شناسهٔ خبر: 29964063 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

همکاری سه‌جانبه ایران،افغانستان و پاکستان برای مقابله با قاچاق مواد مخدر

ایران، پاکستان و افغانستان در مذاکرات اخیر خود موافقت کرده‌اند تا راهکاری برای چالش‌های بوجود آمده به سبب قاچاق مواد مخدر بیابند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت رادیو پاکستان، توافقی سه‌جانبه میان این کشورها در نتیجه آخرین جلسه دیدارآن‌ها که به مدت دو روز ادامه داشت، به دست آمده است. این دیدار به میزبانی وزارت کنترل مواد مخدر اسلام‌آباد انجام شد.

سه کشور بر سر دستورالعمل‌های مختلف همکاری منطقه‌ای توافق کردند که از جمله آنها می‌توان به بالا بردن پاسخ‌گویی منطقه‌ای  از طریق تبادل اطلاعات و به اجرا در آوردن عملیات‌های جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، اشاره کرد.

آن‌ها همچنین بر سر ایجاد دفتر ارتباطات مرزی نیز توافق کردند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین  حسن روحانی پیش از این در دیداری با عبدالرئوف ابراهیمی، رئیس مجلس افغانستان اظهارداشته بود: روابط تهران و کابل، روابطی فراتر از همسایگی است و از همین رو غلبه بر تروریسم و استقرار ثبات و امنیت و توسعه اقتصادی افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دو چندانی دارد.

روحانی در ادامه با اشاره به مشکل تولید و تجارت مواد مخدر تصریح کرد: معضل مواد مخدر آسیب‌های زیادی به  هر دو ملت ایران و افغانستان وارد کرده و حل جدی آن فقط در گرو همکاری متقابل است. ایران با توجه به تجاربی که در این زمینه دارد آماده است به دولت افغانستان در زمینه مبارزه با کشت خشخاش و توسعه کشت‌های جایگزین کمک کند.

همچنین سردار مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر دردیدادر خود با رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر پاکستان در سال 96 گفته بود: روابط ایران و پاکستان روابط دیرینه‌ای است و ما مرز مشترک طولانی با این کشور داریم، از این رو تامین امنیت و همکاری مشترک میان دو کشور اصل مهمی است.

وی با بیان اینکه همکاری اطلاعاتی میان دو کشور ایران و پاکستان برقرار است، گفت: مرکز تبادل و همکاری اطلاعاتی میان ایران، پاکستان و افغانستان فعال است و ما موارد مختلفی را از طریق پیگیری در این مرکز انجام می‌دهیم.

زاهدیان با تاکید بر ضرورت افزایش همکاری‌های مشترک اظهار کرد: باید دو طرف با ایجاد موانع در مرز و افزایش همکاری‌های خود با این پدیده مبارزه کنند.

انتهای پیام

نظر شما