شناسهٔ خبر: 29975184 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

متخصص سرطان پاسخ داد/ بخش دوم

تأثیر امواج موبایل در ابتلا به سرطان/ بارداری پس از درمان سرطان ممکن است؟

دبیر انجمن رادیوتراپی انکولوژی به سؤالات پزشکی مخاطبان فارس در ارتباط با موضوع سرطان پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس- گروه سلامت: این خبرگزاری در راستای ارتقای سطح دانش سلامت مردم و فراگیری دانش کافی در زمینه، پیشگیری و شناخت برخی علایم و مشکلات زمینه‌ای بیماری‌ها، مطالب آموزشی و مصاحبه‌هایی را با بهره‌گیری از بهترین پزشکان کشور که هر هفته مهمان برنامه «مطب مجازی» هستند، منتشر می‌کند.

دکتر حسین فودازی، دبیر انجمن رادیوتراپی انکولوژی، مدیر بخش رادیوتراپی انکولوژی بیمارستان فیاض بخش و متخصص درمان سرطان برای پاسخگویی به سوالات مخاطبان خبرگزاری فارس برای پاسخگویی به سوالات مخاطبان خبرگزاری فارس میهمان برنامه مطب مجازی بود که در ادامه می‌توانید مشروح این پرسش و پاسخ را بخوانید:

سوال: آیا مصرف پاستیل منجر به بروز بیماری سرطان خواهد شد؟

فودازی: متاسفانه در برخی موارد مشاهده می‌کنیم که در بوفه مدارس خوراکی های ناسالم به فروش می رسد در تحقیقاتی که انجام شد مشخص شد، در کشور ما حدود ۴۰ درصد از افراد بالای ۵۰ سال به درجاتی از کبد چرب مبتلا هستند، این بیماری به دلیل مصرف بیش از حد غذا های کربوهیدرات دار و غذاهای چرب بروز می‌کند و در آینده می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های گوارشی و قلبی عروقی شود، مصرف کربوهیدرات در رژیم غذایی ما بسیار زیاد است و مواد غذایی مانند پاستیل مملو از کربوهیدرات بوده این مواد غذایی در آینده می‌توانند مشکلات کبدی و گوارشی ایجاد کنند.

میزان مصرف کربوهیدرات در رژیم غذایی ما باید اصلاح شود، به دلیل اینکه بدن ما به این میزان کربوهیدرات نیازی ندارد. مصرف لبنیات در سبد غذایی خانوار بسیار محدود شده است این موضوع در آینده ممکن است مشکلات پوکی استخوان را برای افراد به وجود آورد همچنین ۴۰ تا ۵۰ درصد است مردم جامعه فعالیت کافی ندارند لذا توصیه پزشکان بر این است که برای پیشگیری است بروز ابتلا به کبد چرب ورزش کردن را در برنامه خود قرار دهند.

سوال: تغذیه با شیر مادر در زمینه پیشگیری است بروز سرطان چقدر تاثیرگذار خواهد بود؟

فودازی: وقتی تغییری در محیط زیست یا نوع تغذیه افراد ایجاد می‌شود بلافاصله زمینه ابتلا به بیماری سرطان فراهم نمی‌شود بلکه در آینده ممکن است با گذر زمان فرد به سرطان مبتلا شود، باید توجه کنیم از زمان تبدیل شدن یک سلول عادی به سلول سرطانی حدود ۲۰ سال زمان لازم است، شروع سرطان در کشور ما به دو دلیل در حال افزایش است، اول اینکه هرم سنی جمعیت کشور در حال رسیدن به سنین میانسالی است، سرطان خاص سنین میانسالی و پیری است و وقتی هرم سنی کشوری به سمت و سوی پیری و میانسالی برود شروع سرطان در بین افراد جامعه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

عادت به زندگی مدرن باعث شده که میزان فرزند آوری در کشور ما کاهش یابد، یا اینکه میزان شیردهی در خانم‌ها رو به کاهش رود پیش شش عامل خطر در زمینه سرطان سینه موثر خواهد بود، کاهش تعداد فرزند آوری در خانم ها یا تولد اولین فرزند پس از سی سالگی، ژنتیک که ۲۰ درصد عوامل خطر را به خود اختصاص داده، کاهش زمان شیر دادن در خانم ها، تغییر سبک زندگی و روی آوردن به زندگی ماشینی از جمله این عوامل هستند.

