شناسهٔ خبر: 29961090 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مرکز اسناد و عکس تهران گشایش یافت

تهران- ایرنا- همزمان با آغاز هفته پژوهش، مرکز اسناد و عکس تهران در مرکز اسناد کاخ گلستان تهران گشایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا در این مرکز که روز جمعه همزمان با برنامه تهران گردی احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران افتتاح شد، نقشه دارالخلافه که در تاریخ 1275 هجری قمری توسط آگوست کریشیش بصورت گام بگام تهیه شده، قرار دارد.
همچنین از دیگر اسناد موجود در این مرکز نقشه گشتال (از اتباع آلمانی اصل روسیه تزاری) پنجمین نقشه تهران است که از سال 1296 قمری تا سال 1880 تهیه و تکمیل شد.
نقشه محل نشستن شاه و همراهان در ضیافت شام سلطنتی در سفر ناصرالدین شاه به فرانسه ، متعلق به 1307 هجری قمری، عهدنامه فینکن اشتاین بین ایران و فرانسه متعلق به سال 1222 هجری قمری ، سند یادبود بازدید ناصر الدین شاه از شهر لیورپول سال 1306 ه ق از دیگر اسناد موجود در این مرکز است .
دفترچه نت موسیقی به همراه طراحی فرانسوی، تاریخ 1320 هق در ابعاد 41 در 30/5 ، نمونه های از نامه ها و سربرگهای رسمی اداری و برخی تصاویر قصرهای تهران در دوره قاجار از دیگر اسنادی است که در این مرکز نگهداری می شود .
نسرین خلیلی مسئول مرکز اسناد کاخ گلستان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: 18 سند و تصویر تاریخی ویژه تهران در این مرکز نگهداری می شود .
احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص این مرکز گفت: در این مرکز برخی نقشه های سفر ناصرالدین شاه وجود دارد و جالب است که در نقشه ها دریای خزر را دریای خضر عنوان کرده اند.
وی افزود: در این مرکز نقشه هوایی که اطراف تهران را مشخص می کند ، وجود داشته و اطلاعات این اسناد برای نخستین بار است که عرضه می شود .
وی درباره اصل سند معاهده فینکن اشتاین که در این مرکز نگهداری می شود، گفت: این سند که سند معاهده بین ایران و فرانسه است، 16 بند است در حالیکه در مقالات به 14 بند آن اشاره شده است .
تهرام/7244//1348

نظر شما