شناسهٔ خبر: 29965496 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پاس‌کاری وزارت بهداشت و مجلس در رفع كمبود كادر پزشكى/ هزاران پرستار بیکار طرحی و فارغ التحصیل داریم

شریفی‌مقدم گفت: وزارت بهداشت و سازمان مدیریت موضوع تامین اعتبار برای جذب پرستاران را به یکدیگر پاسکاری می‌کنند. ا

صاحب‌خبر -

پاسکاری وزارت بهداشت و سازمان مدیریت در خصوص تامین اعتبار برای جذب پرستاران/بودجه ای برای جذب پرستاران درنظر گرفته نشده است

شریفی‌مقدم گفت: وزارت بهداشت و سازمان مدیریت موضوع تامین اعتبار برای جذب پرستاران را به یکدیگر پاسکاری می‌کنند.

محمد شریفی‌مقدم دبیر کل خانه پرستاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کمبود کادر پرستاری یکی از مشکلات چندین ساله این حوزه است که به مرور زمان حادتر شده است به طوری که در 30 سال پیش به ازای هر یک تخت یک پرستار وجود داشت و امروزه برای این مدت همین یک پرستار مشغول به ارائه خدمات بهداشتی درمانی به بیماران است.

وی ادامه داد: متأسفانه هرقدر بحث مراقبت در دنیا پیشرفت کرده و نیاز مردم به این حوزه چه در تخت بیمارستانی و چه در سطح جامعه افزایش پیدا کرده است اما در بیمارستان‌های سراسر کشور و حتی در سطح جامعه هیچ توجهی به تأمین کادر پرستاری نیست.

دبیر کل خانه پرستاری ایران بیان کرد: در ایران به دلیل کمبود کادر پرستاری، هیچ تفاوتی بین تخت مراقبت‌های ویژه با بخش‌ ندارد در صورتی که بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه نیازمند 12 ساعت، در بخش پیوند کبد 32 ساعت و در بخش جراحی قلب به 20 ساعت پرستاری است. در قسمت بخش تنها با 4 ساعت مراقبت ارائه خدمات بهداشتی درمانی به خوبی انجام می‌شود.

شریفی‌مقدم اضافه کرد: بر اساس جمعیت فرمول تعداد پرستاران به ازای هر تخت بیمارستانی باید به 2.5 افزایش پیدا کند که به دلیل مسائل مختلف از جمله مشکلات بودجه تأمین منابع کشورمان در حال حاضر با این فرمول فاصله داریم.

بودجه سال 98 منابعی برای جذب پرستار ندارد

وی تأکید کرد: متأسفانه برای بودجه سال 98 منابعی برای جذب پرستاری در نظر گرفته نشده است و این بودجه جهت تصویب به هیئت دولت ارسال شده است.

دبیر کل خانه پرستاری ایران اظهار کرد: علی رغم اینکه وزارت بهداشت و مجلس کمبود کادر پزشکی را قبول دارد اما در عمل در زمان تخصیص بودجه این مسئله را به یکدیگر پاس‌کاری می‌کنند.

شریفی‌مقدم با اشاره به اینکه امروزه هزاران پرستار بیکار طرحی و فارغ التحصیل داریم، افزود: در وزارت بهداشت جریاناتی وجود دارد که می‌خواهند پول را به سمت خودشان بکشاند؛ سازمان مدیریت مدعی است تعداد کارکنان وزارت بهداشت نسبت به تخت‌های بیمارستانی و مراکز درمانی بیشتر است و برای جذب پرستار باید نیروهای اضافه خود را تعدیل و در عوض ومنابع اش را برای جذب پرستار اختصاص دهد.

وی گفت: امروز فصل بودجه است و هریک از طرفین برای اختصاص بودجه جهت جذب پرستار یک بازی را از خود درست کرده و در زمین دیگری می‌اندازند.

دبیر کل خانه پرستاری ایران افزود: سالانه 5 هزار نفر در حوزه پرستاری بازنشسته می‌شوند و در حال حاضر 15 هزار پرستار مشغول به فعالیت هستند که با حقوق ماهی 3 میلیون بودجه‌ای در حدود 700 تا 800 میلیون تومان می‌شود و این مبلغ در مقابل بودجه هزاران میلیاردی وزارت بهداشت عددی محسوب نمی‌شود.
تبدیل نیروهای ستادی به پرستاران، پیشنهاد سازمان مدیریت

شریفی‌مقدم اظهار کرد: کمبود پرستار به شدت سلامتی مردم و بیماران جامعه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و به همین دلیل وزارت بهداشت می‌تواند بودجه جذب پرستار را از منابع خودش تأمین کند و به نظرم پرستار به عنوان یک نیروی اثربخش باید جزء اولویت‌های اصلی این وزارتخانه به حساب بیاید.

وی افزود: پیشنهاد سازمان مدیریت این است که نیروهای ستادی مازاد که در طرح جم که در وزارت بهداشت‌ جذب شده اند را تعدیل کندو به جای آنها نیروهای پرستار جذب شود.

دبیر کل خانه پرستاری ایران یادآوری کرد: متاسفانه شاخص‌های جمعیت پرستار و وضعیت ما در این حوزه از کشورهای عقب افتاده مانند گرجستان، عراق، ارمنستان و سوریه پایین‌تر است.

انتهای پیام/

نظر شما