شناسهٔ خبر: 29971073 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

العربي الجديد: چالش ارتش اسرائيل در پي عمليات ضد صهيونيستي در کرانه باختري

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - عمليات ضد صهيونيستي مبارزان فلسطيني در کرانه باختري رود اردن، کابوس هاي ارتش اسرائيل را به واقعيت تبديل کرد.
«نضال محمد وتد» در مقاله اي که روز جمعه در پايگاه خبري العربي الجديد منتشر شد، نوشت: ارتش اشغالگر اسرائيل از روز پنجشنبه تدابير امنيتي را در کرانه باختري تشديد کرده است.
شمار نيروهاي اسرائيل در مناطق مختلف کرانه باختري از الخليل در جنوب گرفته تا جنين در شمال افزايش يافته و رام الله به محاصره شديد امنيتي نظاميان اسرائيل درآمده است.
اين تدابير امنيتي در پي دو عمليات ضد صهيونيستي که به کشته شدن دو سرباز ارتش اسرائيل و زخمي شدن 5 نفر ديگر انجاميد، به اجرا درآمده است.
گزارش: عمليات ضد صهيونيستي جوانان فلسطيني
4 فلسطيني نيز در دو روز گذشته به ضرب گلوله نظاميان صهيونيست به شهادت رسيدند.
«بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي و وزيران کابينه اش، جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) را تهديد و اعلام کرده اند که اسرائيل آتش بس در غزه را در قبال بر هم زدن اوضاع کرانه باختري نخواهد پذيرفت.
اينگونه تهديدها که روز پنجشنبه صادر شد، بيانگر نگراني رژيم صهيونيستي از بحراني شدن اوضاع کرانه باختري است؛ بويژه اينکه عمليات در روستاي «سلواد» و عملياتي که اوايل هفته جاري در شهرک «عوفرا» اجرا شد از ويژگي ممتازي برخوردار بود.
اين دو عمليات به صورت گروهي از سوي فلسطينيان به مورد اجرا درآمد و همچون عمليات ضد صهيونيستي سال هاي گذشته عمليات فردي نبود.
عمليات عوفرا؛ پايبندي فلسطين به گزينه مقاومت
اين ويژگي و اظهار نظرهاي رسمي که از سوي مسولان اسرائيل صادر شد، مفسران امور نظامي اسرائيل را بر آن داشت تا در روزنامه هاي اسرائيل تحليل هايي را به رشته تحرير درآورند و ابراز عقيده کنند که تحولات ميداني اخير عملا بيانگر تحقق هشدارهاي ارتش اسرائيل در سال هاي اخير است.
ارتش اسرائيل پيش از اين بارها هشدار داده بود که اگر کابينه اسرائيل به سياست هاي کنوني خود بدون داشتن افق سياسي ادامه دهد و بي وقفه در راستاي منزوي کردن تشکيلات خودگردان فلسطين به رياست «محمود عباس» گام بردارد، بايد در انتظار گشوده شدن جبهه اي جديد در کرانه باختري و شعله ور شدن اوضاع در اين منطقه بود؛ آنهم در شرايطي که اوضاع از کنترل تشکيلات خودگردان خارج است.
در اين شرايط سناريوي رويارويي با سه جبهه به طور همزمان (کرانه باختري، باريکه غزه و مرزهاي شمالي فلسطين اشغالي با لبنان در سايه ادامه عمليات حفاري اسرائيل به بهانه تفحص تونل هاي حزب الله لبنان) براي اسرائيل رقم خواهد خورد.
«يوسي يهوشواع» تحليل گر مسائل نظامي در روزنامه يديعوت آحرونوت نوشت:
"عمليات «سلواد» اقدام و وضعيت خطرناکي براي اوضاع امنيتي کرانه باختري قلمداد مي شود. اين عمليات، جسارت و جراتي جديد از سوي حماس را در راستاي اجراي عمليات در کرانه باختري به نمايش گذاشت. اعضاي اين جنبش در اين عمليات شهرک نشينان و سربازان اسرائيلي را در روز روشن هدف حمله قرار دادند."
به گفته يهوشواع، اين عمليات، در واقع چالش هايي را براي ارتش اسرائيل ايجاد کرده است.
با اين حال يهوشواع مدعي است که ارتش اسرائيل درصدد اجراي عمليات گسترده نظامي عليه کرانه باختري (مانند عمليات سال 2004) نيست.
در کل مي توان به اين نتيجه رسيد که کرانه باختري در آستانه موج خشونت هاي جديد قرار گرفته است و عامل وخامت اوضاع در اين منطقه تا حد زيادي به عملکرد ميداني نيروهاي اشغالگر ارتش اسرائيل مربوط مي شود.
به عبارت ديگر اجراي عمليات اضافي ممکن است به بهاي وقوع عمليات موفقيت آميز ديگري از سوي فلسطينيان عليه سربازان و شهرک نشينان صهيونيست در چهارراه ها و جاده هاي کرانه باختري تمام شود.
مترجم:جعفري
116/112
کليدواژه رژيم صهونيستي کرانه باختري

نظر شما