شناسهٔ خبر: 29968083 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

از قهرمانی در جام ملت های آسیا تا قهرمانی در جام باشگاه های آسیا؛ مروری بر دستاوردهای ناصر حجازی، عقاب تیزپرواز تیم ملی ایران و باشگاه استقلال (تاج) تهران

مهدی تاج الدینی

23 آذرماه زادروز بزرگ مردی است که نامش برای همیشه در تاریخ فوتبال ایران و بر قلب تک تک ایرانی ها حک شده است. در این یادداشت که بازنشری بر نفر اول اسطوره های تیم استقلال تهران (تاج سابق) است، قصد داریم تا مروری هرچند کوتاه بر عملکرد و افتخارات این دروازه بان اسطوره ای فوتبال ایران داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

اختصاصی طرفداری - بسیاری از هواداران نسل جدید فوتبال ایران، بازی های مرحوم ناصر حجازی را درون چارچوب تیم ملی و دروازه تاج یا به یاد نداشته و یا سیوهای تکرار نشدنی این گلر بزرگ را از قاب سیاه و سفید تصاویر تلویزیونی و از گوشه و کنار صفحات روزنامه های قدیمی و مجلاتی هم چون کیهان دیده و به خاطر سپرده اند.

اما بسیاری یکی از ماندگارترین جملات تاریخی فوتبال این کشور را زنده و مستقیم و به صورت تمام رنگی و شفاف از قاب برنامه ورزشی چون 90 دیده و هنوز ملکه ذهن آن ها مانده است. جایی که ناصرخان در سال های پایانی عمرش درمورد اتفاقات فوتبال این کشور که این روزها می توان آن را به عینه دید و لمس کرد، این چنین می گوید:

میگن فوتبالمون ناپاکه ... ما باید ببینیم جای دیگمون پاک هس که راجب فوتبال ناپاک داریم صحبت می کنیم یا نه؟! این بحث خیلی مهمه.

ناصر حجازی در لیست بزرگان تاریخ فوتبال این مملکت و باشگاهی چون استقلال، همیشه جزو نفرات اول باقی خواهد ماند و همین نشان از بزرگی و محبوبیت فوق العاده این مرد بزرگ دارد. مردی که چه در زمین بازی و چه خارج آن همیشه پیرو حق و حقیقت بود و بدون ترس حرف هایش را می زد. ناصر حجازی متولد 23 آذرماه 1328 در شهر تهران است. از افتخارات مرحوم حجازی به اختصار می توان به دو قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، یک قهرمانی در بازی‌های آسیایی، شرکت در المپیک و جام جهانی 1978 آرژانتین اشاره کرد. او هم‌چنین به همراه تیم تاج، قهرمانی در جام تخت جمشید و جام باشگاه‌های آسیا را هم تجربه کرده‌است. اولین باشگاه ناصر حجازی نادر در دسته دو بود که وی در سال 43 راهی آن شد و یک سال در این باشگاه بازی کرد و از همان باشگاه به تیم ملی جوانان و تیم ملی بزرگسالان رسید. در سال 1346 به تاج پیوست و موفق به قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا و جام تخت جمشید با این تیم شد. حجازی به مدت 10 سال و تا سال 1356 در تاج بازی کرد. تیم بعدی حجازی، شهباز بود که از سال 56 تا 59 به مدت سه سال در آن مشغول به بازی بود. وی در سال های آغازین انقلاب و در سال 59 مجددا به تیم خود که به استقلال تهران تغییر نام داده بود، برگشت.

وی تا سال 1365 به مدت 6 سال در استقلال بازی کرد و در مجموع 16 سال برای آبی پوشان به میدان رفت. حجازی در پایان دوران بازیگری خود به بنگلادش رفت و پس از مدت کوتاهی دروازه‌بانی در تیم محمدان، سرمربی این تیم شد و در سال 1366 بازی خداحافظی خود را در همین تیم انجام داد. حجازی اولین بازی ملی رسمی خود را در سن 19 سالگی در 22 شهریور 1348 در آنکارا در مقابل تیم ملی پاکستان در جام اکو انجام داد که با نتیجه 4 بر 2 به نفع ایران پایان یافت. در بازی دوم او در مقابل تیم ملی ترکیه چهار گل در نیمه اول دریافت کرد. عملکرد تیم پس از این مسابقات مورد انتقاد قرار گرفت تا جایی که کیهان ورزشی نوشت:

مربی خارجی اگر ارسطو هم باشد هرگز نمی‌تواند ما را بشناسد… باید تیم فاتح آسیا حفظ می‌شد و باید فرزامی و یاوری و ظلی و طالبی را می‌آوردند نه این چند بچه بی‌تجربه را.

