شناسهٔ خبر: 29963508 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

بزرگنمایی تازه آمریکا از حضور داعش در افغانستان

نماینده آمریکا در ائتلاف مبارزه با داعش در اظهاراتی تاکید کرده که هسته این گروه تروریستی در شرق افغانستان پیچیده است و زمان بسیاری برای مبارزه می‌طلبد، این در حالی است که آمریکا پیشتر از نابودی داعش در سال ۲۰۱۷ خبر داده بود.

صاحب‌خبر -

- اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه ای خبرگزاری تسنیم ، «بریت مک گریک» نماینده رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف مبارزه با داعش گفت که تلاش می کنیم تا داعش در شرق افغانستان متمرکز باقی بماند و هسته های خود را در دیگر نقاط این کشور گسترش ندهد به همین دلیل این تلاش ها زمان زیادی را در بر خواهد گرفت.

این در حالی است که به گزارش جمهور، آمریکا پیشتر اعلام کرده بود: گروه تروریستی داعش در سال 2017 در افغانستان نابود خواهد شد.

از سوی دیگر،  جان سالیوان معاون وزیر خارجه آمریکا نیز گفته است که داعش و القاعده یک تهدید برای ما هستند.
 
برخلاف بزرگنمایی که آمریکایی ها درباره قدرت داعش در افغانستان و هسته سخت آن، به نمایش می گذارند اما این گروه تروریستی، هنوز به اندازه سایر گروه های تروریستی ریشه دار نیست و البته سر در اتاق های فکر و سازمان های اطلاعاتی غربی، اسرائیلی، عربی و پاکستانی دارند.
 
اگر چه در ماه های گذشته حملات خونینی به اهداف عمدتا شیعی در افغانستان انجام شد و به نظر می رسید که داعش بیشتر از گذشته وارد مراحل عملیاتی و جنگی شده است اما به گفته برخی کارشناسان، این حملات بیشتر جنبه تبلیغاتی و هراس انگیزانه داشت تا هشدارهای مکرر فرماندهان آمریکایی درباره خطر داعش در افغانستان، قابل توجیه و واقعی به نظر برسند.

در حالی که آمریکا و حتی دولت افغانستان نیز اگر اراده کنند به زودی بساط داعش را از ولایت های این کشور جمع می کنند.

درگیری داعش و طالبان در شمال افغانستان 23 کشته برجا گذاشت

سد مقابله با داعش در افغانستان شکست؟

تحلیل اندیشکده اسرائیلی؛ چرا طالبان بزرگترین چالش داعش در افغانستان است؟

پرونده ویژه| داعش در افغانستان؛ رقابت کشورهای عربی و نگرانی از تهدیدها در «عاشورای حسینی»

«کرزی» بار دیگر آمریکا را به حمایت از داعش در افغانستان متهم کرد

آمریکا از اعتراف به ملی گرایی طالبان تا چرایی حمایت از پوچ گرایی داعش در افغانستان

تلاش آمریکا برای تجهیز نظامی افراد وابسته به داعش در افغانستان

اظهارات معنادار دو مقام آمریکایی، درست در زمان طرح صلح با طالبان مطرح شده است که نشان می دهد؛ واشنگتن کارزار تبلیغاتی وسیعی پیرامون داعش به راه خواهد انداخت و با بزرگنمایی این گروه تروریستی فرصتی برای توجیه و تحمیل سلطه و حضور نظامی خودش در افغانستان را حتی پساطالبان جستجو می کند.

پیش از این نیز برخی رسانه ها از جمله «نن تکی آسیا» تاکید کرده بودند که  جنگنده های آمریکایی بطور مرتب مواضع طالبان در شرق افغانستان را در درگیری با داعش هدف قرار می دهند.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز گفته بود که بمباران نیروهای آمریکایی باعث شده تا افراد این گروه نتواند در عملیات نظامی علیه داعش پیشرفت کنند.

«عتیق الله امرخیل» ژنرال بازنشسته افغان نیز پیش از آغاز عملایت نظامی طالبان علیه گروه تروریستی داعش در ولایت های شرقی افغانستان از هدف قرار گرفتن این گروه در جریان درگیری با داعش توسط جنگنده های آمریکایی انتقاد کرده بود.

بسیاری از نمایندگان پارلمان و سنای افغانستان و همچنین مقامات و کارشناسان سیاسی و نظامی این کشور بر این باورند که گروه تروریستی داعش در افغانستان مورد حمایت نظامی و تدارکاتی آمریکا قرار دارد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما