شناسهٔ خبر: 29961407 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مهمترين رويدادهاي خبري اصفهان در هفته اي که گذشت

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - اصفهان- ايرنا- رسالت دانشجو مبارزه با استبداد داخلي و استعمار خارجي است، 6 ميليون يورو براي مديريت يکپارچه منابع آب زاينده رود هزينه شد و سهم فرهنگ و هنر از بودجه کشور اندک است از جمله مهمترين رويدادهاي خبري اصفهان در هفته گذشته بود.

به گزارش ايرنا، نماينده مردم نجف آباد و تيران و کرون در مجلس شوراي اسلامي گفت: غفلت دولت در تامين آب آشاميدني استان اصفهان چالش هاي امنيتي و اجتماعي در آينده ايجاد مي کند.
ابوالفضل ابوترابي ايرنا افزود : پنج ميليون نفر جمعيت استان اصفهان از شبکه آبرساني زاينده رود براي مصارف خانگي استفاده مي کنند که در تابستان امسال بخش زيادي از اين شمار دچار مشکل شده بودند.
وي اظهارداشت : دولت در برنامه بودجه سال 98 اختصاص اعتبار براي تامين آب آشاميدني را به نمايندگان اصفهان قول داد اما روز چهارشنبه که برنامه نهايي براي ارسال به مجلس آماده شد اين سرفصل را حذف کرده بود.
وي با اشاره به اينکه بي توجهي مسئوولان به آب مورد نياز مردم شايسته نيست، تصريح کرد: بي توجهي گذشته نسبت به آب مورد نياز اصفهان باعث تخريب عرصه کشاورزي استان شد و ادامه اين وضع مشکلات زيادي را براي زندگي مردم ايجاد مي کند.
**47 طرح آبخيزداري تا پايان سال در اصفهان تکميل مي شود
معاون آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان اصفهان گفت: 47 طرح منابع طبيعي و آبخيزداري در مناطق مختلف اين استان تا پايان امسال اجرا و تکميل مي شود.
ابوطالب اميني افزود: اين طرح ها شامل عمليات در 27 مرتع، 9 اقدام حفاظتي، کنترل سيلاب و عمليات مرتبط با جنگل در گستره اي بالغ بر 120 هزار هکتار است که با 360 ميليارد ريال اعتبار اجرا مي شود.
وي با بيان اينکه طرح هاي ياد شده در 15 شهرستان و در قالب 19 حوزه انجام مي شود، افزود: حفاظت از عرصه ها، احيا و توسعه اين مناطق اصلي ترين اهداف اجراي طرح هاي آبخيزداري در استان اصفهان را تشکيل مي دهد.
معاون آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان اصفهان با اشاره به اهميت کنترل سيلاب ها در اين استان، اضافه کرد: براي کنترل 300 ميليون متر مکعب آب حاصل از سيلاب ها ظرفيت سازي شده است تا بتوان علاوه بر مهار ، از مزيت سيل هم استفاده کرد.
اميني ادامه داد: مهار سيلاب ها سبب تقويت آب هاي زيرزميني به عنوان يکي از اصلي ترين منابع اين مايه حيات مي شود و افزايش طرح هاي مرتبط با سيلاب ها بخشي از مشکلات ناشي از خشکسالي را جبران مي کند.
**لازمه بهره برداري از جاذبه هاي اکوتوريسم همکاري بين بخشي است
مديرکل حفاظت محيط زيست استان اصفهان گفت: لازمه بهره برداري پايدار از جاذبه هاي اکوتوريسمي در استان همکاري بين بخشي، همياري جوامع محلي و مشارکت فعال سازمان هاي مردم نهاد محيط زيستي است.
سيد رحمان دانيالي در همايش « گردشگري محور توسعه پايدار» در دانشگاه صنعتي اصفهان افزود: خسارت توجه نکردن به محيط زيست در کشور سالانه 30 ميليارد دلار است.