در کشور ما از هر ۱۲ زن ممکن است یک نفر تا پایان عمر به سرطان سینه مبتلا شود، که اگر این رویه ادامه پیدا کند ممکن است این آمار کاهش یافته و میزان شیوع سرطان روز به روز افزایش یابد.

سوال: طب سنتی چقدر در درمان بیماری سرطان موثر عمل می‌کند؟

فودازی: ما در پزشکی طب جایگزین را داریم و من می خواهم فراتر از طب سنتی سخن بگویم، طب سنتی می تواند به درمان بیماری سرطان کمک کند اما نمی‌تواند جایگزینی برای طبقه مدرن باشد. برخی درمان‌ها مانند طب سوزنی و طب سنتی نباید به عنوان درمان اصلی در نظر گرفته شود که متاسفانه عده‌ای با رفتن به دنبال این نوع روش درمانی و استفاده از روش‌های نادرست درمان بیماری خود را تشدید میکند همانطور که در صدا و سیما نیست مشاهده کردیم که در یک برنامه ادعا شد که درمان سرطان کشف شد که هیچ گونه سندیتی نداشت.

سوال: مشاغل مرتبط با سرطان کدامند؟

فودازی: عده‌ای از مشاغل صنعتی سرطان‌زا هستند، شیوع سرطان پوستی در کشاورزان که در معرض نور قرار دارند، کار کردن در کارخانجات سیمان و پنبه نسوز، کارخانه‌های شیشه گری شانس ابتلا به برخی از سرطان‌ها مثل پوست، خون و ریه در آنها بیشتر است لذا باید مباحث ایمنی و طب کار رعایت شود.

سوال: استفاده از موبایل در زمان خواب منجر به بروز سرطان می‌شود؟

فودازی: مطالعات زیادی در زمینه امواج موبایل و ارتباط آن با بروز سرطان انجام شده است و نتایج آن مبهم بوده اما این امواج می توانند منجر به اختلالات ذهنی روانی و بروز سردرد و مشکلات شنوایی شوند.

همچنین برخی از مطالعات نشان داده که استفاده بیش از حد از موبایل و امواج وای فای می‌تواند شانس ابتلا به تومورهای مغزی را بالا ببرد، اما اینگونه مطالعات نیازمند تحقیقات بیشتر هستند.

سوال: تاثیر امواج دکل‌های فشار قوی در زمینه بروز سرطان را توضیح دهید؟

فودازی: مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است اما به طور قطع نمی‌توان اعلام کرد که اینگونه امواج اثرات منفی در بروز سرطان داشته باشند.

سوال: امکان بارداری پس از درمان سرطان وجود دارد؟

فودازی: بله این احتمال کاملا وجود دارد و بسیاری از افرادی که به سرطان مبتلا بوده‌اند پس از درمان با تکنیک‌ها و روش‌هایی که وجود دارد موفق به فرزندآوری شده‌اند، شیمی درمانی و پرتودرمانی اختلالی در روند باروری بانوان ایجاد نمی‌کند و حتی اگر این احتمال در زمان درمان وجود داشته باشد می‌توان از بروز آن در آینده پیشگیری به عمل آورد. در این زمینه بانک خون رویان و اسپرم وجود دارد، همچنین در کشور این توانایی را داریم که قبل از انجام شیمی درمانی تخمک را فریز کنیم.

