شناسهٔ خبر: 29971101 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

ازشامگاه تا بامداد با مروری بر خلاصه مهمترین اخبار ساعات گذشته؛

از یاوه گویی رضا پهلوی درباره انفجار حکومت ایران تا تورم ۵۰ درصدی محصولات غذایی

درست در لحظاتی که در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته، پارسینه تلاش می‌کند هر بامداد مهم‌ترین اخبار ایران و جهان در طی ساعات گذشته را به اطلاع مخاطبانش برساند.

صاحب‌خبر -
تحریریه پارسینه| درست در لحظاتی که در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته، پارسینه تلاش می‌کند هر بامداد مهم‌ترین اخبار ایران و جهان در طی ساعات گذشته را به اطلاع مخاطبانش برساند. صحت و سقم رویداد‌ها و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست.
 
استرالیا بیت‌المقدس غربی را پایتخت اسراییل می‌داند

اسکات ماریسون، نخست‌وزیر استرالیا می‌گوید کشورش ضمن احترام به آمال فلسطینیان برای پایتخت قرار دادن بیت‌المقدس شرقی، بخش غربی این شهر را پایتخت اسراییل می‌شناسد. با وجود این، نخست‌وزیر استرالیا گفته تا زمان امضای معاهده صلح میان دو طرف، سفارت کشورش در تل‌آویو باقی خواهد ماند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا سال گذشته علنا بیت‌المقدس را پایتخت اسراییل خواند و دستور داد سفارت کشورش به آنجا منتقل شود. دستوری که کمی بعد عملی شد و با انتقاد جهانی و خشم فلسطینیان روبرو شد. اما نخست‌وزیر استرالیا روز شنبه (۱۵ دسامبر) تصمیم کشورش را در پی یک فصل مشاوره با سیاست‌مداران استرالیایی و متحدان بین‌المللی این کشور، رسما اعلام کرد.

او روز شنبه در سیدنی گفت: "اکنون استرالیا بیت‌المقدس غربی را که میزبان پارلمان و بسیاری از موسسات دولتی اسراییل است به عنوان پایتخت این کشور به رسمیت می‌شناسد". "ما هرگاه که عملی باشد مشتاقانه سفارت‌مان را به بیت‌المقدس غربی منتقل خواهیم کرد... پس از آن که وضعیت نهایی ان مسجل شد. "

هنگامی که استرالیا روند تصمیم گیری در این باره را در ماه اکتبر گذشته آغاز کرد، اسراییل از آن استقبال کرد، اما فلسطینیان منتقد آن شدند.

پس از آمریکا دو کشور گوآتمالا و پاراگوئه هم گفتند که سفارت‌های خود را به بیت‌المقدس منتقل خواهند کرد؛ هرچند پاراگوئه با سرکار آمدن دولت جدید از این تصمیم خود عقب‌نشینی کرد.
 
رضا پهلوی: نمی‌توان از کمک به مردم ایران گفت و از تغییر رژیم حرف نزد‎‎

رضا پهلوی در نشستی در واشینگتن خواستار تغییر رویکرد آمریکا و کشور‌های اروپایی در قبال رویداد‌های ایران شد. فرزند شاه مخلوع در پایتخت آمریکا و در نشست انستیتوی واشینگتن در حضور خبرنگاران آمریکایی سخنرانی کرد. «چهل سالگی جمهوری اسلامی، قدم بعدی چیست؟» عنوان این سخنرانی بود.

رضا پهلوی در این نشست و در پاسخ به پرسشی در خصوص تاثیر تحریم‌های آمریکا و غرب علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران گفت، باید بین تحریم‌ها برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی و تحریم برای تغییر رژیم تمایز قائل شد. رضا پهلوی مدعی شد: تاکنون هیچ یک از رهبران سیاسی آمریکایی و اروپایی و دیگر کشور‌ها نگفته‌اند؛ بله ما خواستار تغییر رژیم هستیم.

