شناسهٔ خبر: 29968000 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

گزارش نصر از همایش تهران هوشمند؛

شرکت دانش بنیان تبریز موفق به کسب مقام برگزیده همایش تهران هوشمند/ تهران 10 سال دیگر چقدر هوشمند می شود؟

نصر: یک شرکت دانش بنیان تبریزی بفعال در حوزه اینترنت اشیا در جمع برگزیدگان همایش تهران هوشمند قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فناوری نصر،برگزاری گارگاه های تخصصی و بررسی چالش هایی که در راستای توسعه یک شهر هوشمند و حضور متخصصین این حوزه برای ایراد سخنرانی ، همزمان با همایشی با محتوایی پربار بسیار حایز اهمیت است و این اتفاق در همایشبین المللی تهران هوشمند رخ داد.
 در طی دو روز اجرای این همایش در کنار کارگاه های تخصصی، هانس مارتین نویمن، معاون هماهنگ کننده برنامه‌های مشترک شهرهای هوشمند اتحادیه اروپا و فرانس آنتون، مدیر توسعه همکاری‌های بین‌المللی شهر هوشمند آمستردام هلند دو سخنران خارجی این رویداد در روز نخست بودند.

همچنین دو شرکت همراه اول و ایرانسل در روز نخست کارگاه ارائه محصول برگزار کردند و کارآفرینی در حوزه اینترنت اشیا، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در شهرهای هوشمند و شاخص‌های کلیدی موفقیت در شهر هوشمند از دیگر کارگاه های روز نخست بود.

سخنرانی‌های نیکولاس نئوبرت، رئیس گروه توسعه شهرهای هوشمند و پایدار موسسه تکنولوژی اتریش، مرسی برگوایکا، مدیر ارشد شرکت مشاوره بین‌الملل آرتور دی. لیتل، محمدباقر اثنی عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و کارلوس هراندو، مدیر ارشد شرکت لیبلیوم، تأمین کننده راه‌حل‌های مبتنی بر سنسورهای IOT آغازگر روز دوم همایش بود.

این گزارش می افزاید، کارگاه‌های آموزشی با عناوین آزمایشگاه شهر هوشمند، زیرساخت نوآوری، تاب آوری ساختارمند در شهر هوشمند و بهبود ترافیک با کمک پلتفرم جابجایی هوشمند در روز ابتدایی همایش بین المللی "تهران هوشمند" در برج میلاد برگزار شد.

 دمی‌تری کارانداین، مدیر پروژه آزمایشگاه شهر هوشمند مسکو در این کارگاه آموزش درباره شیوه‌های مدیریت در این شهر و ساختارهای حاکم بر آن توضیح داد و به شناسایی و جمع آوری، هزینه‌های نگهداری و مدل درآمدزایی از داده‌ها اشاره کرد و گفت: مدل‌های نوآوری در دو قالب باز و بسته تعریف شده است که در نوع باز، ارتباط و همکاری با استارتاپها، شتاب دهنده‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های نوآور تعریف شده و ثمربخش خواهد بود.

کارگاه آموزشی تاب آوری ساختارمند در شهر هوشمند با سخنرانی لارس مینث از کشور سوییس و عضو شورای جهانی شهرهای هوشمند برگزار شد و در این کارگاه گفت: پروژه‌های در حال جریان که به طور پیش فرض به تاب آور بودن شهرها کمک می‌کنند به ما نشان می‌دهند که تاب آوری شهرها المان مهمی است. برای گرفتن نتیجه مناسب باید اولویت‌ها را شناسایی کنیم. نکته ای که باید در نظر داشته باشیم این است که با توجه به اینکه هر شهری شرایط متفاوتی دارد، بنابراین برای تاب آوری آن باید استراتژی و نقشه راه مناسب همان شهر را تدوین کنیم.

لارس مینث ادامه داد: هنگامی که لیست مناسبی از اولویت‌ها تهیه شود می‌توانیم شروع کنیم به تاثیرگذار بودن؛ تمام افراد و مسوولان در هر جایگاه و موقعیت شغلی که هستند متوجه خواهند شد که برای تاب آوری شهری باید از کجا شروع کنند.

کارگاه آموزشی بهبود ترافیک با کمک پلتفرم جابجایی هوشمند در حاشیه دومین همایش تهران هوشمند نیز با حضور فرانسس دومینگو مدیر توسعه کسب و کار شرکت Worldsensing اسپانیا در رابطه با تجربه بوگوتا در این حوزه برگزار شد و گفت: با کمک هوشمندسازی می‌توان به پایش تصادفات روزانه ثبت شده پرداخت و حتی پی به علت تصادفات پرتکرار در محل‌های مشخص برده و از آن‌ها بهره برد. با کمک پلتفرم جابجایی هوشمند می‌توان بر اساس آنالیز وضعیت شهر پی به وضعیت ترافیک و تراکم آن برده و در نتیجه به بهبود ترافیک شهر کمک شایانی کرد.

این گزارش حاکی است، دو نشست تخصصی «حکمروایی هوشمند و اقتصاد پایدار شهری» و «کاربردهای بلاکچین و خدمات هوشمند» از سلسله نشست‌های تخصصی دومین همایش بین‌المللی تهران هوشمند بود.

