شناسهٔ خبر: 29972056 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ترامپ گرفتار سنا!

تهران- ایرنا- سنای آمریکا، آب پاکی را روی دست ترامپ ریخت و در یکی از تاریخی ترین روزهای دستگاه قانون گذاری ایالات متحده، بر خلاف سیاست خارجی دولت، طرح ممنوعیت حمایت نظامی از عربستان در جنگ یمن را به تصویب رساند و از طرف دیگر، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را به‌عنوان قاتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار معتدل عربستانی معرفی کرد!

صاحب‌خبر -

البته اجرایی شدن این دو قطعنامه، با چالش‌های مهمی از جمله امضای ترامپ مواجه است اما همین که تصمیم سنا رسانه ای شد و درمقابل سیاست های ترامپ، قرار گرفت، پیروزی بزرگی محسوب می شود.قطعنامه منع حمایت از ائتلاف نظامی در جنگ یمن را «برنی سندرز» ارائه داده بود.

حالا چالش‌های آقای پرزیدنت در شروع سومین سال ریاست جمهوری اش با کنگره آغاز شده و معلوم نیست داستان تا کجا پیش برود. هر روز که می گذرد، ماجرای رسوایی سیاسی او با روسیه و رسوایی‌های جنسی‌اش با بازیگران پورن، وارد مراحل حساسی می‌شود و البته سایه استیضاح، سنگین‌تر می شود!معلوم نیست که در روزها و هفته های آینده، چه سرنوشتی در انتظار دونالد ترامپ خواهد بود اما هر چه هست، می توان سال 2019 را سالی بسیار دشوار و پرماجرا برای میلیاردر نیویورکی متصور شد.

بر اساس آنچه از رسانه‌ها نقل شده، نزدیکان ترامپ اعلام کرده اند که او به شدت از استیضاح می ترسد و گفته که نباید بگذاریم که کنگره او را محاکمه کند!برگردیم به تقابل سنا با عربستان سعودی؛ روز پنج‌شنبه، با سنایی مواجه بودیم که فارغ از قرارداد 10 میلیارد دلاری آمریکا با عربستان برای فروش تسلیحات نظامی، ریاض را به‌خاطر کشتار وحشیانه در یمن، محکوم کرد و قانون منع کمک نظامی به خاندان سعودی را به تصویب رساند! این مساله نشان می دهد که دلارهای نفتی شاید بتوانند به راهروهای کاخ سفید نفوذ کنند امابیشتر اعضای باشگاه 100نفری سنا، خریدنی نیستند و نمی توان روی چشم بستن آن‌ها بر روی جنایت های جنگی در یمن، حساب کرد!همزمان با تحولات در آمریکا درباره عربستان و یمن، گفت ‌وگوهایی یمنی -یمنی در استکهلم سوئد نیز به نتایج قابل توجهی رسید و تلاش ها برای برقراری آرامش و امنیت در سرزمین جنگ و گرسنگی نتیجه‌بخش شد.

به هر حال با رویه سنا به‌عنوان دستگاه قانون گذاری در ایالات متحده، می‌توان امیدوار بود که یمن همزمان با عید سال جدید میلادی، رنگ و بوی آرامش را به خود بگیرد و مردم مظلوم و بی دفاع این کشور کمتر برخوردار به امنیت برسند.تکلیف سنا با بن سلمان نیز تا حدودی مشخص شده و احتمالا از این پس، دست ترامپ برای حمایت بی چون و چرا از ریاض، بسته شود.

مجلس سنای آمریکا روز پنج‌شنبه 22 آذر (13 دسامبر) پیش‌نویس قطعنامه توقف حمایت نظامی از ائتلاف یمن به رهبری عربستان را به تصویب رساند. 56 سناتور به این قطعنامه رای مثبت دادند. شمار مخالفان 41 نفر بود.

به گزارش یورو نیوز، رسانه‌های آمریکا پیشتر به نقل از مقام‌های آگاه سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) گزارش کرده بودند که نتیجه تحقیقات نشانگر مسئولیت کامل محمد بن سلمان در قتل جمال خاشقجی است. با این حال دونالد ترامپ، رییس جمهوری و مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا می‌گویند مسئولیت ولیعهد سعودی در این قتل «هنوز محرز نشده» است و احتیاج به تحقیقات بیشتر دارد. با این حال اعضای مجلس سنا هفته گذشته و پس از دیدار با جینا هاسپل، رییس سازمان سیا، اعلام کردند شکی در مسئولیت بن سلمان وجود ندارد.

دولت ترامپ از کنگره خواسته بود تا روابط با عربستان سعودی را به دلیل نقش کلیدی این کشور در مقابله با ایران و مشارکت‌های اقتصادی سودآور برای ایالات متحده از جمله فروش سلاح، تیره نکند.

به گزارش دویچه وله، سنا قبلا به بررسی پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای پایان دادن به حمایت نظامی از ائتلاف عربی در حمله به یمن رای مثبت داده بود.

قطعنامه قطع حمایت از ائتلاف نظامی در جنگ یمن را برنی سندرز ارائه داده بود. منبای این قطعنامه این است که حمایت آمریکا از جنگ یمن مانعی برای دستیابی به راه حل سیاسی بحران این کشور است.

**قطعنامه صلح یمن از روز جمعه اجرایی شد
توافقی که طرف‌های یمنی ر در سوئد به آن دست یافتند و بر توقف فوری درگیری‌ها در استان الحدیده و بندر آن تاکید دارد، از روزجمعه وارد فاز اجرایی شد.

براساس این توافق هر دو طرف متعهد می‌شوند که هیچ گونه تجهیزات نظامی به استان الحدیده وارد نکنند و فورا تمامی درگیری‌ها را در این شهر و بندر الحدیده و بنادر الصلیف و رأس عیسی را متوقف کنند.

همچنین قرار است رییس کمیته هماهنگی گزارشات هفتگی درباره اجرای این توافق ارائه کند.براساس این توافق که از روز جمعه اجرایی شد افراد مسلح باید ظرف 14 روز از این شهر و بندر آن عقب‌نشینی کنند.

قرار است کمیته‌ای نیز برای استقرار مجدد نیروهای دو طرف در الحدیده با نظارت سازمان ملل تشکیل شود.

همچنین قرار است تمامی درآمدهای بنادر الحدیده و الصلیف و رأس عیسی به بانک مرکزی یمن انتقال یابد تا از طریق شعبه موجود در الحدیده حقوق کارمندان پرداخت شود.

تمامی طرف‌ها باید رفت و آمد غیرنظامیان و ورود کالاها به شهر الحدیده و بنادر الحدیده و الصلیف و رأس عیسی را تسهیل کنند و مانع ورود کمک‌های بشردوستانه نشوند.

براساس این توافق حضور سازمان ملل در شهر الحدیده و بنادر مذکور افزایش می‌یابد.

سازمان ملل نقش مهمی در حمایت از اداره و تفتیش موسسه کل بنادر الحدیده، الصلیف و رأس عیسی خواهد داشت.

**سنا علیه بن سلمان
سنا همچنین به قطعنامه دیگری رای مثبت داد که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را مسئول قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی معرفی می‌کند. این قطعنامه از سوی باب کروکر، سناتور جمهوریخواه و رییس کمیسیون سیاست خارجی سنا ارائه شده بود. انتقاد از خریدهای تسلیحاتی عربستان از چین و روسیه هم از مواد دیگر قطعنامه است.هر دو قطعنامه اعتراض آشکار اپوزیسیون و بخشی از حزب جمهوریخواه، حزب دونالد ترامپ، به سیاست‌های او در قبال عربستان تلقی می‌شوند.

به رغم نتیجه‌گیری‌های تحقیقات سیا در مورد نقش محوری بن سلمان در قتل خاشقچی، دونالد ترامپ در هفته‌های اخیر با طرح شک و شبهه در این نتیجه‌گیری انتقادی را متوجه محمد بن سلمان نکرد و از اعمال فشار بر او هم امتناع کرد. استدلال او این بود که خریدهای تسلیحاتی عربستان و اتکای آمریکا بر این کشور در مقابله با ایران مهم‌تر از آن هستند که مناسبات با ریاض دستخوش نوسان شود.

**دشواری‌های اجرایی شدن‌قطعنامه‌ها
هر دو قطعنامه اکنون ‌بایددر مجلس نمایندگان نیز به رای گذاشته شود، امری که تا پایان سال جاری میلادی بعید به نظر می‌رسد. حتی اگر بعدتر هم مجلس نمایندگان با هر دو قطعنامه موافقت کنند، باز هم اجرای آن‌ها نیازمند امضای دونالد ترامپ است که چنین اتفاقی تقریبا غیرممکن است.اما با توجه به کسب اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان توسط حزب دموکرات در انتخابات اخیر، چنانچه بررسی این قطعنامه‌ها بعد از تعطیلات سال نو و تغییر ترکیب کنگره آغاز شود، به احتمال زیاد رای مثبت مجلس نمایندگان را کسب خواهد کرد.

