شناسهٔ خبر: 29973564 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نتانیاهو و تغییر تاکتیک از «مظلوم نمایی» به «تهدید»

تهران- ایرنا- تهدید نشان دادن ایران برای امنیت منطقه و صلح جهانی از سوی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مجامع بین المللی اینک جای خود را به تهدید مستقیم ایران داده؛ تاکتیکی نمایشی که با هدف واداشتن تهران به تصمیم سازی و اقدام هیجان زده و نسنجیده طراحی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، از حدود هفت دهه پیش که رژیم صهیونیستی تحت حمایت غرب در سرزمین های فلسطین اشغالی مستقر شد تاکنون این منطقه مملو از تنش ها و ناآرامی ها بوده و با اقدام اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت المقدس بر دامنه درگیری ها افزوده شد.
تنش و ستیز بین ایران و رژیم صهیونیستی طی این چند دهه وجود داشته و این دو بازیگر در جبهه های مختلف از فلسطین گرفته تا سوریه و لبنان رو در روی یکدیگر قرار گرفته اند. جمهوری اسلامی ایران وجود رژیم جعلی اسرائیل را نمی پذیرد و مقامات رژیم صهیونیستی نیز با ترفندهای مختلف سعی در جلوه دادن تهران به عنوان عنصر تهدیدساز در منطقه دارند.
چهارشنبه گذشته اما نخست وزیر رژیم صهیونیستی به جای تکرار مواضع قبلی و تهدید نشان دادن ایران، مستقیما ایران را تهدید به حمله نظامی کرد. وی در نشست با رسانه‌ های خارجی در بیت‌ المقدس با ترسیم خطوط قرمز خود، گفت در صورتی که بقای اسرائیل به خطر بیافتد، این کشور خود را آماده حمله در درون مرزهای ایران خواهد کرد.
به باور کارشناسان، اتخاذ چنین مواضعی از سوی نتانیاهو ارتباطی تنگاتنگ با سیاستگذاری های کاخ سفید و چراخ سبز آمریکایی دارد که در دولت ترامپ به دنبال اعمال بیشترین فشارهای سیاسی و اقتصادی ممکن بر تهران است.
همان طور که انتظار می رفت، تهدیدات نتانیاهو با واکنش و پاسخ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مواجه شد و «بهرام قاسمی» سخنگوی این وزارتخانه با شدت و حدت تمام بر نتانیاهو و رژیم صهیونیستی تاخت و گفت: گرچه رژیم فاسد و تجاوزگر صهیونیستی این مظهر اوهام، کینه و نفرت هرگز و هیچگاه جرات چنین اقدامی را نخواهد داشت اما بیان چنین کلمات گستاخانه و شرم آوری از سر جهل یا هذیان توسط نخست وزیر رژیمی متجاوز، دانسته یا نادانسته تهدید یک کشور بزرگ و تاریخی به اقدامی نظامی تلقی می‌شود که قطعا در مجامع و نهادهای حقوقی و بین المللی پیگیری خواهد شد.
به گفته قاسمی، رژیم صهیونیستی که در برابر ایستادگی و دفاع شرافتمندانه مردم و گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه احساس عجز و ناتوانی می کند باید به خوبی دانسته باشد که جمهوری اسلامی ایران از چنان توانمندی دفاعی ـ نظامی و پشتوانه مردمی برخوردار است که تعبیر خواب های پریشان این کوته بینان کینه توز و جنگ طلب را چون همیشه ناممکن و آنان را از امکان بیان این یاوه گویی‌های بیمارگونه و مالیخولیایی پشیمان خواهد کرد.
تاکنون مقامات اسرائیل به ویژه نخست وزیر آن، اتهامات زیادی را علیه برنامه های هسته ای و موشکی جمهوری اسلامی ایران خلق کرده و انعکاس داده اند. آنها همچنین تلاش کرده اند تا دیگر بازیگران بین المللی را در مقابل تهران قرار دهند؛ تاکتیک هایی که با تغییر دولت در ایران رنگ باخت و با به ثمر رسیدن مذاکرات هسته ای در قالب برجام، کار نتانیاهو را دشواری نمود.
نمایش تصاویر ساختگی و گاه انیمیشنی از برنامه های موشکی و هسته ای ایران از سوی نتانیاهو و گاها مقامات آمریکایی، تاکتیکی تکراری است که دیگر همانند گذشته جواب نمی دهد.
آخرین شوی تبلیغاتی نتانیاهو به پنجم مهرماه امسال برمی گردد که وی پشت تریبون مجمع عمومی سازمان ملل حاضر شد و با نمایش تصاویری مدعی شد که ایران یک انبار سری اتمی در منطقه تورقوزآباد تهران دارد که تاکنون فاش نشده است؛ ادعایی که تا مدت ها به اسباب طنز تبدیل شده بود و «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه کشورمان نیز با چنین نگاهی به آن واکنش نشان داد و گفت که «عده‌ای نتانیاهو را سرکار گذاشته‌ اند و این بار به تورقوزآباد ارجاعش داده‌ اند.»
تنها پنج روز از ادعای نخست وزیر رژیم صهیونیستی نگذشته بود که «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه ای بار دیگر از صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران و همچنین بازرسی های دقیق این سازمان دفاع کرد؛ گزارشی که به منزله دست رد بر سینه نتانیاهو و ادعاهای او ارزیابی می شد.
البته به جز تهدید ایران، در سخنان نتانیاهو تفرقه افکنی بین تهران و کشورهای عرب زبان منطقه نیز به چشم می خورد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی چهارشنبه گذشته مدعی شد رفتار تهاجمی ایران در منطقه که در تقابل با مبارزه اسرائیل علیه شبه ‌نظامیان اسلام‌ گرا قرار دارد باعث شده، کشورهای عربی که زمانی با اسرائیل دشمن بودند به این کشور نزدیک ‌تر شوند.
اسرائیل در ماه های اخیر تلاش کرده تا به منظور فشار بر ایران، افزون بر دو کشور عربی مصر و اردن که با آنها روابط دیپلماتیک دارد، خود را به کشورهای عربی دیگر به ویژه عربستان سعودی نزدیک سازد؛ مواضع حمایتگرانه نتانیاهو از سعودی ها پس از ماجرای ترور «جمال خاشقجی» توسط مقامات آل سعود در این راستا قابل ارزیابی است.
نتانیاهو هر چند قتل این روزنامه نگار سعودی را هولناک و تکان دهند خواند اما تاکید کرد که ثبات عربستان برای اسرائیل و جهان مهم است؛ موضوعی که بی ارتباط با توانمندی و نفوذ بالای تهران در منطقه نیست. از نگاه نتانیاهو، تضعیف عربستان به عنوان رقیب اصلی ایران در منطقه، فضا را برای بازیگری و قدرت نمایی تهران خالی خواهد کرد.
پژوهش**9242**1552

نظر شما