ناصر حجازی در دهه 50 دروازه‌بان اصلی تیم ملی ایران بود و با این تیم دو بار قهرمان جام ملت‌های آسیا در سال های 1972 و 1976 و یک بار قهرمان بازی‌های آسیایی 1974 تهران شد و در جام جهانی 1978 آرژانتین هم شرکت کرد و عملکرد خوبی در جام جهانی داشت. با وجود اینکه ایران در مرحله گروهی 8 گل در این مسابقات خورد اما چهار گل را از روی نقطه پنالتی دریافت کرد. پس از بازی های خوب او به خصوص در جام جهانی وی مورد توجه تیم منچستر یونایتد قرار گرفت و مدتی با این تیم تمرین کرد. در پی اعلام فدراسیون فوتبال ایران و اینکه به او اجازه داده نشده که به این تیم بپیوندد از طرف باشگاه منچستر یک هفته به او فرصت داده شد تا رضایت نامه دریافت کند اما به دلایلی نتوانست در فرصت مذکور رضایتنامه گرفته و پس از پایان این مدت و بدلیل تاخیر صورت گرفته منچستر با دروازه بان دیگری قرار داد امضا کرد و ناصر خان حجازی بزرگترین فرصت زندگی اش را از دست داد. او همچنین سهمیه حضور در المپیک 1976 مونترال و مقام سومی جام ملت‌های آسیا 1980 را هم به‌دست‌آورد. اولین دوره مربیگری ناصرحجازی به سال 1361 که به عنوان بازیکن مربی فعالیت می کرد، برمی گردد. وی استقلال را نایب قهرمان آن سال کرد و توانست پرسپولیس علی پروین را شکست دهد.

اولین تجربه مربیگری خارجی حجازی در محمدان بنگلادش بود. نقطه اوج این باشگاه در سال 1367 با برد بر پرسپولیس و صعود به یک‌چهارم نهایی جام باشگاه‌های آسیا رقم خورد. او در دوران سرمربیگری موفق شد استقلال را به مقام نایب قهرمانی در لیگ تهران و باشگاه‌های آسیا و قهرمانی در لیگ آزادگان برساند. در تیم‌های سپاهان اصفهان، ذوب آهن اصفهان، استقلال رشت، ماشین‌سازی تبریز، استقلال اهواز، ابومسلم خراسان، نساجی قائمشهر نیز به مربیگری پرداخت که موفقیت چندانی نصیب وی نشد، هر چند تیم ماشین‌سازی در فصل 75-1374 بازی‌های خوبی در لیگ ایران ارائه کرد و به همین خاطر بحث‌هایی در مورد انتخاب حجازی به عنوان سرمربی تیم ملی در مطبوعات مطرح شد. از قول پسر وی نقل شده که در همین دوره که مصطفوی رئیس فدارسیون فوتبال بود، قرار بود حجازی به عنوان مربی تیم ملی انتخاب شود، اما در نهایت نام مایلی کهن به عنوان مربی تیم ملی اعلام شد.

وی در زمان مربی گری اش بازیکنان بزرگی همچون علی دایی، رحمان رضایی، علی رضا اکبرپور و علی اکبر استاداسدی را به فوتبال ایران معرفی کرد. فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال حجازی را دومین دروازه‌بان برتر قرن بیستم قاره آسیا پس از محمد الدعایه عربستانی معرفی کرده‌است. ضمن آنکه حجازی به عنوان چهل و یکمین دروازه‌بان برتر قرن بیستم جهان از نگاه فدراسیون آمار و تاریخ فوتبال جهان، برگزیده روزنامه نیونیشن چاپ سنگاپور به عنوان یکی از ده گلر برتر جهان در تاریخ 27 فوریه 1980 و جزو ده بازیکن برتر قاره آسیا در تمامی ادوار مسابقات جام جهانی از نگاه سایت ورزشی و معتبر ESPN FC معرفی شده‌است. ناصر حجازی دارای رتبه 134 جهان و رتبه سوم ایران با رکورد 837 دقیقه در بسته نگاه داشتن دروازه (حسین حسینی از استقلال تهران با 873 دقیقه اول و بهرام مودت از پرسپولیس با 844 دقیقه نفر دوم) از نگاه فدراسیون آمار و تاریخ فوتبال جهان است.