**داستان ادامه‌دار سنا و بن سلمان
احتمال دارد که سنا در روزهای آینده متنی در محکوم کردن نقش مستقیم محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در قتل خاشقجی تهیه کند. اوایل ماه دسامبر امسال جینا هسپل، رییس آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا (سیا) برای ارائه توضیحات و پاسخ به پرسش‌های مربوط به قتل خاشقجی در مجلس سنای آمریکا حاضر شد. پس از این دیدار نمایندگان سنا درباره نقش داشتن بن سلمان در قتل این روزنامه‌نگار متقاعد شدند.

باب کروکر، رییس کمیته روابط خارجی سنا و لیندسی گراهام، دو نماینده جمهوری‌خواه آشکارا با دونالد ترامپ مخالفت کردند. گراهام پس از حضور رییس آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده در سنا درباره محمد بن سلمان گفت: «من فکر می‌کنم که او دیوانه است و از نظر من او انسانی خطرناک است».

او افزود: «به هیچ وجه ممکن نیست که [قتل خاشقجی] به این شکل برنامه‌ریزی‌شده بدون اطلاع ولیعهد عربستان صورت گرفته باشد».

**واکنش پمپئو به قطعنامه سنا
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: قتل جمال خاشقجی یک حادثه غم‌انگیز است که آمریکا آن را تایید نمی‌کند. می‌دانیم که آن‌ها هنوز روی آن کار می‌کنند. یک سری حقایقی درباره قتل جمال خاشقجی وجود دارد. جامعه اطلاعاتی هنوز روی آن کار می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا اشاره‌ای نکرد که آیا از نظر او محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در قتل این روزنامه‌نگار منتقد آل سعود نقش داشته است یا خیر اما تاکید کرد عربستان «متحد مهمی» برای آمریکاست. او در ادامه با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه 17 تبعه سعودی گفت آن‌ها در این قتل مقصر شناخته شدند.

او همچنین با زیر سوال بردن ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا گفت: برخی از گزارش‌هایی که شما می‌بینید دقیق نیست. آمریکا متحد مهمی در پادشاهی عربستان دارد. هنوز مدرک مستقیمی به دست نیامده است.

**بن سلمان به دنبال دیدار با نتانیاهو
با اینکه پای بن سلمان در قضیه خاشقجی حسابی گیر است و کنگره آمریکا هم در مقابل او موضع سنگینی گرفته است، شاهزاده سعودی برای کاستن از فشار در صدد دیدار با نخست وزیر اسراییل است.

سایت میدل ایست آی اعلام کرد که محمد بن سلمان قصد دارد با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رییس جمهور آمریکا دیدار کند.

دیوید هرست، نویسنده سایت میدل ایست آی به نقل از منابع آگاه در عربستان اعلام کرد: گروه مکلف به تعامل با پیامدهای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی درحال مقدمه‌چینی برای یک رخداد بزرگ و سرنوشت‌ساز است؛ رخدادی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل و دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا را گردهم آورده و ولیعهد را به عنوان یک رهبر صلح جلوه دهد همان‌طور که انور سادات، رییس‌جمهور پیشین مصر بعد از دیدارش با مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسراییل در کمپ دیوید به عنوان رهبر صلح شناخته شد.

به گفته این نویسنده، گروه مذکور شامل اعضایی از سازمان اطلاعات عربستان، ارتش، رسانه و مسئولان وزارت خارجه و مشاوران سیاسی است.

**فرار بن سلمان کوچک از آمریکا
«خالد بن سلمان»، برادر «محمد»، ولیعهد عربستان سعودی که سفیر کشورش در آمریکا است، بار دیگر واشنگتن را در بحبوحه شدت گرفتن انتقادات از عملکردش در ماجرای ترور «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی ترک کرد. به نظر می رسد پای او نیز در پرونده های خاشقجی و یمن ، گیر باشد.

**اردوغان: قاتل خاشقجی را می‌شناسم
روز جمعه، رییس‌جمهور ترکیه تاکید کرد که قاتل جمال خاشقجی برای وی شناخته شده است.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در اولین کنفرانس قضایی دادگاه‌های قانون اساسی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول گفت: فایل‌های صوتی نشان می‌دهند که نزدیک‌ترین افراد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی دست دارند. عامل این جنایت برای من شناخته شده است. پس موضوع را علنی کنید.وی گفت: نمی‌توانیم از موضوع قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول بگذریم. این مساله از تمامی ابعاد واضح است.

