شناسهٔ خبر: 29960699 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اعتراض ژاپنی ها به ادامه استقرار پایگاه نظامی آمریکا در اوکیناوا

تصمیم دولت ژاپن به ادامه استقرار پایگاه نظامی آمریکا در اوکیناوا اعتراضاتی را برانگیخته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صدا و سيما ، تصمیم دولت ژاپن به ادامه استقرار پایگاه نظامی آمریکا در اوکیناوا اعتراضاتی را برانگیخته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از توکیو، روز جمعه ژاپن عملیات انتقال پایگاه هوایی آمریکا به نقطه دیگری در اوکیناوا را از سر گرفت که با اعتراضات و خشم شدید فرماندار محلی مواجه شد.
سالها است که ساکنان اوکیناوا انتقال پایگاه هوایی آمریکا را از بخش پرجمعیت این جزیره جنوبی خواستارند و می خواهند این پایگاه به جایی دیگر در کشور منتقل شود اما دولت تصمیم دارد این پایگاه را به محلی دورتر در همان اوکیناوا منتقل کند.
دنی تاماکی، فرماندار اوکیناوا، به خبرنگاران گفت: "کمکی نمی توانم بکنم اما از همان ابتدا(آغاز طرح انتقال پایگاه هوایی آمریکا) خشمگین بودم زیرا در این برنامه خواسته مردم اوکیناوا نادیده گرفته شده است."
این فرماندار جدید با جا به جایی پایگاه هوایی آمریکا در داخل اوکیناوا به شدت مخالف است و این موضوع را با مقامات دولت ژاپن و نیز در سفرش به آمریکا با مقامات آمریکایی مطرح کرده است.
رسانه های محلی گزارش کرده اند، معترضان با تجمع در محل جدید پایگاه حتی تلاش کردند از ادامه کار در آنجا جلوگیری کنند.
اوکیناوا کمتر از یک درصد از کل مساحت ژاپن را تشکیل می دهد اما میزبان بیش از نیمی از تقریبا چهل و هفت هزار نیروی نظامی آمریکایی مستقر در ژاپن است.
چند دهه است که ساکنان این جزیره انتقال برخی پایگاه های آمریکا را خواستارند؛ در پی برخی حوادث و جرائمی که نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور مرتکب شده اند، این درخواست شدت بیشتری پیدا کرده است.
در نتیجه این اعتراضات دولت شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، تصمیم گرفت پایگاه فوتِنما را جا به جا کند، اما بسیاری از مردم اوکیناوا معتقدند این پایگاه باید به جایی دیگر در ژاپن منتقل شود و می گویند مسئولیت میزبانی از نیروهای آمریکایی باید به شکلی عادلانه تر در کل کشور تقسیم شود.

نظر شما