شناسهٔ خبر: 29974651 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یادداشت‌های وزارت دفاع روسیه به پنتاگون درباره سوریه و معاهده کنترل تسلیحات

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور اخیرا دو یادداشت برای جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا فرستاده که یکی از آنها درباره سوریه بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در این بیانیه تصریح شد بنا به درخواست سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه دو یادداشت به جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا از طریق یک وابسته نظامی در محل سفارت آمریکا در روسیه در چند روز پیش تحویل داده شد.

این وزارتخانه در بیانیه خود نوشت: در یادداشت اول روسیه از بابت تعارض‌های کردی-عربی در نواحی تحت کنترل آمریکا واقع در شرق فرات در سوریه اظهار نگرانی عمیق کرد.

این وزارتخانه در حین حال عنوان کرد در این یادداشت اشاره شده که هیچ پیشرفتی از سوی "دولت خود مختار" تحت حمایت آمریکا در کرانه باختری رود فرات در زمینه بازیابی زندگی صلح آمیز در سوریه وجود نداشته است و اینکه قاچاق سوخت‌های هیدورکربنی که در ضمن موافقت ضمنی آمریکا انجام می‌شد تاثیر منفی بر دور نمای احیای اقتصادی سوریه گذاشته است.

وزارت دفاع روسیه تاکید کرد: هم زمان ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا قادر به شکست کامل داعش و واحدهای تروریستی آن در منطقه هجین در ۶ ماه گذشته نبوده است.

در ادامه این بیانیه تصریح شد بالغ بر دو هزار شبه نظامی همچنان در شرق رودخانه فرات ۹ منطقه را تحت کنترل دارند؛ جایی که در ماه‌های اخیر دست کم ۱۵۰۰ غیر نظامی در بمباران ائتلاف تحت رهبری آمریکا کشته شده‌اند.

در عین حال این وزارتخانه افزود: شویگو در یادداشتش به ماتیس در مسئله اردوگاه رکبان تمرکز داشته در حالی که در این اردوگاه نزدیک به ۵۰ هزار سوری به سختی به زندگی ادامه می‌دهند.

در این بیانیه نوشته شده پایگاه نظامی آمریکا در التنف و همچنین گروه‌های مسلح تحت کنترل آمریکا در این منطقه مانع اصلی برای دستیابی آوارگان رکبان به کمک های لازم و سازمان دهی بازگشت آنها به منازل سابقشان هستند.

در عین حال در یکی از یادداشت‌هایی که شویگو برای ماتیس فرستاده پیشنهادی درباره بحث بر سر اختلافات دو جانبه در زمینه میزان پایبندی به معاهده کنترل تسلیحات به نام معاهده سلاح‌های هسته‌ای میان برد ارائه شده با این حال مسکو هرگز از جانب واشنگتن پاسخی برای این پیشنهاد دریافت نکرده است.

وزارت دفاع روسیه خاطر نشان کرد: مقام ارشد نظامی روسیه به جیمز ماتیس پیشنهاد کرد درباره اختلافهای دو جانبه موجود در حوزه شرایط پایبندی به معاهده سلاح‌های هسته‌ای میانبرد وارد بحث و مذاکره شود.

وزارت دفاع روسیه تاکید کرد: ما تاکید کردیم که روسیه برای یک گفت و گوی دقیق و باز با پنتاگون در مورد تمامی مسائل دو جانبه ضروری آمادگی دارد. با این حال سه روز بعد از دریافت شدن این یادداشت‌ها وزارت دفاع روسیه هنوز حتی یک پاسخ رسمی به این پیشنهاد از جانب ارتش آمریکا دریافت نکرده است.

وزارت دفاع روسیه در این بیانیه عنوان کرد مسکو با توجه به عدم پاسخ آمریکا معتقد است این نشان دهنده بی میلی واشنگتن برای حفظ یک گفت و گوی منطقی و حرفه‌ای با مسکو برای حل مسائل امنیتی جهانی و منطقه‌ای مهم است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما