شناسهٔ خبر: 29963827 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خطیب جمعه قم:

غربی ها حقوق بشر را برای مردم خودشان رعایت کنند

قم- ایرنا- خطیب جمعه قم گفت: فرانسه و آمریکا و کشورهای غربی مدعی حقوق بشر که در بحرین و یمن روی جلادان تاریخ را سفید کرده اند، لااقل در خیابان های پاریس و نیویورک و برای مردم خودشان حقوق بشر را رعایت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر مقدس قم با اشاره به ناآرامی های اخیر فرانسه افزود: ما به غربی ها می گوییم که قرن ها ستم به مظلومان جهان گریبان شما را می گیرد و اینها نخستین نشانه های قیام ملتهاست و امروز یا باید تسلیم شوید و یا این همه ظلم و جنایت را جبران کنید.
وی با بیان اینکه اشکالات بنیادین در رویکردهای تمدنی و سیاسی غرب وجود دارد، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران آماده است تا این اشکالات را به غرب اعلام کند وآنان باید حقیقت بنیادین تزلزل خود را بشنوند و پیش از آنکه دیر شود از مسیری که به اشتباه طی می کنند، بازگردند.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به قطعنامه های سنای آمریکا علیه عربستان، آن را اعتراف به 4 سال ظلم و جنایت علیه مردم مظلوم یمن دانست و گفت: در قطعنامه دیگر ولیعهد این کشور به عنوان صادرکننده قتل خاشقچی معرفی شده است، اما این موضوع هم به خود آنها بازمی گردد.
وی در ادامه افزود: آمریکایی ها سالهاست که با حمایت از ظالمان در کشورهای اسلامی شریک دزدها و جنایتکاران بوده اند و هنگامی که درمانده اند، به این جنایات اعتراف می کنند، اما این اعترافات و قطعنامه ها نفاق آلود و دیرهنگام است.
اعرافی با بیان اینکه مردم و مسئولان کشورمان هیچگاه نباید به این جنایتکاران دل ببندند، تصریح کرد: آمریکایی ها تحریم های ظالمانه را علیه ایران و جهان حاکم کرده اند، اما روزی محاکمه شده و ملت های مظلوم و آزادیخواهان جهان بر آنها غالب و حاکم می شوند.
مجلس سنای آمریکا پنجشنبه شب دو قطعنامه را علیه عربستان سعودی به تصویب رساند که در قطعنامه اول خواستار اتمام حمایت آمریکا از ائتلاف متجاوز به یمن بود و در دومین قطعنامه نیز «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را مسئول قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی معرفی کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن وفات حضرت فاطمه معصومه(س)، خاطرنشان کرد: شهر مقدس قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی و پایگاه علم و اجتهاد، باید در همه شاخص های فرهنگی و اجتماعی در تراز کریمه اهل بیت(س) باشد.
وی با بیان اینکه همه مردم و مسؤولان استان قم باید حرمت این خطه مقدس را رعایت کرده و در امور فرهنگی و معنوی الگوی دیگر شهرها باشند، خاطرنشان کرد: شهر قم باید از بسیاری انحراف ها و آسیب های فرهنگی و اجتماعی و مظاهر آزاردهنده مفاسد اجتماعی مصون باشد و این مطالبه جدی از همه ما به ویژه مسئولان وجود دارد.
حضرت فاطمه معصومه(س) دخت گرامی حضرت امام موسی بن جعفر(ع) در روز دهم ربیع الثانی سال 201 هجری قمری و پیش از رسیدن ایشان به برادرشان حضرت امام رضا(ع) در مسیر سفر به خراسان در شهر مقدس قم رحلت کردند.
خطیب جمعه قم همچنین ضمن گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه، همگرایی و تعامل این دو نهاد بزرگ و تأثیرگذار در مسیر دستیابی به آرمان های بزرگ اسلام و انقلاب را ضروری دانست و گفت: ما امروز به شدت نیازمند مشارکت و همدلی حوزه و دانشگاه به ویژه در عرصه علوم انسانی و اجتماعی و تعامل نخبگان حوزوی و دانشگاهی هستیم.
وی با اشاره به دستاوردها و برکات فراوان وحدت حوزه و دانشگاه از ابتدای انقلاب اسلامی، گفت: حوزه های علمیه برای ارتباط و تعامل هرچه بیشتر با قشر جوان دانشگاهی سینه ای گشاده دارد و امروز محورهای زیادی برای این همکاری و همگرایی در مسیر خدمت به مردم و نظام اسلامی وجود دارد.
به پاس فعالیت های چشمگیر شهید مفتح در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه و لزوم ارتباط، همکاری و همفکری این دو قشر اندیشمند، روز 27 آذرماه، سالروز شهادت ایشان به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است.
اعرافی با اشاره به فرارسیدن هفته پژوهش، دستیابی به میزان 4 درصد تولید ناخالص ملی در قلمرو پژوهش را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: کشورمان با اهداف تعیین شده در این عرصه بسیار فاصله داشته و همه باید تلاش کنند تا در مسیر رشد و پیشرفت علمی گام های اساسی و بزگتری برداشته شود.
وی در پایان با بیان اینکه حوزه های علمیه نیز باید در مسیر تحقیق و پژوهش فعالیت های بیشتری داشته باشد، تصریح کرد: هفته آینده در مصلای شهر مقدس قم نمایشگاه آثار پژوهشی 60 مرکز تحقیقاتی و پژوهشی حوزوی برپا می شود و 4 هزار اثر علمی در قلمرو علوم انسانی با نگاه اسلامی عرضه خواهد شد.
بیست و پنجم آذرماه از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به نام روز پژوهش نام‌گذاری شده است و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز از سال 1379 چهارمین هفته آذر را به نام هفته پژوهش خوانده و از سال ‎1384 این نام به عنوان هفته «پژوهش و فناوری» تغییر یافته است.
8146/ 6133/

نظر شما