شناسهٔ خبر: 29961843 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

همدان|روایتی خواندنی از بزرگترین عملیات نیروی هوایی از زبان لیدر حمله H۳

R41405/P1361/S6,75/CT11

لیدر عملیات H۳ یا الولید با بیان اینکه تمام مأموریت‌های سنگین دفاع مقدس به روی دوش پایگاه نوژه همدان بود، گفت: بزرگترین مأموریت‌ها توسط این پایگاه انجام می‌شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، امیر فرج‌الله براتپور شامگاه پنجشنبه در مراسم یادواره شهدای خلبان استان همدان با اشاره به اینکه اواخر سال 47 بعد از آموزش اف 5 وارد پایگاه همدان شدم، اظهار داشت: پایگاه نوژه همدان پایگاه اصلی بود که در وسط منطقه جنگ قرار داشت و بزرگترین مأموریت‌ها توسط این پایگاه انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه پایگاه نوژه پایگاه اصلی و مهمی بود، افزود: تمام مأموریت‌های سنگین جنگ روی دوش این پایگاه و این پایگاه نامه افتخار کشور و استان همدان بوده و است. 

براتپور با تأکید بر اینکه در طول 8 سال دفاع مقدس پایگاه نوژه 48 فروند هواپیما از دست داد، گفت: قبل از دفاع مقدس برنامه‌ریزی شد که هواپیماهای اف 4 که برد بیشتری داشتند در سال 51 وارد پایگاه شدند و هواپیماهای اف 5  به دزفول، تبریز و بوشهر منتقل شدند. 

لیدر عملیات H3 یا الولید با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب صدام تقویت ضد انقلاب را در پیش گرفت و انواع سلاح‌ها را به این گروه‌ها می‌داد، بیان کرد: در جریان کردستان ضد انقلاب در آذربایجان غربی جمع شده بودند و پایگاه نوژه پایگاهی بود که با کمک تبریز درگیر عملیات کردستان بود و بعد از شهادت نوژه شبانه فرمانده نیرو با توجه به شناختی که از من داشت برای رهبری هواپیماها برای مقابله با ضدانقلاب احضارم کرد. 

براتپور بیان کرد: پایگاه نوژه کارهایی کرد که شاید صدایشان به هیچ جا نرسد و کسی هم از این افتخارات مطلع نباشد. 

وی با بیان اینکه قبل از جنگ با اطلاعاتی که به دست ما می‌رسید به مسئولان اطلاع می‌دادیم عراق در حال آماده شدن است، تصریح کرد: در آن زمان توپخانه‌های عراق مهران و قصرشیرین را مورد هدف قرار می‌دادند اما هیچ حرکتی در داخل کسود انجام نمی‌شد. 

فرمانده بزرگترین عملیات هوایی دنیا با تأکید بر اینکه در مردادماه سال 59 درگیری ما با عراق بسیار زیاد شده بود، ابراز کرد: در آن زمان پایگاه نوژه آنقدر درگیر دفاع بود که در شهریورماه عملاً با عراق می جنگیدیم و در روز 17 شهریورماه سانحه شهادت شهید اسکندری و ایلخانی برای کور کردن توپخانه عراق رفته بودند اتفاق افتاد. 

براتپور با اشاره به اینکه در خردادماه سال 59 مهران توسط توپخانه  عراق بمباران شد و هشت نفر شهید شدند اما متاسفانه توجهی به این حملات نمی‌شد، تأکید کرد: این حملات نشانه جنگ بود و باز در آن زمان فشارها بر روی نیروی هوایی بود.

وی با بیان اینکه در زمان جنگ یک‌سری از مرز خالی بود و تمام فشار جنگ روی نیروی هوایی بود، اعلام کرد: دو ماه اول جنگ بیشترین تلفات را نیروی هوایی داد و در چهل روز اول جنگ 90 فروند هواپیما از دست دادیم. 

لیدر عملیات H3 یا الولید اظهار داشت: یکی از ژنرال های زمان جنگ کتابی نوشته بود که ما نیامده بودیم پشت پل کرخه بمانیم ما نیامده بودیم مهران و قصر شیرین بمانیم این نیروهای هوایی ایران بود که ما را زمین گیر کرد و علت زمین‌گیر شدن عراق نیرو هوایی بود. 

