شناسهٔ خبر: 29963254 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تأثير تحولات ديجيتال بر بازار کسب‌وکار/ با مشاغل دنياي جديد آشنا شويد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - پيشرفت‌هاي فناوري و روند ديجيتالي شدن جهان، تأثيرات گسترده‌اي در کسب‌وکار و آينده بازار کار جهاني داشته و علي‌رغم افزايش بهره‌وري، موجب از بين رفتن بسياري از فرصت‌هاي شغلي مي‌شود. از سوي ديگري اين روند منجر به ظهور مشاغلي جديد نيز خواهد شد.
پيشرفت‌هاي فناوري و روند ديجيتالي شدن جهان، تأثيرات گسترده‌اي در کسب‌وکار و آينده بازار کار جهاني داشته و علي‌رغم افزايش بهره‌وري، موجب از بين رفتن بسياري از فرصت‌هاي شغلي مي‌شود. از سوي ديگري اين روند منجر به ظهور مشاغلي جديد نيز خواهد شد.
کارشناسان پيش‌بيني مي‌کنند که ظهور اتوماسيون، سيستم‌هاي عامل، پلتفرم‌هاي ديجيتال و ديگر نوآوري‌ها، ماهيت اساسي اقتصاد جهان را تغيير داده و تغييرات ساختاري در گزينه‌هاي شغلي آينده را رقم خواهد زد. امروزه دنياي کار در حالت تغييرات پياپي است و اين موضوع مي‌تواند دليلي جدي براي ايجاد اضطراب و نگراني بين کارکنان حوزه‌هاي مختلف باشد. از سوي ديگر اين تضاد رو به رشد سبب بروز فرصت‌هايي در بازار کارشده و شکافي عمده بين مشاغل با مهارت‌هاي بالا و پايين به وجود مي‌آورد.
تغيير نمونه‌ها
توسعه اتوماسيون که توسط تکنولوژي‌هايي ازجمله فن‌آوري‌هاي رباتيک و هوش مصنوعي به وجود آمده‌اند، نويدبخش توليد بيشتر و همچنين رشد اقتصادي سريع‌تر هستند. اين فناوري‌ها همچنين منجر به افزايش بهره‌وري و ايمني و راحتي خواهند شد و درعين‌حال اين فن‌آوري‌ها تأثيرات گسترده‌اي در حوزه مشاغل، ميزان مهارت، دستمزد و ماهيت کار به وجود خواهند آورد.
آينده دنياي فناوري به‌گونه‌اي پيش مي‌رود که بسياري از فعاليت‌هايي که امروزه توسط کارگران انجام مي‌شود، در آينده‌اي نه‌چندان دور به‌طور خودکار و بدون نياز به نيروي انساني انجام خواهد شد. اين موضوع سبب شده است تا وب‌سايت‌هاي مرتبط با يافتن مشاغل همچون LinkedIn و Monster در حال تغيير سياست‌هاي نحوه مواجهه افراد با کار و چگونگي شناسايي و استخدام استعدادهاي موردنياز شرکت باشند. کارکنان مستقل به‌طور فزاينده‌اي خدمات خود را در سيستم‌هاي ديجيتالي مانند Upwork، Uber و Etsy ارائه مي‌دهند و در اين فرايند، به چالش کشيدن ايده‌هاي متعارف در مورد نوع و محلي که کار در آن انجام مي‌شود، اجتناب‌ناپذير است.
بر اساس گزارش انجمن جهاني اقتصاد، فرايند ديجيتال‌سازي در فاصله مياني سال‌هاي 2016 تا 2025 قادر به ايجاد شش ميليون شغل در سراسر جهان بوده و اين فرصت عمدتاً در صنايع مرتبط با خدمات تدارکات و برق ايجاد خواهد شد. درعين‌حال رشد اتوماسيون کاري سبب بيکاري بسياري از ديگر افراد شده و فناوري در بسياري از حوزه‌ها جايگزين نيروي انساني مي‌شود.
