات، بیان داشت: مصرف زکات برای هشت قشر انجام می‌شود و شامل «فقرا»، «مساکین»، «در راه ماندگان»، «مسیحیانی که در زمّه ما هستند و می‌خواهیم آنها را به اسلام گرایش بدهیم»، «فی سبیل الله» مانند پروژه‌های عام المنفعه مسجد، راه، جاده، پل، بیمارستان و.. مصرف می‌شود.

رئیس اداره امور اجرایی زکات استان تهران خاطر نشان کرد: در استان تهران بیش از ۸۰ درصد زکات صرف فقرا می‌شود که شامل تهیه مسکن مددجویان، جهزیه، آزادی زندانیان، ورشکستگان و ۲۰ درصد نیز برای ساخت پروژه‌های عمرانی شامل مسجد، خانه عالم، کتابخانه و ...مصرف شده است.

حجت‌الاسلام موسوی درباره «میزان رشد زکات در استان تهران»، گفت: نسبت به ۸ ماه سال گذشته امسال حدود ۱۰ درصد رشد داشته‌ایم. البته این بستگی به میزان کشت و عوامل متعددی در آن دخیل است؛ ضمن اینکه زکات هر محل در همان محل مصرف می‌شود و از شهرو روستایی به جای دیگر منتقل نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در استان تهران در زکات مستحب در آمد خوبی داشته‌ایم و بیش از دو میلیارد تومان از ۸.۵ میلیارد تومان زکات  جمع آوری شده زکات مستحب است و این میزان از باغ داران میوه بوده  که در شهرستان‌های مختلف جمع آوری شده است.

رئیس اداره امور اجرایی زکات استان تهران ابراز داشت: هر آنچه از زمین می‌روید به شرطی که فاسد شدنی نباشد به آن زکات تعلق می‌گیرد؛ مثل سبزیجات که زکات برای آن مستحب است و دارای نصاب بوده و تا به نصاب نرسد زکات برای آن پرداخت نمی‌شود.

حجت‌الاسلام موسوی متذکر شد: مردم استان تهران در امر زکات مستحب و فطریه توانستند آنچه لازم بود را  پرداخت کنند اما در زکات واجب عملکرد و انتظاری که داریم محقق نشده است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما