شناسهٔ خبر: 29967021 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کیسه دوزی رمال ها برای افراد ساده لوح در کهگیلویه و بویراحمد

پایگاه اطلاع رسانی خبر لنده در گزارشی با عنوان «کیسه دوزی رمال ها برای افراد ساده لوح در کهگیلویه و بویراحمد» به قلم سید اسماعیل میری به بیان کاسب کاری رمالان پرداخته است.

صاحب‌خبر -

گاهی برخی انسان ها با فراموش کردن یاد و نام خداوند دست به دامن کسانی می شوند که با حقه های دروغین خود مردم ساده لوح را فریب داده و از آنان میلیون ها تومان به راحتی اخاذی می کنند بدون اینکه حاجت روا شوند.
امروزه مشکلات روحی و روانی مردم جامعه به دلیل فشارهای اقتصادی چنان بر گرده مردم سنگینی می کند که برخی از کسبه بازار و افراد عادی جامعه برای رفع این گرفتاری ها بعد از فراموشی خداوند به سراغ رمال ها یا همان ملا نماهایی می روند که کار و ذاتشان سرکیسه کردن مردم و بازی با اعتقادات آنها است.
اگر بعد از دعا کردن این رمال ها حاجت روا شدند بهترین سفیر می شوند برای گسیل کردن دیگران نزد این رمال ها و اگر حاجت روا نشدند به دیگران نیز توصیه ای نمی کنند و حرفشان این است که ما بختمان بسته است.
در برخی شهرهای استان این رمال ها یا همان دعا نویس ها برای خود بازاری تشکیل داده و حسابی مشغول کار و کاسبی هستند که اگر گذری کوتاه به جنب آزمایشگاه مرکزی شبکه بهداشت و درمان دهدشت بزنیم شاهد هستیم که این افراد با استفاده از این موقعیت مکانی و شلوغ شهر اقدام به پهن کردن بساط خود کرده و افراد زیادی نیز در طول روز به آنان مراجعه می کند.
زنان و مردانی که بعضی برای بخت گشایی، رفع مشکلات خانوادگی، افزایش مال و رزق و روزی و هزاران مطالبه دیگر که هر کدام نرخی جداگانه دارد.
در مواردی نیز ایجاد شک و بدبینی در همسران از سوی همین رمال ها باعث شده است تا اختلاف های گسترده ای در بین زوج ها اتفاق افتد که در نهایت به طلاق ختم می شود.
جالب است که این افرادی که مراجعه می کنند به شدت تحت تاثیر حرف های این کاسب کاران قرار گرفته و تمام صحبت های آنان را صد درصد تائید می کنند ولی غافل از اینکه در ابتدا بخشی از شرح حال زندگی خود را تعریف می کنند و این رمال ها با هنرمندی و روانشناسی خود ادامه جریان ها را برابر تعارف آنان حدس می زند و همه نیز تایید می کند.
البته هستند کسانی که با استناد به مفاتیح الجنان، قرآن و سایر کتاب های معصومین(ع) دعا می نویسند ولی برخی ها از این فرصت ها سوء استفاده کرده و هزینه های هنگفتی از مراجعه کنندگان می گیرند.
نظر آیت الله مکارم شیرازی یکی از مراجع تقلید کشور در باب سرکتابی یا همان دعا نویسی :
پرسش: گاهی برخی افراد نزد اشخاص دعا گیر یا غیر آن می روند و از آنها می خواهند سر کتاب باز کند. حال بفرمایید باز کردن کتاب یا همان سر کتاب گرفتن چه حکمی دارد ؟
پاسخ :جایز نیست.
با این حال لازم است افراد فریب این رمال ها را نخورند و به کسانی مراجعه کنند که بر دعا نویسی آنان اطمینان داشته و هزینه های ناچیزی می گیرند و برای جیب شما برنامه ای ندارند مراجعه کرد وگرنه خواندن نمازهای مستحبی و قرآن و مفاتیح الجنان بعد نماز صبح در برآورده شدن حوائج نیازمندان موثر است.
9928/6110

نظر شما