شناسهٔ خبر: 29959024 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

هانی‌زاده در گفتگو با خبرگزاری دانشجو:

سناتورهای آمریکایی اگر قصد تنبیه عربستان را دارند بجای حرف عمل کنند/ سعودی عامل آمریکا در منطقه است

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: برخی سناتور‌ها نگاه بدبینانه‌ای به عربستان دارند و برای انتقام از دولتمردان سعودی آن‌ها را تهدید به تحریم و عدم همکاری می‌کنند، اما ....

صاحب‌خبر -
حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص درخواست یک سناتور آمریکایی مبنی بر عدم همکاری ایالات متحده در حوزه اتمی با عربستان گفت: در واقع نوعی پارادوکس در رفتار کاخ سفید و کنگره در خصوص عربستان به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد یک سناریوی پشت پرده به دنبال آن است که با ایجاد یک جنگ زرگری بین کاخ سفید و کنگره مسئله مرگ جمال خاشقجی را به بوته فراموشی بسپارند.

وی افزود: اگر کنگره تمایل به تنبیه عربستان دارد می‌تواند بدون توجه به فشار‌های ترامپ و کاخ سفید مصوبه‌ای را از سر بگذراند و با استفاده از اختیارات خود بدون مراجعه به کاخ سفید تحریم‌هایی علیه عربستان اعمال کند.

هانی زاده با اشاره به تلاش‌های ترامپ و کوشنر داماد وی مبنی بر تبرئه کردن بن سلمان در مسئله قتل خاشقجی گفت:اما با توجه به اینکه برخی سناتور‌ها نگاه بدبینانه‌ای به عربستان دارند برای انتقام از دولتمردان سعودی آن‌ها را تهدید به تحریم و عدم همکاری می‌کنند، اما به نظر می‌رسد تا زمانی که یک اقدام عملی از سوی کنگره در خصوص عربستان اتخاذ نشود نمی‌توان امیدی به سخنان سناتور‌های آمریکایی داشت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان خاطرنشان کرد: عربستان متحد آمریکا و عامل اجرایی او در منطقه علیه کشور‌های مستقل است و از این رو ایالات متحده به هیچ عنوان حاضر به تحقیر این متحد خود در منطقه نخواهد بود.

نظر شما