این مرد بزرگ سرانجام در روز 2 خرداد 1390 پس از تحمل مدت‌ها رنج ناشی از بیماری سرطان ریه در بیمارستان کسری تهران درگذشت و در تاریخ 4 خرداد 1390 در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد. ایشان به عنوان بزرگترین اسطوره باشگاه استقلال نامش تا ابد در یاد هوادارن فوتبال باقی خواهد ماند. گفتنی است در زمان بیماری و بعد از فوت این مرد بزرگ شخصیت های مشهور دنیای فوتبال نظیر سپ بلاتر با ارسال نامه‌ای به علی کفاشیان رئیس فدراسیون وقت ایران، ابراز تاسف نموده و به طرفداران ناصر حجازی تسلیت گفت و سر الکس فرگوسن سرمربی وقت منچستر یونایتد در دوران بیماری که برای بهبود او دعا کرده بود. همچنین سایت فیفا در گزارشی اختصاصی از افتخارات و گذشته آن مرحوم نوشت.

افتخارات ناصر حجازی (دوران بازی)

دومین دروازه بان برتر قرن بیستم در آسیا از نگاه فدراسیون آمار و تاریخ فوتبال جهان

چهل و یکمین دروازه بان برتر قرن بیستم از نگاه فدراسیون آمار و تاریخ فوتبال جهان

دارای رتبه 134 درجهان و رتبه سوم در ایران با رکورد 837 دقیقه در بسته نگاه داشتن دروازه از نگاه فدراسیون آمار و تاریخ فوتبال جهان

انتخاب به عنوان بهترین دروازه‌بان تاریخ جام ملت‌های آسیا

قهرمانی در جام ملت‌های آسیا 1972 تایلند به همراه تیم ملی فوتبال ایران

قهرمانی در جام ملت‌های آسیا 1976 تهران به همراه تیم ملی فوتبال ایران

حضور در جام جهانی 1978 آرژانتین به همراه تیم ملی ایران

قهرمانی مسابقات فوتبال بازی‌های آسیایی تهران 1974 به همراه تیم ملی فوتبال ایران

صعود به المپیک مونیخ در سال 1972  به همراه تیم امید ایران

صعود به المپیک مونترال در سال 1976 به همراه تیم امید ایران

حضور در المپیک مونترال در سال 1976 به همراه تیم امید ایران

مقام سومی جام ملتهای آسیا در سال 1980 به همراه تیم ملی ایران

قهرمان جام باشگاه‌های آسیا در سال 1349 به همراه تیم تاج

کسب مقام سوم جام باشگاه های آسیا در سال 1350 به همراه تیم تاج

قهرمان چهار دوره جام باشگاه‌های تهران در سال های1347، 1348، 1350 و1351 به همراه تیم تاج

قهرمان مسابقات فوتبال باشگاه‌های ایران جام منطقه‌ای 1349 به همراه تیم تاج

قهرمانی در لیگ فوتبال ایران جام تخت جمشید در سال 1353 به همراه تیم تاج

قهرمان سه دوره جام میلز هند در سال‌های 1348، 1349 و 1350 به همراه تیم تاج

قهرمان دو دوره جام باشگاه‌های تهران در سال های 1362 و 1364 به همراه تیم استقلال تهران

افتخارات ناصر حجازی (دوران سرمربی گری)

نایب قهرمانی جام باشگاه های آسیا در فصل 1999–1998 به همراه استقلال تهران

مقام چهارم جام در جام باشگاههای آسیا در سال 1375 به همراه تیم استقلال تهران

نايب قهرماني جام باشگاههاي تهران در سال 1361 به همراه تیم استقلال تهران

سه بار قهرمانی لیگ کشور بنگلادش به همراه تیم محمدان

صعود به جمع 8 تیم برتر آسیا به همراه تیم محمدان بنگلادش

نایب قهرمانی جام چهار جانبه هندوستان با تیم ملی بنگلادش

نایب قهرمانی جام دوستی امارات در سال 1376 به همراه تیم استقلال تهران

قهرمانی جام پرچم ترکمنستان در سال 1376 به همراه تیم استقلال تهران

قهرمانی لیگ آزادگان در فصل 1377-1376 به همراه تیم استقلال تهران

کسب عنوان بهترین تیم شهرستانی در سال 1378 به همراه تیم ذوب آهن اصفهان

نایب قهرمانی جام چهار جانبه قائمشهر در سال 1385 به همراه تیم نساجی قائمشهر

نایب قهرمانی لیگ برتر در سال 1389 به عنوان رئیس کمیته فنی باشگاه استقلال تهران

نظر شما