رضا پهلوی گفت: شما نمی‌توانید بیایید و بگویید می‌خواهیم به مردم ایران کمک کنیم، ولی تغییر رژیم نمی‌خواهیم. شما می‌خواهید ما به دموکراسی برسیم وقتی این رژیم بر سر کار است. این تناقض است. وی تصریح کرد: تغییر برخی سیاست در این خصوص می‌تواند برخی از مشکلات ما در این خصوص را حل کند.

رضا پهلوی در بخش دیگری از این جلسه پرسش و پاسخ با اشاره به اینکه سرکوب نشانه عدم وجود اعتماد به نفس است گفت: به نظر او حکومت جمهوری اسلامی در آستانه انفجار است، اما عناصری وجود دارد که باید برای تغییر رژیم مهیا شود.

رضا پهلوی همچنین درباره انتظارش از دولت دونالد ترامپ به دو موضوع رسانه و اموال مقام‌های جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: مالیات‌دهندگان آمریکایی و بریتانیایی هزینه رسانه‌های فارسی زبان را می‌دهند، اما به گفته او عناصر اصلاح‌طلب در آن‌ها نفوذ کرده‌اند تا از جمهوری اسلامی حمایت کنند.

ترامپ تاکید کرد برای دستیابی به توافق با کره شمالی «عجله‌ای نیست»

ترامپ می‌گوید دولت او برای آن‌که با دستگاه رهبری کره شمالی به یک توافق نهایی برای غیر اتمی شدن شبه‌جزیره کره برسد، «عجله‌ای ندارد». دونالد ترامپ ۲۳ آذر ماه، در توئیتر خود نوشته‌است: بسیاری پرسیده‌اند مذاکرات ما با کره شمالی در چه وضعیتی‌ست؛ من همیشه پاسخ می‌دهد که ما عجله‌ای نداریم.

او بار دیگر تاکید کرده است که وضعیت اقتصادی کره شمالی می‌تواند شکوفا شود و بهبود یابد: «کیم جونگ‌اون (رهبر کره شمالی) بهتر از هر کسی این را می‌داند، و از این موضوع به سود مردمش بهره خواهد برد. اوضاع خوب است».

رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر نیز اظهار کرده بود در صورتی که پیونگ‌یانگ جنگ‌افزار اتمی خود را کنار بگذارد، به منافع اقتصادی آن نیز دست خواهد یافت. با این حال دولت آمریکا تاکید کرده رفع تحریم‌ها علیه کره شمالی زمانی صورت می‌گیرد که آن کشور مسیر غیر اتمی شدن را طی کرده باشد.

دونالد ترامپ در بهار گذشته دیداری با کیم جونگ‌اون در سنگاپور داشت. این دیدار، چون برای نخستین بار بین رئیس‌جمهوری آمریکا در دوره زمامداری و رهبر کره شمالی صورت گرفته، «تاریخی» محسوب می‌شود.

دو طرف در سنگاپور بر سر حرکت به‌سوی غیر اتمی شدن شبه‌جزیره کره توافق کردند، با این حال از آن زمان تردید‌هایی در مورد نیت کره شمالی و روند این کار شکل گرفته‌است.

میک مولوینی به‌طور موقت رئیس دفتر ترامپ شد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، عصر جمعه میک مولوینی را به عنوان رئیس موقت دفتر خود انتخاب کرد تا جانشین جان کلی شود که پایان سال جاری میلادی کاخ سفید را ترک خواهد کرد. مولوینی در حال حاضر ریاست اداره مدیریت و بودجه آمریکا را برعهده دارد. به گفته مقامات کاح سفید، او از این سمت استعفا خواهد کرد تا ریاست کارکنان کاخ سفید را عهده‌دار شود.

ترامپ در توییتر با اعلام نام میک مولوینی به عنوان رئیس آینده دفتر خود نوشته که او در دولت خدمات فوق‌العاده‌ای انجام داده است. وی همچنین از ژنرال جان کلی تقدیر کرده و او را یک «میهن‌دوست بزرگ» نامیده و نوشته که آقای کلی در راه خدمت به وطن سربلند بوده است. پیش از این ترامپ گفته بود که جان کلی تا سال ۲۰۲۰ سمت خود را حفظ خواهد کرد.
 
