شناسهٔ خبر: 29963959 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ناتو در تعهدات خود در قبال کوزوو بازنگری می کند

استولتنبرگ : « من بار دیگر از پریستینا و بلگراد می خواهم آرامش خود را حفظ کنند و از هرگونه اظهارات یا اقدامی که ممکن است به تنش ها دامن بزند خودداری کنند.»

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا و سیما ­به نقل از خبرگزاری فرانسه ، ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) گفت ناتو روز جمعه تصمیم کوزوو را برای تبدیل نیروهای امنیتی خود به ارتش محکوم و اعلام کرد در سطح تعهدات ناتو در این کشور بازنگری خواهد کرد.
استولتنبرگ گفت :« متأسفم که به رغم نگرانی های ناتو، چنین تصمیمی گرفته شد. شورای ناتو از این پس ناچار خواهد شد در سطح تعهدات ناتو در قبال نیروهای امنیتی کوزوو بازنگری کند. »
پارلمان کوزوو روز جمعه به قانونی برای تبدیل نیروهای امنیتی این کشور به ارتش رأی داد. این تصمیم خشم بلگراد و اقلیت صرب در این کشور را برانگیخت.
استولتنبرگ افزود:«اگر در اصل این موضوع به کوزوو مربوط می شود تا درباره تبدیل نیروهای امنیتی کوزوو به ارتش تصمیم گیری کند ما به وضوح می گوئیم که هم اکنون زمان مناسبی برای این کار نبود.»
وی هشدار داد همه کشورهای منطقه باید هشیار باشند تا تصمیمی که هم اکنون گرفته شده به تنش ها در منطقه دامن نزند.
استولتنبرگ تصریح کرد :« من بار دیگر از پریستینا و بلگراد می خواهم آرامش خود را حفظ کنند و از هرگونه اظهارات یا اقدامی که ممکن است به تنش ها دامن بزند خودداری کنند.»
دبیر کل ناتو تأکید کرد ناتو به حمایت از گفتگوی بین بلگراد و پریشتینا که تحت نظارت اتحادیه اروپا انجام می گیرد ادامه می دهد و بر این باور است که این اقدام تنها راه حل سیاسی پایدار برای منطقه است.
ناتو از ژوئن 1999 به کمک «نیروی کوزوو» مسئولیت عملیات حمایت از صلح در کوزوو را به عهده دارد. بنابراعلام ناتو در حال حاضر 4651 نظامی در این نیرو مستقر هستند.

نظر شما