شناسهٔ خبر: 29972784 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

هشدار رهبری و بزرگترین پرونده امنیتی کشور برای سال آینده

حیله و فریب بزرگ پنهان شده سال ۹۷ چیست؟/ ابعاد نقشه اصلی سال ۹۸ آمریکا برای ایران

صاحب‌خبر - گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: در حالیکه اکثریت کارشناسان امنیتی ایران گذر کشور از تابستان داغ و همچنین مهار شوک اولیه بازگشت تحریم ها در آبان ماه را یک موفقیت بزرگ امنیتی برای جامعه اطلاعاتی ایران می دانستند، هشدار چند روز قبل رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه" اگرچه نقشه دشمن لو رفته است، اما همه باید هوشیاری خود را حفظ کنند زیرا امریکا، دشمنی خبیث و حیله‌گر است و ممکن است قصد فریب داشته باشد تا برای سال ۹۷، جنجال کند، اما مثلاً برای سال ۹۸ نقشه‌ای بکشد."  به نوعی یک بیدارباش و اعلام هوشیاری مجدد برای دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی و عموم مردم و جناح های سیاسی محسوب می شود. این هشدار هوشمندانه را می توان ساختار مهمترین پرونده امنیتی و اطلاعاتی سال آینده ایران نیز نامید.  مهمترین ویژگی و بخش این پرونده نیز اجرای عملیات فریب در سال 97 و اجرا پروژه اصلی در سال 98 است. بنابراین چند سوال را باید برای روشن موضوع طرح کرد: فرض اصلی برای فریب بزرگ آمریکا برای سال 97 چیست؟ سال 98 قرار است که چه اتفاقی در ایران بیافتد؟ ابعاد احتمالی پروژه 98 آمریکا چیست؟

برای یافتن پاسخ های اجمالی چند نکته راهبردی ذیل قابل تامل است:

*آشنایی اجمالی با مراحل پروژه 97 آمریکا در ایران
1: آمریکا پس از اجرای چند تعلیق عمدی برای افکار عمومی، نهایتا خروج از برجام را اعلام کرد. نکته اساسی این بود که آمریکایی ها با تمدید چند باره برجام در حقیقت برای چندین ماه وضعیت سیاسی و اقتصای داخلی ایران در تعلیق سنگینی قرار دادند. این تعلیق ها که ضربات سنگینی نیز به اقتصاد ایران وارد کرد، در حقیقت قرار بود با خروج از برجام در حقیقت مرحله ضربه نهایی را تکمیل کند.

2: از اواخر بهار 97 سنگین ترین عملیات روانی نیز همزمان با برخی ناپایداری های اقتصادی علیه افکار عمومی داخلی ایران نیز شکل گرفت. مشخصه اصلی عملیات روانی سال 97 در نسبت به پروژه های مشابه این بود که شبکه های اجتماعی اینبار به طرز عجیبی در این پروژه به بازی گرفته شده بودند. این پروژه به قدری دقیق  و سنگین بود که عملا شبکه های اجتماعی عنصر اصلی تاثیرگذار بر بازار ایران شده بودند. کار هم به جایی رسید که رسانه ای همچون من و تو نسخه احتکار خانوادگی را عملا آموزش داد و به لحاظ رادیکال بودن هیچ فرقی بین تلویزیون منافقین و بی بی سی فارسی دیده نمیشد.

3: ایجاد آشوب نقطه ای در ایران و تلاش کم سابقه برای عملیات های تروریستی بخش دیگری از پروژه امنیتی سال 97 بود. این در حالی بود که اینبار منافقین مشابه اویل دهه شصت بی پروا به سمت خیابان های برخی شهرها گسیل شده بودند. در این میان دستورالعمل فوری و اصلی صرفا تندکردن مطالبات اقتصادی به شعارهای رادیکال سیاسی و براندازی نبود، بلکه تبدیل اغتشاشات به درگیری های مسلحانه و کشته سازی به هرقیمتی در دستور کار ویژه بود.