براتپور با تأکید بر اینکه در طول جنگ 6 هزار تن بمب توسط هواپیماها بر روی سر نیروهای عراقی ریخته شد، مطرح کرد: ننیروی هوایی در دوران دفاع مقدس 225 شهید، 56 مفغودالجسد و 57 آزاده تقدیم کشور کرد. 

وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس نیروی هوایی ایران 225 هواپیما و عراق 567 هواپیما از دست داد، بیان کرد: ما با 36 کشور دنیا می جنگیدیم و دفاع مقدس جنگی بود که ایران در مظلوم واقع شده بود. 

براتپور با بیان اینکه صدام وقتی دید که نیروهای هوایی اش اثری ندارد هواپیماهای خود را به پایگاه های الولید که قبل از انقلاب درست کرده بود فرستاد، افزود: هواپیماهای عراق از آنجا به مرز عراق و نزدیکی مرز ایران می‌آمدند و پس از بارگیری و سوخت گیری شهرهایی نظیر کرمانشاه و دزفول را بمب باران می‌کردند و باز هم به پایگاه بر می گشتند. 

وی با تأکید بر اینکه پایگاه نوژه از وجود این پایگاه‌ها در الولید خبردار شد، گفت: با بررسی‌ها متوجه شدیم از بین بردن این پایگاه‌ها کار پایگاه نوژه نیست چون مسافت خیلی دور بود و پایگاه به تنهایی به آنجا نمی‌رسد.

لیدر عملیات H3 با اشاره به اینکه خبر وجود این پایگاه‌ها به فرمانده نیرو دادیم، ابراز کرد: ایشان نیز به معاون عملیاتی که آن موقع یک گروه طرح داشت اطلاع دادند و اینگروه متشکل از اساتید نیروی هوایی بود. 

براتپور با بیان اینکه طرح عملیات H3 توسط گروه معاون عملیاتی تهیه‌ شد، عنوان کرد: طرح حمله به پایگاه نوژه ابلاغ شد و چهار پایگاه درگیر این عملیات بودند. 

وی با تأکید بر اینکه عملیات H3 دوبار غیر موفق بود و بار سوم موفق به نابودی پایگاه H3 شدیم، بیان کرد: اولین حمله به H3 روز 15 فروردین 1360 بود که خبر لو رفتن عملیات به گوش ما رسید و بازگشتیم و دومین بار نیز که 8 آذرماه بود با نامناسب بودن هوا عملیات انجام نشد.

براتپور با اشاره به اینکه عملیات H3 در سومین مرحله موفق شد، اظهار داشت : اینبار به گونه‌ای برخورد کردیم که حتی خلبان‌ها نیز متوجه خروج ما از پایگاه نشدن و روز قبل عملیات دستور دادیم مخابرات پایگاه را تعطیل کردند. 

وی با بیان اینکه تا زمان بمباران پایگاه‌های H3 کسی از انجام این عملیات مطلع نبود، عنوان کرد: برای اجرای این عملیات با 10 فروند هواپیما به روی دریاچه ارومیه برای سوخت گیری از دو فروند 707 رفتیم.

براتپور با اشاره به اینکه دو هواپیما که رزرو بودند به داخل کشور بازگشتند و 8 هواپیما به سمت مرز عراق حرکت کردند، گفت: سه فروند هواپیما به لیدری شهید اردستانی پالایشگاه کرکوک را بمباران کردند تا عراقی‌ها متوجه حضور 5 فروند هواپیمای دیگر نشوند و ما به سمت مرز غربی عراق و مرز شرقی سوریه حرکت کردیم و با قرار گرفتن بر روی پایگاه ها اهداف مورد نظر را بمباران کردیم.

وی با بیان اینکه هنگام بازگشت هواپیمایی های عراقی که ما را تعقیب کردند در رویارویی با f14 های نیروی هوایی جرئت ورود به کشور نداشتند، تأکید کرد: در این عملیات 48 فروند هواپیما 2 رادار و 2 آشیانه عراق از بین رفت. 

انتهای پیام/ن

نظر شما