پاریس بار دیگر برای اعتراض جلیقه زرد‌ها آماده می‌شود

یک مقام پلیس فرانسه به کانال تلویزیونی "آر تی ال" گفته است که هشت هزار پلیس پاریس روز شنبه برای تامین امنیت شهر آماده می‌شوند. این تدابیر با چاره‌اندیشی هفته پیش که چهارمین هفته اعتراض‌ها در پاریس بود منطبق است. برای مقابله با اعتراض‌ها ۱۴ زرهپوش به حال آماده‌باش درآمده و پلیس خود را برای بدترین شرایط آماده می‌کند. دولت فرانسه هفته پیش۹۰ هزار نیروی پلیس را بسیج کرده بود.

به گفته این مقام پلیس برخلاف هفته پیش بسیاری از موزه‌های پاریس از جمله موزه مشهور لوور باز خواهند ماند. او تاکید کرد که پاریس نباید به یک شهر مرده تبدیل شود. بعد از حادثه تروریستی استراتسبورگ دولت فرانسه از تظاهرکنندگان جلیقه زرد خواست که این بار در آخر هفته تظاهرات نکنند. مقام‌های فرانسه این فراخوان خود را با کار زیاد نیرو‌های امنیتی توجیه کردند.

اما معترضین بعد از حادثه تروریستی درباره فراخوان دولت متفق‌القول نیستند و در این باره تصمیم قطعی نگرفته‌اند. بسیاری از جلیقه زرد‌ها هنوز هم می‌خواهند دست به اعتراض بزنند، زیرا با امتیازاتی که از دولت امانوئل مکرون ارائه کرده راضی نیستند. اما برخی دیگر از نمایندگان معتدل جلیقه‌زرد‌ها خواستار متوقف شدن اعتراض‌ها و آغاز گفتگو با دولت هستند. امانوئل مکرون جلیقه زرد‌ها را به "آرامش" و رعایت "نظم" دعوت کرد. رئیس جمهوری فرانسه پس از نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل گفته که دموکراسی فرانسه تاب خشونت‌ها را دیگر نخواهد داشت.

در هفته‌های اخیر صد‌ها هزار نفر معترض برای مقابله با برنامه‌های اصلاحی دولت فرانسه به خیابان‌ها آمدند. پلیس فرانسه فقط در هفته پیش بیش از دو هزار نفر از جمله بیش از هزار و پانصد دانش آموز را بازداشت کرد. نیمی از این دستگیری‌ها در پایتخت پاریس بوده است.
 
حمله نیرو‌های کرد تحت حمایت آمریکا به شهر هجین

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۲۳ آذر (۱۴ دسامبر) از قول دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است گزارش داد که نیرو‌های کرد سوری تحت حمایت آمریکا به شهر هجین حمله کردند. شهر هجین یکی از آخرین پناهگاه‌های داعش است و آمریکا قصد دارد این شهر را با کمک نیرو‌های کرد از تصرف این گروه درآورد. در گزارش‌ها همچنین آمده است که نیرو‌های کرد با پشتیبانی هوایی نیرو‌های ائتلاف به رهبری آمریکا وارد مرکز شهر هجین در شرق استان دیرالزور سوریه شده است.

هجین در شرق رود فرات در مرز سوریه و عراق واقع است. در این منطقه سربازان آمریکایی از شبه نظامیان ائتلاف "نیرو‌های دمکراتیک سوریه"پشتیبانی می‌کند که عمدتا کرد هستند. بازوی نظامی این ائتلاف "یگان‌های مدافع خلق" است. یکی از سران نیرو‌های کرد سوری به خبرگزاری رویترز گفته است که در هجین حداقل پنج هزار نیروی داعش از جمله دو هزار نیروی خارجی عرب و اروپایی با خانوداده‌هایشان باقی مانده‌اند. او گفت که ممکن است ابوبکر بغدادی رهبر داعش نیز در شرق سوریه باشد.

