شناسهٔ خبر: 29976641 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رئیس بخش دانش‌آموزی جشنواره جوان خوارزمی:

۳۱ طرح دانش‌آموزی در جشنواره خوارزمی برگزیده شدند/ زبان و ادبیات فارسی؛ پرطرفدارترین رشته جشنواره

رئیس بخش دانش‌آموزی جشنواره جوان خوارزمی با بیان اینکه در مراسم تجلیل از برگزیدگان این جشنواره جوان که ۲۶ آذرماه در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار می‌شود، از ۳۱ طرح دانش‌آموزی تقدیر می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، صبح امروز نشست خبری گزارش عملکرد بیستمین دوره جشنواره جوان خوارزمی در سازمان امور دانشجویان برگزار شد.

در این نشست فاطمه مهاجرانی، رئیس بخش دانش آموزی جشنواره و رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان گفت: اگرچه مزیت و برتری نسبی هر جامعه براساس منابع طبیعی و خدادادی در گذشته بود، اما در قرن حاضر این برتری و مزیت را انسان‌ها با خلاقیت و تولید دانش و نوآوری حاصل از آن خلق می‌کنند. به عبارت دیگر انسان می‌تواند با استفاده از دانش فنی و نیروی خلاق خود و با تاثیر از مهارت و آموزش‌های لازم در یک شرایط و فضای مناسب علمی و حمایتی و با کشف نیاز‌های جامعه و تولید دانش و کالا‌های جدید اقتصاد دانش بنیان را متجلی کند.

وی ادامه داد: در این راستا برای دوره بیستم جشنواره جوان خوارزمی حدود ۱۰ هزار و ۳۷۵ نفر ۸۶۴۲ طرح را برای بخش دانش آموزی و هنرجویان دوره متوسطه به دبیرخانه‌های استانی جشنواره ارائه کردند.

مهاجرانی اظهار داشت: طرح‌ها پس از بررسی کارشناسی استانی در گروه‌های علمی مورد ارزیابی قرار گرفتند که از تعداد فوق الذکر ۱۲۴۵ طرح برتر به عنوان طرح‌های منتخب استانی به مرحله کشوری راه پیدا کردند.
 
۳۱ طرح دانش‌آموزی در جشنواره خوارزمی برگزیده شدند/ زبان و ادبیات فارسی؛ پرطرفدارترین رشته جشنواره
 
به گفته وی طرح‌های مذکور با حضور در گروه‌های مختلف علمی وزارت آموزش و پرورش شامل برق و الکترونیک، کامپیوتر، مکاترونیک، مکانیک، فیزیک و نجوم، شیمی، ریاضی، عمران و معماری، علوم زیستی و پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، زبان و ادبیات فارسی، علوم اجتماعی و روان شناسی، علوم دینی و قرآن پژوهی، هنر، نانو تکنولوژی و طرح‌های میان رشته‌ای و خاص مورد بررسی و ارزیابی مجدد قرار گرفتند.

رئیس مرکز ملی استعداد‌های درخشان عنوان کرد: در نهایت بعد از دفاع حضوری داوران استانی و طراحان و داوری نیمه نهایی تعداد ۵۲ طرح به مرحله داوری نهایی راه پیدا کردند که در این مرحله بعد از داوری طرح‌ها در هیئت داوران مشترک وزارت علوم (سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران) تعداد ۴ طرح در رتبه اول، ۱۰ طرح در رتبه دوم و ۱۷ طرح در رتبه سوم برگزیده نهایی کشوری بخش دانش آموزی بیستمین جشنواره جوان خوارمی انتخاب و معرفی شدند.
 
۳۱ طرح دانش‌آموزی در جشنواره خوارزمی برگزیده شدند/ زبان و ادبیات فارسی؛ پرطرفدارترین رشته جشنواره

مهاجرانی با تاکید بر اینکه در مراسم تجلیل و تقدیر از برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی که روز دوشنبه ۲۶ آذر ماه در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار می‌شود از ۳۱ طرح دانش آموزی شامل ۳۷ نفر تقدیر می‌شود، گفت: بخش دانش آموزی جشنواره مرهون برنامه ریزی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تلاش‌هایی است که همه استان ها، شهرستان‌ها و پژوهش سرا‌های دانش آموزی انجام داده اند.

رئیس بخش دانش آموزی بیستمین جشنواره جوان خوارزمی بیان کرد: علی رغم آنکه حدود دو سوم شرکت کنندگان دختران هستند، اما نسبت برگزیدگان یک سوم دختران و دو سوم پسران هستند. از طرف دیگر پرطرفدارترین رشته جشنواره برای ارسال طرح زبان و ادبیات فارسی و سپس هنر است و در مقابل در علوم پایه، ریاضی کمترین طرح را به خود اختصاص داده است.
 
۳۱ طرح دانش‌آموزی در جشنواره خوارزمی برگزیده شدند/ زبان و ادبیات فارسی؛ پرطرفدارترین رشته جشنواره

به گفته وی طرح‌هایی که به جشنواره ارسال و مورد ارزیابی قرار گرفته اند مربوط به دانش آموزان سه سال آخر دبیرستان بوده است.

مهاجرانی درباره حمایت‌های مادی و معنوی از برگزیدگان عنوان کرد: در صورتی که هر یک از طرح‌ها و برگزیدگان ۹۰ درصد نمره لازم را کسب کند می‌توانند در رشته‌ها و دانشگاه‌های مدنظر ادامه تحصیل دهند. علاوه بر آن به عضویت بنیاد ملی نخبگان درآیند.

وی ادامه داد: از طرح‌های دانش آموزی معمولا انتظار تجاری سازی شدن نمی‌رود، اما اگر طرحی قابلیت این امر را داشته باشد زمینه‌های تجاری سازی را با حفظ ملاحظات انجام می‌دهیم.

مهاجرانی در پایان صحبت‌های خود اعلام کرد: شهر یزدبا ۵ طرح، استان تهران و کرمان هرکدام با ۴ طرح و آذربایجان شرقی و خراسان رضوی و فارس هرکدام با ۳ طرح پرافتخارترین استان‌ها در ارسال طرح برای بیستمین جشنواره جوان خوارزمی بودند. بدون شک وقتی پژوهش‌سرا‌ها و فرهنگسرای استان‌ها تمرکز ویژه‌ای روی پژوهش داشته باشند، به نتایج خوبی هم می‌رسند.
 

نظر شما