سوال: آیا افرادی که از فست فود زیاد استفاده می‌کنند لازم است به طور سالانه چکاب بدهند؟

فودازی: سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که مصرف فست فود کشنده ترین عامل بشر خواهد بود، این غذاها از میزان بالای انرژی و کربوهیدرات برخوردار هستند و شانس ابتلا به برخی از سرطان های دستگاه گوارش را بالا می‌برد، لذا باید مصرف این گونه غذا ها کاهش پیدا کند و انجام چکاپ های سالانه نیز توصیه می شود.

سوال: آیا مصرف مواد مخدر سنتی و صنعتی در کاهش دردهای ناشی از بیماری سرطان نقش ایفا می‌کند؟

فودازی: تنها تخصصی که برای درمان بیماران می‌تواند مخدر تجویز کند متخصصان سرطان هستند اما این موضوع در هر مرحله ای اتفاق نمی افتد و باید توجه کنیم که درمان سرطان همیشه درمان موفقیت‌آمیزی نیست در بیماران مبتلا به سرطان های استخوانی و احشایی پیدا می کند که در این مرحله پزشک از مواد مخدر به صورت داروی استفاده می کند، معمولاً در افرادی که مواد مخدر مصرف میکند سرطان دیرکرد تشخیص داده میشود و فرد در مراحل بسیار پیشرفته متوجه بیماری سرطان خواهد شد که در آن زمان درمان آنها با دشواری صورت می‌گیرد، مهمترین علائم بیماری سرطان در دست که استفاده کننده است مواد مخدر این دردها را احساس نمی‌کند و همین موضوع باعث تشخیص دیرهنگام این بیماری می‌شود.

سوال: نشانه‌های اصلی و هشداری بیماری سرطان را توضیح دهید؟

فودازی: وجود آمدن هرگونه توده غیرطبیعی در بدن، هرگونه تغییر رنگ در خال های روی پوست و یا به وجود آمدن خالهای غیر طبیعی در سطح بدن، هرگونه تغییر در صدا به ویژه در افرادی که دخانیات استعمال می کنند، وجود هرگونه اما عوامل گوارشی مانند سوء هاضمه شدید و سرفه های طولانی مدت که خلط خونی در آنها مشاهده می‌شود از جمله نشانه‌های ابتلا به سرطان محسوب می‌شود و مهمترین نکته در این زمان این است که بیمار به دنبال خود درمانی ندارد تا موجبات تشدید بیماری را فراهم نکند و در اولین فرصت با مراجعه به پزشک به‌دنبال درمان خود باشد.

سوال: آیا کم کاری تیروئید در بروز سرطان نقشی دارد؟

فودازی: خیر کم کاری یا پرکاری تیروئید اختلالات متابولیسمی است و در زمینه افزایش یافت کاهش وزن تاثیر گذار خواهد بود.

سوال: آماری در زمینه بیماران مبتلا به سرطان در کشور وجود دارد؟

فودازی: سالانه حدود ۱۰۰ هزار مورد جدید به تعداد مبتلایان به سرطان در کشور افزوده می‌شود، به طوری که سرتان پس از بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان دومین عامل مرگ در کشور ما شناخته می شود، مثل آن حدود ۳۵ هزار نفر بر اثر ابتلا به بیماری سرطان جان خود را از دست می‌دهند. در حال حاضر تحقیقات نشان می‌دهد که حدود نیم میلیون نفر در کشور ما با بیماری سرطان زندگی می‌کنند.
سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۳۰ تعداد افراد مبتلا به سرطان در کشور ما به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

سوال: مصرف قلیان چه قدر در زمینه بروز سرطان موثر است؟

فودازی: مصرف قلیان که در کشور ما رو به افزایش است و به یک عادت روزانه تبدیل شده و متاسفانه شروع آن در خانم‌ها نیز رو به پیشرفت است نقش موثری در زمینه ابتلا به سرطان ایفا می‌کند، یک وعده قلیان چیزی حدود ۶۰ نفر سیگار سموم مختلف را وارد بدن می کند، مصرف مواد مخدر مانند تریاک شانس ابتلا به سرطان را افزایش میدهد، مواد مخدر جدید نیز در ابتلا به سرطان های گلو و دهان را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما