شناسهٔ خبر: 29968319 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

چین اجازه ملاقات با یکی از دو شهروند بازداشتی کانادا را صادر کرد

R42340/Pne/S8,87,1128/CT10

وزارت خارجه کانادا اعلام کرد به سفیر این کشور در چین اجازه داده شده است تا به یکی از دو شهروند کانادایی که اخیرا در چین دستگیر شده اند، دسترسی کنسولی پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه کانادا اعلام کرد که "جان مک کالوم" سفیر این کشور در پکن اجازه یافته است تا با "مایکل کووریگ" شهروند و دیپلمات سابق کانادایی که چند روز پیش در چین دستگیر شده بود، ملاقات کند.

کورریگ روز دوشنبه هنگام سفر به پکن دستگیر شده بود.

طبق اعلام وزارت خارجه کانادا، دولت اتاوا در تلاش است تا امکان ملاقات با "مایکل اسپاور" دیگر شهروند بازداشتی در چین را نیز به دست آورد.

کووریگ از اوایل سال 2017 برای گروه بین المللی بحران کار می کند. وی پیش از این دیپلمات بود و به عنوان نایب کنسول در سفارت کانادا در پکن مشغول به کار بوده است. او متخصص مسائل شرق آسیا و سیاست خارجی چین است.

به گفته مقامات چین، کووریگ و اسپاور مظنون به تهدید امنیت ملی چین بوده اند، در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند که این دو شهروند کانادایی در تلافی اقدام کانادا به دستگیری یکی از مدیران ارشد شرکت هواوی بازداشت شده اند.

دستگیری این دو کانادایی پس از آن افتاد که کانادا خبر دستگیری "سابرینا منگ وانژو" مدیر ارشد مالی شرکت هواوی را به دلیل نقض تحریم های آمریکا علیه ایران اعلام کرد.

کانادا شنبه هفته پیش خانم منگ را در شهر ونکوور دستگیر کرده بود. این مدیر ارشد شرکت هواوی متهم است که به دروغ به بانک انگلیسی HSBC اعلام کرده است که شرکت او از قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران تبعیت کرده است، در حالی که ظاهرا یکی از شرکت های زیرمجموعه هواوی این تحریم ها را نقض کرده است.

روز سه شنبه، یک قاضی کانادایی دستور آزادی منگ وانژو را با وثیقه ای به میزان 10 میلیون دلار کانادا صادر کرده و جلسه دادرسی برای تحویل وی به آمریکا را به تعویق انداخت.

انتهای پیام/

نظر شما