4: جنگ ارزی بی سابقه علیه ایران و  با هدف وارد کردن ضربه اساسی به اقتصاد ایران از طریق بی ارزش کردن ریال، یکی از اصلی ترین ویژگی های پروژه دشمن در تابستان سال 97 بود. اتاق فکر آمریکایی به شکست  دادن ایران در جنگ ارزی یقین داشت. آنها تجربه جنگ ارزی با غول اقتصادی مانند چین را به خوبی تجربه کرده بودند و با تجربه شکست چند سال قبل غول اقتصادی شرق درباره ایران نیز پیروزی خود را نزدیک می دیدند.

5: در تمام موارد بالا آمریکایی ها به ناکارآمدی داخلی، نفوذی ها، ناامیدی مردم از حاکمیت و تعلیق ثانویه اروپایی از طریق وعده و وعیدهای اقتصادی همانند راه اندازی کانال مالی و... با هدف ماندن ایران در برجام، حساب ویژه ای باز کرده بودند.

6: آدرس غلط در جنگ اقتصادی به مردم ؛ همزمان با جنگ اقتصادی در تابستان و پاییز 97 به یکباره جریانی سیاسی در کشور، راهکارهای سیاسی برای حل مشکلات اقتصادی کشور پیشنهاد و مراحل اولیه برای گفتمان سازی آن را در سطح جامعه اجرایی کرد. محور اصلی این گفتمان سازی نوشتن برجام به پای نظام و رهبری و مقصر سازی حاکمیت در مشکلات اقتصادی با هدف زمینه سازی برای تغییر رفتار داخلی و خارجی نظام بود. فعالین فتنه 88 محور اصلی اجرای این طرج بودند و حتی در مقطعی پای خاتمی نیز به این طرح کشیده شد.

*ابعاد پروژه 98 چیست؟
7:در جمع بندی سال 97  می توان گفت که مجموع اقدامات تابستان و پاییز 97 زمینه سازی اثرگذاری بازگشت سخت ترین تحریم ها از طرف آمریکا علیه ایران نامید. اما به نظر می رسد که پروسه اصلی از اسفند 97 و اویل سال 98 رقم بخورد. جمهوری اسلامی همزمان با آغاز تحریم ها در آبان ماه توانست شوک اولیه و کوتاه مدت را تا حدقابل قبولی مهار کند. اما طرف آمریکایی از اواخر 97 و اویل سال 98 دقیقا وارد فاز مابعد از تحریم ها می شود که آن را می توان "دوره امیدواری به تاثیرات میان مدت تحریم ها" نامید. به بیان دیگر؛ گرچه ایران شوک اولیه تحریم ها مهار کرده ولی طبیعتا آمریکایی ها برای تحریم های خود آثار میان مدتی را درنظر گرفته اند. از نظر آمریکایی ها آثار میان مدت با گذر چند ماه از آغاز تحریم ها خود را در اقتصاد ایران نشان می دهد. به همین دلیل باید برای دیدن این آثار چند ماه کوتاه را به انتظار بنشینند.  این اولین تفاوت سال 98 با سال 97 خواهد بود.

8: تفاوت دوم و یا به تعبیر ساده تر ابعاد دیگر پروژه 98 جنبه داخلی آن است. در سال 97 اولین نشانه ها از اینکه در اوج جنگ اقتصادی یک پروژه رادیکال سیاسی در ایران قرار است اتفاق بیافتد، نمایان شد. انهم راهکارهای سیاسی بازیگران فتنه به بهانه دلسوزی برای بهبود اوضاع اقتصادی مملکت بود. در این میان یک نامه محرمانه نیز از طرف لیدر جریان اصلاحات به حاکمیت نوشته شده است که بخشی از آن درخواست عفو عمومی، رعایت حقوق بشر با استاندارد غربی، بازگشت ایرانیان خارج از کشور با تضمین امنینت و بدون قید و شرط ، گسترش آزادی های رسانه ای، آزاد شدن سران فتنه، فعالیت آزادانه عناصر رادیکال فتنه، متوقف کردن نفوذ منطقه ای ایران، انتخابات آزاد، تغییر رفتار نهادهای انقلابی، و... است. ورژن جدید این نامه در پاییز 97 البته رادیکال تر شد. تست بیانی و گفتاری فراخوان برای شورش خیابانی از طرف سعید حجاریان بخش دوم این پروژه می تواند باشد. به نظر می رسد که سال 98 جریان رادیکال اصلاح طلب و فتنه با وقاحت بیشتری رفتارهای همانند سال 88 را از خود بروز بدهد. به تعبیر دیگر سال 98 بار جدی پروژه آمریکا برعهده ضلع همکار داخلی خواهد بود. اینجا می توان راز نهفته دربیانات رهبری مبنی بر اینکه جریانات سیاسی پهلو به دشمن ندهند را بیشتر می توان دریافت. زیرا پروژه سال 98 بدون بازیگری یک جریان داخلی در کشور امکان تحقق نخواهد داشت. البته سال 98 یک بستر ناخواسته و پوشش سیاسی دارد و آن انتخابات مجلس می باشد. گرچه به صورت سنتی امریکای ها همواره در سالهای انتخاباتی پروژه های خود را بیشتر وارد فاز اجرا می کنند ولی شرایط فعلی اقتصادی فضا انتخابات را مهیای طرح های رادیکال سیاسی می کند.