وي با بيان اينکه 14 تا 75 درصد از درآمد کشورهاي جهان مبتني بر اکوتوريسم است گفت: تنها پنج صدم درصد از درآمدهاي ايران متکي بر درآمدهاي گردشگري است.
مديرکل حفاظت محيط زيست استان اصفهان افزود: طبق برآوردهاي کارشناسي از هر هکتار مناطق طبيعي بکر مي توان پنج شغل اصلي و تبعي ايجاد کرد در حالي که حدود 2 ميليون هکتار زيستگاه طبيعي در اين استان تحت حفاظت و مديريت محيط زيست است.
وي اظهار داشت: کشورهاي جهان هر ساله 1.3 تريليون دلار از تالاب ها درآمد گردشگري دارند در حالي که تنها تالاب بين المللي استان اصفهان وضعيت وخيمي دارد.
**دشمن نگران اثرگذاري دانش هسته اي به بخش هاي صنعتي است
دستيار ويژه رييس سازمان انرژي اتمي ايران گفت: سرعت حرکت علمي کشور انکار ناپذير بوده و دشمن نگران اثرگذاري و سرريز دانش هسته اي به ساير بخش هاي صنعت مي باشد.
اصغر زارعان در آيين راه اندازي نمايشگاه دستاوردهاي صنعت هسته اي کشور در دانشگاه کاشان افزود: بسياري کشورها تصور حرکت ايران در اين مسير را نداشتند اما امروز در شرايطي هستيم که فعاليت هاي مرتبط با صنعت هسته اي به دانش بومي تبديل شده است.
وي بيان کرد: سازمان انرژي اتمي بدون وابستگي به غرب و شرق روي پاي خود ايستاده و صنعت هسته اي ايران موجب کشاندن کشورها به پاي ميز مذاکره شده که نبايد اين جايگاه ناديده گرفته شود بلکه بايد قدر خود را دانسته و بر تلاشمان بيافزاييم.
دستيار ويژه رييس سازمان انرژي اتمي ايران به نمايش گوشه اي از دستاوردهاي هسته اي به عنوان الگوي پيوند صنعت و دانشگاه در کاشان اشاره و اضافه کرد: حرکت علمي کشور حسب رهنمودهاي رهبري معظم انقلاب به عنوان يک راهبرد با سرعت در حال پيشرفت مي باشد.
وي، پايه صنعت هسته اي را مواد اوليه (از جمله کيک زرد) و تامين آن را با فرايند اکتشاف و استخراج عنوان کرد و يادآور شد: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي نزديک به 500 تن اورانيوم يا کيک زرد از آفريقاي جنوبي خريداري شده بود که در فرايندي بيشتر آن به گاز و يا تبديل به قرص براي نيروگاه ها شد.
**رسالت دانشجو مبارزه با استبداد داخلي و استعمار خارجي است
نائب رئيس مجلس گفت: رسالت دانشجو مبارزه با استبداد داخلي و استعمار خارجي و لازمه آن نقد واقعي است که تخصص مي خواهد و بايد از يک سو مراقب باشد نقاط مثبت و منفي را را هم بازگو کند.
علي مطهري در آيين گراميداشت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکي اصفهان افزود : دانشجو رسالت ويژه دارد چون ميل و اراده مبارزه با ظلم دارد و از هوش نسبي برخوردار است.
وي ادامه داد: اين ويژگي آسيب هايي را متوجه دانشجو مي کند که از جمله آن خشم و شهوت، جهل مرکب، استفاده ابزاري است و لذا لازم است دانشجو در برخي مسايل به متخصص مراجعه کند.
نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين که نقد ويژگي هايي دارد که از جمله آنها تخصص، عقلانيت، انصاف و خيرخواهي براي جامعه است، خاطرنشان کرد: دانشجو مي تواند مصلح اجتماعي باشد ولي کسي که مي خواهد مصلح باشد قبل از آن بايد صالح باشد و يک روح پاک مي تواند ادعاي اصلاح طلبي و اصلاح گري کند‌ که با خودسازي محقق مي شود.
مطهري تصريح کرد : خودسازي در جايي محقق مي شود که فرد اهل ملاحظه کاري نباشد، نقاط ضعفي که در جامعه است در او نباشد، بنده جاه و مقام، پول و شهوت نباشد.
وي در خصوص موصوع چهار دهه آرمانخواهي، يادآور شد: آرمانخواه بايد واقع نگر هم باشد و گرنه بدون واقع بيني به نتيجه نمي رسد و مانند خوارج مي شود که آرمان پياده کردن اسلام را داشتند ولي واقع گرا نبودند.
** طبق تحقيقات علمي احياي زاينده رود امکانپذير است
رييس هيات آلماني طرح يکپارچه منابع آب زاينده رود گفت: طبق تحقيقات علمي احياي زاينده رود امکان پذير است اما يکي از موانع مهم براي احياي آن وضعيت آب و هوا و تغييرات اقليم و کمبود بارش در اين منطقه است.
شهروز مهاجراني در حاشيه نشست هم انديشي طرح مديريت يکپارچه منابع آبي زاينده رود در جمع خبرنگاران افزود: بايد تصميمات بسياري براي احياي زاينده رود گرفته شود.
وي تصريح کرد: اما بايد سياستگذاران و سياستمردان بتوانند تصميمات مشکل را گرفته و آن ها را اجرا کنند.
رييس هيات آلماني طرح يکپارچه منابع آب زاينده رود ادامه داد: سياستگذاران بايد تصميمات را به گونه اي اجرا کنند که تشنج در جامعه ايجاد نکند همچنين مردم از اين ايده ها پشتيباني و آن ها را اجرا کنند.
وي بيان کرد : بيشترين زمان براي طرح مديريت يکپارچه منابع آب زاينده رود صرف هماهنگي و گردهمايي ذينفعان (کشاورزان و مسوولان در وزارتخانه مربوطه) شده است.
مهاجري ادامه داد : هم فکري و ايجاد ايده هاي مشترک براي احياي زاينده رود کاري مشکل و نيازمند پياده سازي روش هاي بسيار است.
رييس هيات آلماني طرح يکپارچه منابع آب زاينده رود با بيان اينکه در اين طرح موفق شديم با همکاري ايده ها را جمع آوري و از آن استراتژي توليد کنيم، تصريح کرد: تا طبق اين استراتژي ها گام هاي بعدي براي نجات زاينده رود برداشته شود.
** 6 ميليون يورو براي مديريت يکپارچه منابع آب زاينده رود هزينه شد
مسوول بخش آب وزارت علوم و تحقيقات آلمان گفت: در هشت سال گذشته حدود 6 ميليون يورو دولت آلمان در طرح مديريت يکپارچه منابع آب زاينده رود سرمايه گذاري کرده است.
پروژه مديريت يکپارچه منابع آب زاينده رود به سفارش وزارت نيرو، با همکاري دانشگاه صنعتي اصفهان و با حمايت وزارت آموزش عالي کشور آلمان انجام گرفته است، پژوهشگران آلماني در هشت سال تحقيقات جامع، طراحي را براي مديريت يکپارچه زاينده رود منابع آب زاينده رود تدوين و ارائه کرده است.
دکتر الک در حاشيه نشست طرح يکپارچه منابع آب زاينده رود در دانشگاه صنعتي اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: نتايج کارهاي هشت سال گذشته به نمايش گذاشته و چگونگي همکاري هاي ايران و آلمان در طول اين پروژه رصد شود تا تصميمي براي آينده پروژه و آينده همکاري هاي ايران و آلمان گرفته شود.
وي توليد ابزارهاي کمک و تصميم گيري مسوولان را يکي از اقدامات مهم اين پروژه دانست و بيان کرد: اين ابزارها به تصميم گيران کمک مي کند تا در آينده تصميم هاي بهتري گرفته و مديريت مناسبي در اين راستا داشته باشند.
**استاندار اصفهان: نيازي به مصوبه جديد براي آب نيست
استاندار اصفهان گفت: اين استان نيازي به مصوبه هاي جديد براي پيگيري و حل بحران آب ندارد بلکه طرح هايي که در گذشته تصويب شده است بايد با قدرت اجرا شود.
عباس رضايي در جلسه کارگروه استاني سازگاري با کم آبي در استانداري اصفهان افزود: وظيفه ما فقط تشکيل جلسه نيست بلکه بايد نتيجه اجراي مصوبه هاي قبلي را ببينيم و هر دستگاه مشکلات خود در اجراي مصوبه هاي قبلي را گزارش کند و کار هماهنگي و پيگيري در اين جلسه ها انجام شود.
استاندار اصفهان، آب را بحران استان خواند و تاکيد کرد: براي پيگيري اين موضوع، بين صنف کشاورز و مديريت استان جدائي قائل نيستم.
وي با بيان اينکه حقابه کشاورزان، حق آنهاست و جاي شک و بررسي ندارد، تصريح کرد: لازم است در جلسه اي با حضور کشاورزان و کارشناسان، طرحي بازچرخاني آب در بستر رودخانه بررسي شود که آيا قابل اجراست يا نه و اگر به ضرر استان بويژه در بخش هاي محيط زيست و بهداشت است، اجرا نشود.
**بيشتر صنايع اصفهان، اعتبار طرح هاي آبي را پرداخت نکردند
مديرعامل شرکت آب منطقه اي اصفهان گفت: بر اساس مصوبه هاي کارگروه استاني سازگاري با کم آبي مقرر بود صنايع آب بَر استان، اعتبار طرح هاي اين کارگروه را تامين کنند که تاکنون بيشتر آنها به تعهد خود عمل نکرده اند.
مسعود ميرمحمدصادقي در جلسه کارگروه استاني سازگاري با کم آبي در استانداري اصفهان، افزود : بر اساس مصوبه اين کارگروه مقرر شد چهار هزار و 500 ميليارد ريال اعتبار از محل ما به ازاي تامين آب پايدار براي صنايع آب بَر استان براي اجراي طرح ها و برنامه هاي سازگاري با کم آبي پرداخت شود.
وي ادامه داد : بنابراين هر کدام از صنايع استان که ميزان آب مصرفي آنها بيشتر از 100 هزار متر مکعب است متناسب با ميزان مصرف آب، بايد هزينه اي را به صندوق مربوط به کارگروه سازگاري با کم آبي پرداخت کنند.
به گفته وي همچنين مقرر بود قراردادي با صنايع آب بَر استان منعقد شود تا آنها اين هزينه ها را به صورت اقساط پرداخت کنند که تا کنون اين قرارداد فقط با سه واحد صنعتي بسته شده است.
ميرمحمدصادقي خاطرنشان کرد: اين سه واحد صنعتي تاکنون در مجموع 800 ميليارد ريال پرداخت کردند و يکصد ميليارد ريال نيز سازمان برنامه و بودجه براي پرداخت خسارت خشکسالي به کشاورزان به اين صندوق واريز کرده که در مجموع 900 ميليارد ريال شده است.
**حوضه زاينده رود در وضع بحراني قرار دارد
مدير سد و نيروگاه زاينده رود آب منطقه اي اصفهان گفت: با توجه به خشکسالي، تغييرات اقليم و کاهش رطوبت خاک، وضعيت کنوني حوضه زاينده رود بحراني است.
محمود چيتيان افزود: احياي زاينده رود دغدغه دولت است و دلواپسي هاي زيادي براي تامين آب وجود دارد.
وي گفت: ميزان بارش ها در محل شاخص کوهرنگ(کوه هاي زاگرس مرکزي) در زمان حاضر خوب است اما با توجه سير خشکسالي، تغييرات اقليم و رطوبت خاک، اين حوضه در شرايط بحراني قرار دارد.
به گفته چيتيان، نيروگاه سد زاينده رود هم اينک از مدار خارج است و آب آشاميدني مورد نياز از دريچه هاي تحتاني سد خارج مي شود.
مدير سد و نيروگاه زاينده رود آب منطقه اي اصفهان اظهار داشت: با توجه به بارگذاري هاي زيادي که روي حوضه زاينده رود انجام شده، تامين آب جديد(آب بين حوضه اي) ضروري است.
وي با اشاره به اين که منابع آب صنايع بايد تامين شود، گفت: استفاده از پساب بعنوان يک منبع دائمي براي صنايع بايد مورد توجه قرار گيرد.
چيتيان تصريح کرد: آب رودخانه يک منبع غيردائمي اما پساب يک منبع دائمي است و صنايع بزرگ براي رفع نياز آبي خود بايد پساب را بازيابي و به اندازه استاندارد استفاده کنند.
**بيمه بافندگان فرش دستباف پيگيري مي شود
رييس مرکز ملي فرش ايران گفت: بيمه تامين اجتماعي بعنوان دغدغه ذينفعان فرش دستباف، بر اساس قول رييس سازمان برنامه و بودجه، بزودي پيگيري و مقرر مي شود.
فرشته دست پاک در آيين افتتاحيه بيست و يکمين نمايشگاه تخصصي فرش دستباف در اصفهان افزود: از سال 92 تاکنون بيش از نيمي از بافندگان فرش دستباف که بيمه بودند از اين حوزه حذف شدند.
بر اساس آمار موحود در سال 96، يک ميليون بافنده فرش دستباف در کشور شناسايي شدند که حدود 700 هزار نفر از اين تعداد فعال هستند.
وي با تاکيد بر شناسنامه دار شدن فرش دستباف تصريح کرد: اين کالا از اهميت خاصي برخوردار است و هيچ کشوري حق ندارد به فرش دستباف که کيان ايراني است، دست درازي کند همچنين براي جلوگيري از تقلب فرش ها بايد شناسنامه دار شوند.
دست پاک با اشاره به پيمان سپاري ارزي که دغدغه صادرکنندگان است، اظهارداشت: اين موضوع را به عنوان نماينده ذينفعان از حوزه دولت با وزير صنعت، معدن و تجارت پيگيري مي شود همچنين در اولين جلسه شوراي عالي فرش که به زودي برگزار مي شود اين دغدغه صادرکنندگان در اولويت وزارتخانه قرار مي گيرد.
**جايگزيني آبزيان در سبد غذايي خانوار نيازمند فرهنگ سازي است
مديرکل دفتر بهبود کيفيت و بازار سازمان شيلات ايران، جايگزين کردن مصرف آبزيان در سبد غذايي خانوار نيازمند فرهنگ سازي است و گفت: مصرف سرانه آبزيان در جهان تا سال 2016 به 20 کيلوگرم رسيده که اين ميزان براي ايران 10 کيلوگرم بوده است.
عيسي گلشاهي در همايش تخصصي نقش و جايگاه مصرف آبزيان در سلامت جامعه در سالن اجتماعات بازرگاني اصفهان افزود: اين ميزان مصرف ماهي نشانه عقب ماندگي نسبت به ساير کشورهاست که در راستاي همگون کردن سبد غذايي خانوار و جايگزيني آبزيان تلاش مي شود.
به گفته وي 33 درصد ترکيب پروتئين و حيواني سبد خانوار بايد از نوع آبزيان باشد تا سلامت خانوار و جامعه مورد تاييد قرار بگيرد.
به گزارش ايرنا، در کشورهاي در حال توسعه آبزيان به عنوان ابزار توسعه و رشد اقتصادي شناخته مي شود همچنين به آبزيان به عنوان از بين رفتن فقر و توليد ثروت نگاه مي شود.
گلشاهي يادآور شد: ميزان کل توليدات شيلاتي از 838 هزار تن در سال 91 به بيش از يک ميليون و 200 هزار تن در سال 96 رسيد است.
مديرکل دفتر بهبود کيفيت و بازار سازمان شيلات ايران تصريح کرد: ميزان توليدات آبزي پروري از 338 هزار تن در سال 91 به بيش از 477 هزار تن در سال 96 رسيده است.
** 6 هزار هکتار اراضي شرق اصفهان تخريب و به کانون ريزگردها تبديل شد
رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان اصفهان گفت: 6 هزار هکتار از اراضي بياباني مناطق شرقي اصفهان طي 40 سال اخير تخريب و به کانون بحراني انتشار ريزگردها تبديل شده است.
اميرحسين ولي افزود: مناطق بياباني شرق اصفهان حدود 40 هزار هکتار مساحت دارد که تخريب اين مناطق دو دليل انساني و طبيعي دارد که در جنبه انساني آن معادن خاک، گچ، خاک رس، شن و ماسه، کوره هاي آجرپزي و زمين هاي کشاورزي رها شده نقش اصلي در توليد ريزگردها داشته است.
وي با اشاره به موضوع آلودگي هوا که اکنون به عنوان يک چالش اساسي مطرح است، تاکيد کرد: آلودگي شهر اصفهان و مناطق همجوار تنها به دليل ريزگردهاي مناطق شرقي اين خطه نيست، اما ذرات ريز و گرد و غبار اين مناطق از دلايل اساسي آلودگي هوا در استان محسوب مي شود که مهار آن را بايد جدي گرفت.
ولي به تعطيلي برخي معادن و اجازه ندادن به فعاليت شماري از آن ها در شرق اصفهان اشاره و اضافه کرد : وجود 26 معدن شن و ماسه، 90 کوره آجرپزي و 95 مجموعه توليدي گچ شرايط نامناسبي را از لحاظ توليد آلودگي و انتشار ريزگردها به وجود آورده است.
وي يادآور شد : البته تعدادي از اين واحدها مدام کار نمي کنند اما جلوگيري از فعاليت دوباره آن ها ضروري است.
**180هزار ميليارد ريال اعتبار يارانه دار به کشاورزان پرداخت مي شود
وزير جهاد کشاورزي گفت: امسال و سال آينده 180 هزار ميليارد ريال اعتبار يارانه دار با نرخ سود پايين در اختيار کشاورزان و کارآفرينان اين بخش قرار مي گيرد.
محمود حجتي در جمع خبرنگاران در گلپايگان افزود: همه اين اعتبارات يارانه اي است يعني دولت بخشي از سود بانک ها را پرداخت مي کند.
وي با بيان اينکه اين اعتبارات در موافقت نامه جهاد کشاورزي با سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملي، پيش بيني شد، اظهارداشت: اين تسهيلات در شاخه هاي مختلف از نرخ سود چهار تا 15 درصد پرداخت مي شود.
وزير جهاد کشاورزي با تاکيد بر اينکه اعتبارات يارانه دار به سرمايه گذاري در زير ساخت ها، توليد و خدمات پس از توليد و چرخه از مزرعه تا سفره کمک بسياري مي کند، گفت: از کشاورزان و کارفرينان دعوت مي کنيم تا از اين فرصت استفاده کنند.
حجتي همچنين سيستم هاي نوين آبياري را از طرح هاي اقتصاد مقاومتي خواند و افزود: اين طرح ها مورد حمايت و تاييد رهبر معظم انقلاب، دولت و مجلس است و منابع مالي مورد نياز آن با توجه به تاکيد رهبر انقلاب و رييس جمهوري از محل صندوق توسعه ملي در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد.
