شناسهٔ خبر: 29964067 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

معاون درمان وزیر بهداشت:

30 درصد سکته‌های مغزی در 3 ساعت اول به‌طور کامل درمان می‌شود

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: اگر درمان سكته حاد مغزی در سه ساعت اوليه صورت گيرد، ۳۰ درصد بيماران بدون ايجاد عوارض و ناتوانی، بهبود كامل خواهند يافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی آنا از وبدا، قاسم جان بابایی در خصوص مدیریت درمان سکته‌های مغزی اظهار کرد: سکته مغزی، مرگ ناگهانی بافت مغز است و یک اورژانس پزشکی محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که سکته می تواند باعث از دست رفتن عملکرد مغز شود، افزود: سکته مغزی به دو علت کلی ایجاد تنگی و انسداد در رگ‌های خون رساننده به مغز و بروز خونریزی در اثر آسیب عروقی در مغز بروز پیدا می‌کند.

معاون درمان وزیر بهداشت درخصوص شایع‌ترین عواملی که سبب بروز سکته‌های مغزی می شوند، خاطرنشان کرد: فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی به ویژه اختلالات ریتم قلب، کلسترول خون بالا و تنگی عروق گردنی (کاروتید) از جمله عواملی هستند که سبب‌ساز سکته‌های مغزی می‌شوند.

جان بابایی اذعان کرد: فلج عمومی بدن از علائم بروز سكته مغزی است ولی مهم‌ترين علامت اين اختلال، اختلال بينايي گذرا در يك يا هر دو چشم، اختلال در راه رفتن، درد و سوزش در يك طرف بدن است و سکته مغزی معمولاً با بی‌حسی صورت و دست و پا، ضعف خفیف و اختلال تکلم همراه بوده و فرد مبتلا باید در کمتر از ۳ ساعت به بیمارستان دارای خدمات تخصصی انتقال یابد.

وی افزایش سن را از جمله عوامل خطرساز سکته مغزی برشمرد و تصریح کرد: بالا رفتن سن به‌علت پیری رگ‌های مغز، خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد. 

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان این‌که بالارفتن سن شامل فشار و چربی خون بالا، بیماری‌های قلبی، بیماری‌ های ارثی، سیگار و چاقی باعث افزایش ریسک سکته مغزی افزود: کم تحرکی، مصرف بی‌رویه نمک و چربی، چاقی، استعمال دخانیات و در مجموع رژیم نامناسب غذایی از دیگر عوامل حرکت به سمت سکته‌های مغزی ایرانیان محسوب می‌شود.

جان بابایی تصریح کرد: تشخیص و درمان به موقع، شانس بهبودی کامل را در صورت بروز سکته مغزی را بالا می‌برد، اما برای این کار حتماً باید علائم سکته مغزی را به درستی بشناسیم، چون بیش از نیمی از افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند، چنانچه به موقع درمان شوند، توانایی‌های خود را باز می‌یابند.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان این‌که سکته مغزی در کل دنیا دومین علت مرگ و اولین علت از کارافتادگی است، اظهار کرد: در حال حاضر سکته‌های مغزی در کشورهای پیشرفته، سومین علت مرگ محسوب می‌شوند که با پیر شدن جوامع در آینده نه‌ چندان دور در آن کشورها نیز دومین علت مرگ خواهد شد.

وی درخصوص مدیریت سکته‌های مغزی در کشور گفت: روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در كشورمان دچار سكته مغزي مي ‌شوند و اگر درمان سكته حاد مغزی در ۳ ساعت اوليه صورت گيرد، ۳۰ درصد بيماران بدون ايجاد عوارض و ناتوانی، بهبود كامل خواهند يافت.

جان بابایی افزود: در حال حاضر، سالانه ۱۵۰ تا ۱۶۰هزار نفر در ايران دچار سكته مغزي می‌شوند و ۱۵ درصد این سکته‌ها به مرگ منجر شده و ۳۰ درصد از اين افراد زير ۵۰ سال سن دارند.

معاون درمان وزیر بهداشت اذعان کرد: بخش خدمات درمانی بیماران سکته حاد مغزی، جزء طرح‌های تحول سلامت نظام است و در آن برخلاف گذشته، خدمات درمانی حاد و بازتوانی تجمیع شده، تصویربرداری دقیق از مغز و شناسایی نقاط آسیب دیده آن، طراحی اولیه برای بازتوانی ذهنی، هوشی و حرکتی بیمار، تزریق داروهای حل کننده لخته‌های خونی مغز، انجام فیزیوتراپی و توانبخشی بر مبنای نقشه برداری دقیق مغزی، محاسبه میزان آسیب وارد شده به مغز و اقدامات درمانی حاد متناسب با سن، جنسیت و نیاز بیمار انجام می‌شود.

جان بابایی در این خصوص ادامه داد: با برنامه مدیریت درمان سکته‌های حاد مغزی، بسیاری از مشکلات جسمی، حرکتی و ذهنی بیماران حل شده و عمر بیمار هم افزایش خواهد یافت.

وی در پایان گفت: ۷۵ بیمارستان در كشور با استفاده از مدیریت درمان سکته های مغزی به ۴۱۲۴ سکته مغزی خدمت‌رسانی كرده و آنان را به زندگی عادی بازگردانده‌اند و این در حالی‌است که تا پایان سال ۹۶ تنها ۵۵ بیمارستان در این طرح مشارکت می‌کردند و از ابتدای سال جاری نیز ۲۰ بیمارستان دانشگاهی نیز به این طرح پیوستند.

انتهای پیام/4105/
 

نظر شما