داعش تقریبا تمامی قلمرو خود در سوریه را از دست داده است؛ و حتی تابحال بار‌ها اعلام شده که ابوبکر بغدادی نیز کشته شده است.
دادستانی اسپانیا شکیرا را به تخلف مالیاتی متهم کرد

دادستان عمومی بارسلون روز جمعه شکیرا، خواننده کلمبیایی را به تقلب مالیاتی متهم کرد. دادستانی اسپانیا به این نتیجه رسیده است که این خواننده ۴۱ ساله با اعلام اقامت خود در جزایر باهاما قصد داشته است از پرداخت مالیات هایش در اسپانیا خودداری کند.

رقم فرار مالیاتی شکیرا ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو ارزیابی شده است. بنا به اعلام دادستانی عمومی بارسلون شکیرا بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ میلادی دستکم شش تخلف مالیاتی انجام داده است. علاوه بر شکیرا یک وکیل دادگستری مستقر در نیویورک نیز به دلیل کمک به فرار مالیاتی در این پرونده متهم شده است.

دادستانی بارسلون بر این باور است که شکیرا در سال‌های مورد نظر به طور دائمی در اسپانیا اقامت داشته است. این بازه زمانی به دورانی بر می‌گردد که ارتباط شکیرا با جرارد پیکه، بازیکن اسپانیایی فوتبال علنی شد. بنا به قانون اسپانیا اگر فردی بیش از نیمی از سال را ساکن اسپانیا باشد موظف است مالیات خود را در این کشور پرداخت کند. در کیفرخواست دادستانی اسپانیا آمده که شکیرا از سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون «به طور منظم» در این کشور اقامت داشته است.
 
دبیرکل خانه کارگر: تورم غذایی در ایران عدد بالای ۵۰ را نشان می‌دهد

دبیرکل خانه کارگر ایران با بیان اینکه هیچکس حق ندارد در مورد تورم کوچک‌نمایی کند، بین تورم عددی و سایر تورم‌ها تفاوت قائل شد و عدد و ارقام در این رابطه را نامعتبر دانست، زیرا تورم در زندگی کارگران بیداد می‌کند تا حدی که تورم در غذا عدد بالای ۵۰ را نشان می‌دهد و این عدد تکان‌دهنده است.

«علیرضا محجوب» دبیرکل خانه کارگر ایران، در آئین افتتاح خانه کارگر دزفول گفت: «خوزستان از تمام استان‌های ما در زمینه صنعت و کار افضل است، ولی مشکلاتش هم زیاد است. از مسئولان می‌خواهم کارگران دزفول، خوزستان و ایران را برای احقاق حقوقشان یاری کنند».

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای ایران بیان کرد: «در مورد زندگی توده‌های ضعیف و مزدبگیر جامعه، در جلسات غیرعلنی مجلس هم گفتیم که چه حقوق کارگر و چه حقوق مستمری بگیران قابل تطبیق با هزینه نیست. امروز شاخص نابرابری در اقتصاد به سمت طبقات ثروت‌مند و دارا گردش می‌کند و این از نظر اجتماعی خبر بد و مأیوس‌کننده‌ای است؛ همه باید عدالت را بپذیریم، صدقه و کمک از کسی نمی‌خواهیم، فقط می‌گوییم حقوق کارگر و کارمند آن گونه که حقش است باید داده شود».

محجوب افزود: «حقوق‌بگیران ما تحت فشار اقتصادی هستند، ولی این فشار یکطرفه است و شامل ثروت‌مندان نمی‌شود و این تورم برای ما عذا و برای ثروتمندان جشن است. هیچکس حق ندارد در مورد تورم کوچک‌نمایی کند. بین تورم عددی و سایر تورم‌ها تفاوت قائل هستیم؛ آنچه حس می‌شود برای ما معتبر است نه عدد و ارقام. تورم مؤثر در زندگی کارگران بیداد می‌کند؛ تورم در غذا عدد بالای ۵۰ را نشان می‌دهد و این عدد تکان‌دهنده است».

وی با اشاره به مشکلات اخیر کارگران شرکت نیشکر هفت تپه عنوان کرد: «این خانه‌ای که امروز نشسته‌ایم و بنیانش را پی‌ریزی می‌کنیم، به خاطر این است که آنچه را در هفت‌تپه امروز شاهد هستیم، فردا در کارون شاهد نباشیم».

 

نظر شما