نشست تخصصی «حکمروایی هوشمند و اقتصاد پایدار شهری» که با حضور پروانه مافی، نماینده مجلس، بهاره آروین، عضو شورای شهر، امیرمحمود غفاری، دبیر کمیسیون کلانشهرهای هیئت دولت، علی ملکی، قائم مقام پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف و زهرا بهروزآذر، سرپرست مرکز آمار و رصد شهری تهران برگزار شد، نقش شفافیت در حکمروایی خوب و بایدها و نبایدهای تنظیم مقررات هوشمندی مورد بررسی تخصصی قرار گرفت.

در این نشست تخصصی، تأثیر عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری بر ممانعت در توسعه پایدار بررسی شد.
همچنین در این پنل و پس از گفتگو و اظهار نظر اعضای پنل، مدلی در راستای بهبود وضعیت ارتباط میان سیاست‌های دولت و تصمیمات محلی شورای شهر ارائه و درباره تأثیر این نوع ارتباط در مدیریت شهر بحث و بررسی صورت گرفت.

همچنین نشست بررسی «کاربردهای بلاکچین و خدمات هوشمند» با حضور محمد کشوری، مدیرعامل شرکت توسعه پژوهش فاوا طیف، علی کرمانشاه، عضو هیئت علمی دانشگاه شریف، محمد جلال، قائم مقام معاونت ICT مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و جمعی از متخصصان و فعالین این حوزه برگزار شد.

محورهای این نشست شامل نظام تنظیم مقررات و کاربردهای بلاکچین، بررسی کاربردها: انرژی، رسانه، بانک، صنعت مالی و خدمات عمومی و شهری و در نهایت موانع و چالش‌های توسعه کاربردها بود.

در این نشست نگاه به بلاکچین با هدف توسعه کسب و کار، رسانه و مدیا بررسی شده و مورد بحث قرار گرفت. در ادامه با نگاهی به توسعه رسانه و تحول آن در رابطه با مفهوم بلاکچین توضیح داده شد که بر اساس آن بلاک چین مکانیزمی انقلابی معرفی شد که همه را به بالاترین سطح پاسخگویی می‌رساند. دیگر معاملات نادرست، خطاهای انسانی و ماشینی یا حتی یک مبادله که با رضایت طرفین انجام نشده است، وجود نخواهد داشت. بالاتر از هر چیز دیگری، مهم‌ترین حوزه‌ای که بلاک چین به آن کمک می‌کند، ضمانت اعتبار یک معامله از طریق ثبت آن نه تنها در یک محل ثبت اصلی و متمرکز بلکه در یک سیستم توزیع شده است که از طریق مکانیزم اعتبارسنجی امن متصل هستند.

نشست تخصصی راهکارهای هوشمندسازی در حوزه پایداری، تاب آوری و ایمنی شهری در حاشیه روز اول همایش تهران هوشمند برگزار شد.

این گزارش می افزاید، نشست تخصصی راهکارهای هوشمندسازی در حوزه پایداری، تاب آوری و ایمنی شهری در حاشیه روز اول همایش تهران هوشمند، با حضور علی اکبری، مدیر عامل نوسازی شهر تهران،صمیم مرادی، معاون عملیات سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران، مهدی داوری، مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری، لارس مینث، عضو شورای جهانی شهرهای هوشمند و عده ای از کارشناسان و متخصصان این حوزه برگزار شد، تاب آوری شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

بر این اساس، شهر تهران در مقایسه با کلانشهرهای مدرن جهان در برابر حوادث طبیعی و سوانح تاب آوری کافی ندارد. بافت فرسوده‌ای که در مناطق مرکزی و جنوبی شهر وسعت بیشتری دارد، شاخص تاب آوری شهر را کاهش داده است. علاوه بر این، شبکه‌های آب، گاز، برق و فاضلاب نیز در بخشی از شهر مقاومت لازم را در برابر سوانح وحوادث ندارند و اینگونه به نظر می‌رسد که باید در رابطه با بهبود شاخص تاب آوری تهران اقدامات جدی صورت پذیرد.

در ادامه این نشست، تاب آوری شهرهای هوشمند و ارائه نقشه کلی هوشمندسازی در ایمنی عمومی و تاب‌آوری شهری مورد بحث قرار گرفت. بر اساس اظهارات کارشناسان این نشست تخصصی، شهر هوشمند مزایای بیشماری دارد اما به تبع آن تهدیدات و آسیب پذیری هایی نیز با خود به همراه می آورد. به عبارت دیگر، اگر در یک شهر هوشمند ملاحظات امنیتی را در زیرساخت های شهر رعایت نکنیم، کل سیستم هوشمند شهری تبدیل به سرباز دشمن می شود، از این رو مقوله پدافند غیرعامل در ساختار یک شهر هوشمند حائز اهمیت است.

بر اساس این گزارش، محورهای این نشست شامل راهکارهای هوشمندسازی ایمنی عمومی و مدیریت بحران شهری، تجارب و راهکارهای افزایش تاب آوری در شهرهای هوشمند،  درس آموخته های شهرهای هوشمند جهان در پیشگیری و واکنش سریع در مواقع اضطراری است.

این گزارش می افزاید، در مراسم پایانی دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند و  از برگزیدگان این همایش  در سالن رودکی مرکز همایش‌های برج میلاد تهران با حضور  محمدفرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و جمعی از معاونین تقدیر شد و در پی معرفی این شرکت ها، شرکت دانش بنیان سایمان تک که در حوزه اینترنت اشیا و هوشمند سازی شهر در شهر تبریز فعالیت دارد، مورد تقدیر قرار گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما