شناسهٔ خبر: 29968513 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

درسی از شرق دور برای دیپلماسی انفعال

در تقابل با اقدامات خصمانه چین دومین شهروند کانادا را بازداشت کرد

دومین تبعه کانادایی در چین بازداشت شد و این ادامه حرکت پکن برای مقابله با اقدام خصمانه کانادا در بازداشت مدیر ارشد شرکت هوآوی به اتهام همکاری با ایران و نقض تحریم است؛ کانادا در اقدام خصمانه علیه ایران گماشته گوش به فرمان اوامر آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

صاحب‌خبر -




طبق گزارش‌ها، «مایکل اسپاوُر» کانادایی در شهر «داندونگ» چین به اتهام‌های امنیتی بازداشت شده و تعداد بازداشتی‌های کانادا در این کشور بعد از تنش‌های اخیر بر سر بازداشت مدیر ارشد مالی شرکت «هوآوی» به دو نفر افزایش یافته است. در ادامه تنش‌ها بین چین و کانادا بر سر بازداشت مدیر ارشد مالی شرکت «هوآوی»، حالا رسانه‌ها از بازداشت دومین تبعه کانادایی در چین طی روزهای اخیر خبر داده‌اند. این فرد نامش «مایکل اسپاوُر» و او یک کارآفرین کانادایی است.
چنانکه فارس از رویترز و آسوشیتدپرس نقل کرده، یک مقام چینی گفته است که اداره امنیت دولتی چین در شهر «داندونگ» از دهم دسامبر در حال بازجویی و تحقیق از آقای اسپاوُر است. مایکل اسپاوُر که طبق گزارش رسانه‌های غربی یک فرد کارآفرین است، در سال ۲۰۱۳ به همراه «دنیس رادمن» بسکتبالیست سابق آمریکایی به کره شمالی سفر و با رهبر این کشور دیدار کرده بود.
اسپاور دومین شهروند کانادا است که در روزهای اخیر و به دنبال تنش‌ها درباره بازداشت مدیر ارشد شرکت «هوآوی» در کانادا، بازداشت شده است. سه شنبه ۲۰ آذر بود که مقام‎‌‌های چینی «مایکل کاوریگ» دیپلمات سابق کانادایی را دستگیر کردند. «لو کانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد: «اگر «مایکل کاوریگ»کارمند گروه بین‌المللی بحران  (ICG)  اقداماتی را برای این گروه در چین انجام داده است بدون اینکه آنها را ثبت کرده باشد، در این صورت قانون مربوط به شرکت‌های خارجی غیر‌دولتی در چین را نقض کرده است.»
در این باره لازم به یادآوری است که بامداد پنجشنبه (۱۵ آذرماه) اعلام شد که کانادا بنا به درخواست مقام‌های آمریکایی«منگ وان‌ژو»  یکی از مدیران ارشد شرکت فناوری «هوآوِی» که متهم به نقض تحریم‌ها علیه ایران است را دستگیر کرده و قصد دارد وی را به آمریکا مسترد کند. این اقدام با واکنش تند چین مواجه شد. سخنگوی سفارت چین در کانادا گفت: «چین، به شدت با اینگونه اقدامات که به حقوق انسانی قربانی لطمات جدی وارد می‌کند مخالف است و مراتب اعتراض خود را اعلام می‌کند.»
اگرچه سرانجام دادگاهی در کانادا طی حکمی «منگ وان‌ژو» را به قید وثیقه آزاد کرد اما چین با این اقدامات خویش در حقیقت درسی بزرگ به برخی از دولتمردان و دیپلمات‌های کشورمان می‌دهد که با لبخند و خوش آمدگویی نمی‌توان رفتارهای غلط یک کشور را تغییر داد.

نظر شما