شناسهٔ خبر: 29959483 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

فوتبال ایران گرفتار بحران اشتباهات داوری

خبرآنلاین

عملکرد داوران در لیگ برتر دیگر تقریبا صدای همه تیم ها را درآورده است.

صاحب‌خبر -

 کلیدواژه اتفاقات فوتبال ایران طی همین چند هفته گذشته، چیزی جز داور و اشتباهات داوری نبوده است. فرقی نمی کند علیرضا فغانی با آن سابقه درخشان بین المللی لب به سوت ببرد یا داورانی جوان و کم تجربه به قضاوت یک بازی انتخاب شوند.

به نظر می آید که قضاوت در لیگ ایران با اشتباهات گوناگون آمیخته شده و هیچکس هم قرار نیست از عملکرد یک داور در پایان مسابقه راضی باشد.

جدای از اینکه در این دعواها و اعتراضات کدام تیم ذی حق است و چه کسی ضرر کرده یا سود برده، این حجم از اعتراض و شکایت از تصمیمات تیم داوری واقعا بی سابقه است.

اعتراضات و شکایاتی که وقتی مو شکافی می شوند،مشخص می شود که چندان بی راه هم نیستند. همین جدال شب گذشته استقلال و پدیده جدیدترین شاهد در اعتراضات شدید به تصمیمات داور است. از رنگ کارت محمد دانشگر در دقایق ابتدایی تا گل آفساید استقلال و در نهایت کارت قرمز اللهیار صیاد منش، همه تصمیماتی مشکوک و بحث برانگیز بودند که نتیجه ای جز تنش در زمین، التهاب روی سکوها و اعتراض در مصاحبه ها را به همراه نداشتند.

نکته ای که باید در این میان به آن توجه شود، این است که فدراسیون فوتبال و کمیته داوران باید تمهیداتی بیاندیشند که این حجم از اشتباهات تاثیرگذار تا این گونه فوتبال ایران را تحت تاثیر خود قرار داده کاهش پیدا کند. این روزها چالش داوران در لیگ برتر دیگر از حد اشتباه گذشته و عملا به بحرانی فراگیر تبدیل شده. بحرانی که از صدر تا پایین جدول به پای آن سوخته اند. در این فصل امکان ندارد مربی ای پیدا شود که حداقل یک بار از داوری گله و شکایت نکرده باشد و این آمار برای فوتبال ایران قطعا فاجعه است.

در این میان شاید در کنار همه اقداماتی که برای بهبود کیفیت داوری باید انجام شود، می توان به تکنولوژی روز دنیا متوسل شد. کمک داور ویدیویی یا همان VAR این روزها اشتباهات داوری در سطح فوتبال جهان را به حداقل رسانده و به تصحیح اشتباهات داور بسیار کمک می کند. این پدیده در صورت فراهم شدن زیرساخت های لازم، یکی از واجب ترین نیازهای این روزهای فوتبال ایران است که می تواند بخشی از این بحران را حل کند.

نظر شما