*حیله و فریب بزرگ پنهان شده سال 97 چیست؟
9:بخشی از مراحل اجرایی پروژه 97 بیان شد. اما قسمت فریب پروژه 97 چیست؟  آمریکایی ها و به خصوص پمپئو از زمان ریاست بر سازمان سیا بزرگترین خلا آمریکا در برابر ایران را خلا اطلاعات و کسب اخبار واقعی از درون ایران می دانست. به همین دلیل وقتی به سازمان سیا رفت، بخش کسب اخبار از ایران در دستگاه اطلاعاتی آمریکا را به شدت فربه کرد. او اینک نیز تاثیرپذیری تحریم ها در ایران بدون کسب اخبار واقعی از اقتصاد ایران را بی ثمر می داند. در همین بخش از محاسبات رئیس سابق سیا و وزیر خارجه فعلی آمریکا فریب بزرگ پروژه 97 نهفته است. سال 97 برای آمریکایی ها سال تکمیل و پایه ریزی سازگار دقیق برای اطلاع کامل تر و جامع تر و در عین حال تسلط بسیار ریز از فرآیندهای اقتصادی در ایران است. اینکه ایران در دوران تحریم اقتصادی دقیقا چگونه اقتصاد و تجارت خود را با خارج از ایران حفظ می کند و یا چگونه فرآیند جدید تحریم ها را دورخواهد زد یا کم اثر می کند، سوالات مهمی برای اتاق اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکاست. از این دست سوالات مهم دیگری را نیز می توان اضافه کرد که پاسخ دقیق به آن بدون اطلاع کافی از روندهای لحظه به لحظه از اقتصاد ایران میسر نخواهد بود. اما چه سازگاری قرار است این اطلاعات را در اختیار طرف آمریکای بدهد؟ بررسی دقیق و کارشناسی fatf  و spv  نشان می دهد که از طریق این دو این هدف مدنظر به راحتی اتفاق میافتد. این دو فرآیند هم اطلاعات لحظه لحظه و شفاف را در اختیار طرف مقابل قرار می دهد و هم با تقسیم اقتصاد ایران به دو بخش سیاه و سفید جنگ داخلی اقتصادی راه میاندازد. نتیجه این اختلاف در گام اول این است که بخش اعظمی از اقتصاد داخلی در ایران بخش دیگر اقتصادی – هرنوع فعالیت با نهادها و موارد تحریم شده را – را داوطلبانه تحریم می کند! این را هم اضافه کنید که fatf و spv   دور زدن تحریم ها و انتقال پول نقد به ایران نیز در شرایط بسیاری پیچیده ای و سخت تری قرار خواهد کرد.

در پایان یکبار دیگر بخشی از هشدار روز چهار شنبه رهبر انقلاب باید مرور کرد: "نباید لحظه‌ای غافل شد و همه باید بیدار و هوشیار باشند. توصیه من به ملت ایران به‌ویژه جوانان و مجموعه‌های گوناگون کشور اعم از همه صنوف و جریان‌های سیاسی این است که مراقب باشند میدان را برای دشمن آماده نکنند زیرا اگر غافل شویم، همان دشمن ضعیف، زهر خود را خواهد ریخت."

*مدیر مسئول جهان نيوز

نظر شما