وزير جهادکشاورزي خاطرنشان کرد: تا 85 درصد اعتبار اين طرح ها آورده و سهم دولت است و 15 درصد آن توسط کشاورزان تامين مي شود.
وي ادامه داد: علاوه بر اين تسهيلات و حمايت ها، يک و نيم ميليون دلار اعتبار در مجلس براي تسهيلات روستايي و عشايري تصويب شده است.
حجتي در باره بودجه سال آينده اين وزارتخانه تصريح کرد: بودجه هنوز نهايي نشده است و با توجه به نقطه نظراتي که مطرح شده، دخل و تصرف مجدد در آن مي شود.
**کشاورزان شرق اصفهان حقابه خود از زاينده رود را مطالبه کردند
گروهي از کشاورزان و باغداران شرق اصفهان روز پنجشنبه با حضور در مسجد گلزار خوراسگان خواهان رسيدگي به مشکلات معيشتي و نيز رفع معضل تخصيص نيافتن حقابه هاي خود از رودخانه زاينده رود شدند.
اين کشاورزان و باغداران از مناطق و شهرهاي شرقي اصفهان از جمله زيار، ورزنه، اژيه، هرند، برآن همراه با خانواده هاي خود در محل ياد شده گرد هم آمدند و بر توجه بيشتر مسئولان براي حل معضلات کشاورزان و اجراي وعده هاي مديران کشور تاکيد کردند.
حيدرعلي عابدي و ناهيد تاج الدين نمايندگان مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي در اين جمع حضور داشتند.
اين 2 نماينده به همراه 17 نماينده ديگر استان اصفهان 14 آذر امسال در اعتراض به آنچه که 'عدم تحقق وعده‌هاي دولت براي تامين هزينه هاي حوزه آب در لايحه بودجه سال آتي ' خواندند از سمت نمايندگي مردم اين استان در مجلس شوراي اسلامي اعلام استعفا کرده اند.
اين جمع همچنين با امضاي چند طومار با بيان مشکلات خود اظهارداشتند که خشکسالي و جاري نشدن زاينده رود براي کشت، مشکلات معيشتي آنان را در سال هاي اخير دو چندان کرده است.
**سهم فرهنگ و هنر از بودجه کشور همواره اندک بوده است
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: سهم حوزه فرهنگ و هنر از بودجه کشور در فضايي که طي شده همواره کمتر از 2.5 درصد و بسيار اندک بوده است.
سيد عباس صالحي در حاشيه نخستين جشنواره بين المللي کتاب کودک و نوجوان کاشان در پاسخ به پرسش خبرنگار ايرنا در مورد شرايط بودجه حوزه فرهنگ افزود: احساس مي شود که اعتبارهاي حوزه فرهنگ در بودجه کشور تناسب کافي با ظرفيت ها، نوآوري ها و کارکردهاي اين بخش نداشته است.
وي بيان کرد: فضاي بودجه ريزي با آن چيزي که بايد در فرهنگ و هنر و بخش هاي مرتبط با آن رقم بخورد، بسيار تفاوت داشته و انتظار مي رود که با توجه به ظرفيت هاي اين حوزه، نظام بودجه ريزي کشور در دولت و مجلس سهم واقعي تري براي اين بخش در نظر بگيرند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره بودجه فرهنگ و هنر استان ها و شهرهاي کشور و بخش هاي مرتبط با اين بخش اضافه کرد: رويکرد اين وزارتخانه دريافت بودجه توسط استان ها و شهرها متناسب با ظرفيت هايشان مي باشد.
وي به برگزاري جشنواره بين المللي کتاب کودک و نوجوان کاشان اشاره و اضافه کرد : اين شهرستان از ظرفيت هاي زيادي در زمينه کتاب و کتابخواني برخوردار است و بر اين اساس در سال 97 عنوان پايتختي کتاب ايران را به خود اختصاص داد.
9913/6026/
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما