شناسهٔ خبر: 29972152 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

رشد قیمت همزمان با افزایش واردات نهاده های دام

قاچاق دام دلیل افزایش قیمت گوشت و مرغ است؟

مهدی سروی

از آنجا که واردات نهاده های دامی در ۸ ماه نخست سال جاری افزایش یافته و شرایط تولید محصولاتی نظیر گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ نیز در کشور وجود دارد، قیمت این محصولات اساسی طی هفته های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. رشد قیمت این محصولات می تواند ناشی از قاچاق دام به کشورهای همسایه باشد که باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز همزمان با آغاز دور جدید تحریم ها، بررسی آمار واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران حاوی اطلاعات بسیار مهم و قابل توجهی است.

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۸ ماهه نخست سال جاری، حدود ۱۵ قلم کالا حجم بزرگی از واردات محصولات را به خود اختصاص دادند.

در میان ۱۵ قلم کالای وارداتی وجود نام برخی از محصولات غذایی اساسی باعث افزایش حساسیت ها مبنی بر چگونگی تامین این محصولات و مبنای دقیق دولت برای واردات آن ها شده است.

افزایش واردات مواد غذایی اساسی در ۸ ماهه اول سال جاری

جدول زیر بر اساس آخرین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران ارائه شده که در آن به میزان واردات ۵ قلم کالای غذایی اساسی در ۸ ماهه نخست سال جاری و درصد تغییرات آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته پرداخته شده است:


این آمار بیانگر آن است که محصولاتی نظیر ذرت، جو و دانه سویا نسبت به سال گذشته با رشد چند ده درصدی در واردات مواجه بودند و واردات محصولاتی نظیر کنجاله سویا و روغن خوراکی کاهش یافته است.

محصولاتی نظیر ذرت دامی، جو و کنجاله سویا به عنوان نهاده های مورد نیاز در صنایع دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرند و تاثیر بسزایی در قیمت نهایی گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ دارند.

افزایش واردات محصولات اساسی همزمان با رشد قیمت در داخل

رشد واردات محصولات اساسی طی ماه های اخیر در شرایطی انجام گرفته است که قیمت محصولات نهایی وابسته به آن ها با افزایش چشم گیری مواجه شده است؛ این درحالیست که تولیدکنندگان دلیل افزایش قیمت محصولات نهایی خود را کاهش واردات این محصولات عنوان نموده اند.

بررسی آمارهای اعلامی از سوی بانک مرکزی برای شاخص قیمت محصولات غذایی در سبد خانوار نیز تایید کننده این موضوع است که در جدول زیر مشاهده می شود:


قاچاق دام دلیل افزایش قیمت گوشت و مرغ است؟

علیرغم رشد قابل توجه واردات نهاده های دام و طیور طی ۸ ماهه اول سال جاری با ارز دولتی، همچنان قیمت نهایی محصولات وابسته به این نهاده ها با افزایش چند ده درصدی نسبت به سال گذشته مواجه است.

۲۰ آذر سال جاری تشکل های صنعت طیور با ارسال نامه ای به رئیس جمهور نسبت به شرایط پیش آمده در این بخش نظیر عدم تخصیص درست ارز به واردکنندگان و مشکلات حمل و نقل داخلی اعتراض کرده و خواستار حل هرچه سریعتر مشکلشان شدند.[۱]

در همین خصوص محمد یوسفی ۱۹ آذر ماه با اشاره به اینکه مرغداران جرات ندارند جوجه ریزی کنند مبادا دان ارزان پیدا نکنند و مرغ هایشان گرسنه بمانند، افزود: شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به توزیع نهاده می کند اما میزان آن کافی نیست.[۲]

از سویی دیگر به دلیل نوسانات نرخ ارز و شرایط اقتصادی کشور دکتر نادر پرور مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در تاریخ ۲۰ آذر ماه با اشاره به افزایش قاچاق دام در این استان اظهار داشت: خروج دام به صورت قاچاق با توجه به نوسانات نرخ ارز نسبت به مدت مشابه سال قبل در کشور افزایش یافته است .[۳]

گفتنی است طبق نظر رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور نیز دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت گاو و گوساله در کشور، قاچاق دام زنده است.[۴]

بنابراین از آنجا که واردات نهاده های دامی افزایش یافته و شرایط تولید محصولاتی نظیر گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ نیز در کشور وجود دارد، رشد قیمت این محصولات می تواند ناشی از قاچاق دام به کشورهای همسایه باشد که ضروری است مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

پینوشت:

[۱] اعتماد آنلاین؛ کد خبر: ۲۵۰۵۴۹

[۲] خبرگزاری مهر؛ کد خبر: ۴۴۸۱۰۱۱

[۳] خبرگزاری مهر؛ کد خبر: ۴۳۹۶۷۸۴

[۴] خبرگزاری تابناک؛ کد خبر: ۸۵۹۶۰۹

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی

برچسب‌ها:

نظر شما