در آينده‌اي نه‌چندان دور تمامي شرکت‌هاي بزرگ و کوچک، ناگزير به سرمايه‌گذاري در فن‌آوري‌هاي مختلف ديجيتال از قبيل هوش مصنوعي، رابط کاربر، فناوري‌هاي روباتيک و غيره خواهند بود و اين موضوع تنها منحصر به بخش فناوري اطلاعات نيست بلکه حوزه‌هايي مانند BFSI، توليد، مخابرات، رسانه، نيروي انساني و ... را در بر خواهد گرفت. به باور کارشناسان، انجام سرمايه‌گذاري در حوزه اتوماسيون، هوش مصنوعي و تحليل اطلاعات موجب کاهش هزينه‌ها و افزايش بهره‌وري و کارايي شرکت‌ها خواهد شد.
در اينجا به شغل‌هايي که در پي توسعه فناوري‌هاي ديجيتال ايجادشده و ارتقا يافته‌اند؛ نگاهي مي‌کنيم. شغل‌هايي که برخي از آن‌ها حتي تا پنج سال پيش وجود نداشت:
کارشناس متخصص داده‌ها: کارشناسان متخصص داده‌ها به شرکت‌ها کمک مي‌کنند اطلاعات و داده‌ها را تفسير و مديريت کرده و برخي مشکلات پيچيده را حل کنند. آن‌ها به‌طورکلي داراي اطلاعاتي پايه در علوم کامپيوتر، مدل‌سازي، آمار، تجزيه‌وتحليل و رياضي هستند که اين علوم را با غريزه قوي کسب‌وکار در هم مي‌آميزند. اين ادغام اطلاعات هوشمندانه و علمي، عملي است که کارشناس متخصص داده را به يک عضو بسيار ارزشمند شرکت‌ها تبديل مي‌کند.
کارشناس تجزيه‌وتحليل اتوماسيون اتوماتيک روباتيک: فرايند اتوماسيون رباتيک (RPA) به سازمان‌ها اجازه مي‌دهد تا وظايف خود را همان‌طور که يک انسان آن را در سراسر برنامه و سيستم انجام مي‌دهد، به‌خوبي انجام دهند. هدف اصلي فرايند اتوماسيون روباتيک اين است که جايگزين وظايف تکراري و خسته‌کننده‌اي شود که توسط انسان‌ها انجام مي‌شود. RPA يک‌شکل ظهور فنّاوري اتوماسيون صنعتي است که بر پايه مفهوم روبات‌هاي نرم‌افزاري يا کارکنان هوش مصنوعي (AI) ايجادشده است.
معمار واقعيت مجازي (Virtual reality architect): يک معمار واقعيت مجازي بايد دانش فني پيشرفته‌اي در برنامه‌نويسي، مديريت تصوير، فضاي سه‌بعدي و نرم‌افزار موردنياز براي ايجاد واقعيت مجازي داشته باشد. هدف معمار واقعيت مجازي، ايجاد واقعيت مجازي به‌گونه‌اي است که کاربران قادر به تشخيص آن از فضاي واقعي نباشند.
تحليلگر وب: در دنيايي که اينترنت بر تمام شئون انسان غلبه يافته است، شرکت‌ها از کارشناس تحليل وب و ابزار اندازه‌گيري براي پيشبرد مصالح خود استفاده مي‌کنند. اين تحليل باهدف پاسخگويي به نيازهاي مشتريان و ارائه خدمات بهتر صورت مي‌گيرد. به همين دليل شرکت‌هاي دنياي ديجيتال به تحليلگران وب نياز مبرمي داشته و اين افراد معمولاً داراي ظرفيت تحليلي بسيار بالايي هستند.
کارشناس تحليلگر کسب‌وکار (Business analyst): به‌طور سنتي، کارشناسان تحليلگر کسب‌وکار مسئول جمع‌آوري اطلاعات، پيدا کردن راه‌حل و نيازهاي نوشتاري يک مجموعه هستند. آن‌ها به‌طور ماهرانه‌اي داراي توانايي ذهني براي کندوکاو در جزئيات و درک سيستم‌هاي پيچيده هستند. اين کارشناسان وظيفه‌دارند مشکلات عمده کسب‌وکار شرکت‌ها را مرتفع کرده و بايد حداقل داراي مدرک کارشناسي يا کارشناسي ارشد بوده و بايد درک بالايي از تکنولوژي، بازاريابي، منابع انساني و قابليت استفاده از برندهاي تجاري داشته باشند.
ترجمه: احسان محمدحسيني
منبع: tribuneindia - سيناپرس

نظر شما