متاسفانه برخی کشورها در جهان اسلام واقعیت را درچارچوب حق و عدالت بیان نکردند. دادستان کل عربستان در جریان سفرش به ترکیه هیچ اطلاعاتی به ما ارائه نکرد. دیدیم که دیروز در سنای آمریکا چه اتفاقی افتاد. مساله تنها به این ختم نخواهد شد بلکه ادامه خواهد داشت. ما به آمریکایی‌ها و سازمان اطلاعات‌شان اطلاعات درباره قتل خاشقجی را دادیم و آماده‌ایم به هر کسی که بخواهد این اطلاعات را بدهیم. هدف ما تحقق عدالت است.

**بهانه‌جویی پمپئو
پیشتر و در 28 نوامبر، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، در مجلس سنای آمریکا حاضر شده بودند و از حمایت آمریکا از عربستان سعودی در جنگ یمن دفاع کرده بودند.

آن‌ها در جلسه سنای این کشور هشدار داده بودند که کشمکش بیرحمانه در یمن بدون دخالت آمریکا وخیم‌تر می‌شود. وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده‌بود که«چشم‌پوشی از یمن ضرر بزرگی به امنیت ملی ما و هم‌پیمانان‌مان در خاورمیانه می‌زند».

پمپئودر اظهار نظری عجیب گفته بود: «رنجی که مردم در یمن می‌برند مرا متاثر می‌کند! اما اگر ایالات متحده آمریکا در یمن دخالتی نمی‌کرد، اوضاع از این هم بدتر می‌شد. کاهش رابطه با عربستان اشتباهی بزرگ برای امنیت ملی آمریکا و هم‌پیمانان‌ واشنگتن است».

**جابه‌جایی خاص
جالب است که بدانید روز پنج‌شنبه، باربارا بولیر سناتور جمهوریخواه در سنای ایالتی کانزاس به نشانه مخالفت با سیاست های دونالد ترامپ به حزب دموکرات پیوست!

این رویگردانی از حزب جمهوری‌خواه تنها یک ماه پس از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره اتفاق می‌افتد که در آن جمهوری‌خواهان توانستند اکثریت سنا را از آن خود کنند.

**نظر کروکر درباره بن سلمان
سناتور جمهوریخواه باب کروکر که رییس کمیته روابط خارجی سناست، در اظهار نظری روشن و متقن گفت:« معتقدم ولیعهد سعودی دستور قتل خاشقجی را در کنسولگری داده و بر آن نظارت داشته است. بنابراین کافی است ولیعهد سعودی برابر هیات منصفه حاضر شود تا در کمتر از 30 دقیقه به قتل خاشقجی محکوم شود».

**کارهای کثیف رییس جمهور!
خبری که نباید از کنار آن به سادگی بگذریم و ارتباطی با یمن و بن سلمان ندارد، صحبت های رسانه ای شده وکیل سابق ترامپ است که در عین بی ربطی می تواند به طرز مهمی به شخصیت رییس جمهور «اشتباهی» آمریکا، مرتبط با شد!

مایکل کوهن‌که به سه سال زندان محکوم شده است، به رسانه ها این طور گفته است: «ماموریتم سرپوش گذاشتن بر اقدامات کثیف رییس جمهور بود».

**پاسخ ترامپ به افشاگری کوهن
دونالد ترامپ در سه توییت نوشت: من هیچ‌گاه به مایکل کوهن دستور ندادم که قانون شکنی کند. وی یک وکیل بود و باید قانون را می دانست. کار وکیل همین توصیه های قانونی است و اگر اشتباهی صورت گیرد ،مسئولیت با خود وکیل است. آن‌ها به همین خاطر پول می گیرند. به رغم این مساله، بسیاری از وکلای مالی ستاد انتخاباتی من اعلام کرده اند که من در ارتباط با قوانین مالی ستاد انتخاباتی اشتباهی نکرده ام.

کوهن به علت چندین اتهام نامرتبط با من مجرم شناخته شده است. وی درباره دو اتهامی اعتراف کرده است که جنایی نیستند و احتمالا درباره هیچ یک از این اتهامات حتی اگر نقض قوانین مدنی نیز باشند ، مجرم نبوده است.

درباره این اتهامات تنها با کوهن توافق شده است که رییس جمهور را بی آبرو کنند و در ازای آن یک حبس خفیف برای وی در نظر گرفته اند که به این ترتیب به طور موقت دست از سر وی و خانواده‌اش بردارند. مایکل به عنوان یک وکیل مسئولیت های زیادی در قبال من دارد و باید پاسخگو باشد.

**نتایج نظر سنجی فاکس نیوز درباره محبوبیت ترامپ
نتیجه جدید‌ترین نظرسنجی شبکه فاکس نیوز نشان می دهد بیش از نیمی از رای دهندگان آمریکایی می گویند دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 رای نمی آورد.

به موجب این گزارش، 52 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند فکر نمی کنند ترامپ بتواند بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری دوره آینده پیروز شود.

با این حال 39 درصد از رای دهندگانی که برای شرکت در انتخابات نام نویسی کرده اند می گویند ترامپ برای بار دوم رییس جمهور می شود.

55 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی در پاسخ به این پرسش که اگر انتخابات همین امروز برگزار شود آن‌ها به چه کسی رای خواهند داد گفتند به فرد دیگری غیر از ترامپ رای خواهند داد.

در این نظرسنجی همچنین دیدگاه رای دهندگان طرفدار حزب دموکرات درباره طیف نامزدهای احتمالی شرکت کننده این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 پرسیده شد که پاسخ دهندگان بیشترین نمرات را به جو بایدن معاون سابق رییس جمهور و سناتور برنی سندرز دادند.

**تلاش برای انحراف افکار عمومی آمریکا
در حالی که از کنگره گرفته تا افکار عمومی آمریکا، همه و همه نسبت به چرایی و چگونگی به قدرت رسیدن ترامپ همه چیز را فهمیده اند و البته دست او برای حمایت از عربستان در جنگ یمن و قضیه خاشقجی رو شده، او در یک توییت انحرافی دوباره پای ایران را وسط کشید تا بتواند اندکی از فشارها را کم کند.

در حالی که همه دنیا می دانند در قضیه برجام، نه تنها به ایران پولی پرداخت نشده بلکه دارایی‌های بلوکه شده ایران، آزاد شده، ترامپ در صفحه توییتر خود این‌گونه نوشت: «دموکرات‌ها و رییس جمهور اوباما 150 میلیارد دلار به ایران دادند و هیچی به دست نیاوردند اما نمی توانند پنج میلیارد دلار برای امنیت ملی و دیوار مرزی بدهند؟»

این در حالی است که بسیار از کاربران زیر پست ترامپ نوشتند که این پول یا هر مبلغ دیگری، پول خود ایران بوده که آزاد شده نه اینکه پولی از جیب دولت آمریکا، «خیرات» شده باشد!

**قطعنامه سنا هشداری به ترامپ است
روزنامه محافظه کار وال استریت ژورنال بااشاره به آرا ی سنای آمریکا،قطعنامه محکومیت قتل خاشقجی ومسئول دانستن ولیعهد سعودی را مفیدتر از مصوبه لزوم قطع همکاری نظامی ریاض – واشنگتن در جنگ یمن و آن را هشداری به رییس جمهوری آمریکا دانست.وال استریت ژورنال با اشاره به آنکه هفت جمهوریخواه نیز این مصوبه را تایید کرده اند نوشت که حامیان طرح می دانستند که این مصوبه در مجلس 2018 راه به جایی نمی برداما نشان می دهد که سنا عصبانی است و در مقابل ترامپ قرار گرفته است.

به نوشته وال استریت ژورنال، اقدام مفیدتر دیروز، قطعنامه ای بود که باب کروکر سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی تهیه کرده بود که بر اساس آن قتل جمال خاشقجی محکوم شده و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مسئول آن شناخته شده است.

وال استریت ژورنال نوشت:این قطعنامه به اتفاق آرا تصویب شد و هرچند که سیاست آمریکا را تغییر نمی دهد ولی هشداری به کاخ سفید و سعودی هاست که آمریکا علاوه بر منافع، از ارزش‌هایش نیز دفاع می کند. سال آینده که دمکرات ها کنترل مجلس را در دست گیرند، آزادی عمل سیاسی رییس جمهوری محدود می شود. اگر ترامپ به نحوی انزجار دو حزب جمهوریخواه و دمکرات از قتل خاشقچی را تصدیق نکند، ممکن است کنترل بر سیاست خارجی و اتحاد سعودی - آمریکایی را نیز از دست دهد.

منبع: روزنامه قانون؛ 1397.9.24
گروه اطلاع رسانی**9370**2002

نظر شما