شناسهٔ خبر: 29959022 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تصویب قطعنامه دیرهنگام آمریکا علیه نسل کشی درمیانمار

کوالالامپور- ایرنا- مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی دیرهنگام با اکثریت آرا با تصویب قطعنامه ای جنایات اعمال شده علیه اقلیت روهینگیایی در میانمار توسط ارتش این کشور را نسل کشی اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، از رسانه های آسیایی، مجلس نمایندگان آمریکا در حالی که بیش از یکسال از جنایات اعمال شده علیه مسلمانان روهینگیا می گذرد با تصویب قطعنامه ای ارتش میانمار را مسئول کشتار این اقلیت اعلام کرد.
اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پس از تصویب این قطعنامه گفت: نمایندگان مجلس درقبال شناسایی این جنایات به عنوان نسل کشی تعهد داشتند.
پیش از این سازمان ملل عملیات سرکوب ارتش در میانمار را نسل کشی خوانده بود.
این قطعنامه با 394 رأی موافق و یک 1 رأی مخالف به تصویب رسید.
تعدادی از نمایندگان آمریکا دولت دونالد ترامپ را برای عدم اتخاذ مواضع صحیح علیه ارتش میانمار مسئول می دانند.
این اقدام پس از آن در مجلس نمایندگان آمریکا صورت گرفت که یک گروه حقوق بشری در آمریکا با انتشار نتایج تحقیق جدیدی درمورد جنایات مرتبط با نسل کشی علیه روهینگیایی ها که توسط نظامیان میانمار اعمال شده، خواستار محاکمه عاملان این جنایات در دادگاهی بین المللی شدند.
این گروه با ارائه گزارش خود به مجلس نمایندگان آمریکا خواستار برخورد دولت آمریکا با نظامیان میانماری شدند.
گروه حقوق بشری موسوم به سیاست و حقوق بین الملل عمومی the Public International Law and Policy Group (PILPG) پس از انتشار نتایج تحقیق خود بر محاکمه قضایی عاملان جنایت علیه اقلیت روهینگیایی تاکید کرد.
این گروه پس از مصاحبه و گفت وگو با بیش از یک هزار نفر از آوارگان روهینگیایی که از ایالت راخین میانمار فرار کرده بودند، با تهیه گزارشی اعلام کردند که ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا مرتکب جنایات جنگی و نسل کشی شده است.
این گروه تاکید کرد که مستندات بسیار دقیقی از این جنایات توسط آوارگان روهینگیایی های مستقر در اردوگاههای کاکس بازار بنگلادش به آنها ارائه شده است.
این گروه در گزارش خود تاکید کرده است : جامعه بین المللی موظف است از اقلیت هایی که توسط دولت های خود در معرض جنایات جنگی قرار گرفته اند محافظت و اجرای عدالت و مسئولیت را برای چنین جنایاتی تضمین کند.
کمیته بررسی نسل کشی روهینگیایی ها خواستار ایجاد فوری 'مکانیسم پاسخگویی' یا ارجاع پرونده به دادگاه جنایی بین المللی شد.
اقلیت مسلمان روهینگیا در استان راخین میانمار از سال 2012 هدف مستمرحملات بودائیان تندرو قرار گرفته اما در شهریور سال گذشته با تشدید این حملات و پیوستن نیروهای ارتش و بودائیان افراطی به روند سیستماتیک نسل کشی و پاکسازی نژادی مسلمانان میانماری ،هزاران نفر از روهینگیایی ها کشته و بیش از 750 هزار نفر به سوی بنگلادش آواره شدند.
بازرسان ویژه حقوق بشر سازمان ملل نیزدر مهر ماه گزارش 444 صفحه ای تازه ای از مستندات کشتار و شکنجه مسلمانان روهینگیایی را توسط نظامیان میانماری منتشر کرده و خواستار محاکمه فرمانده ارتش میانمار به همراه 5 نفر از فرماندهان دیگر عامل کشتار و نسل کشی در میانمار شدند.
دولت و ارتش میانمار تاکنون تمام اتهامات در مورد نسل کشی را رد کرده و آن را اقدامی علیه شبه نظامیان آرکان دانسته است.
شبک**آساق**1599**1392

نظر شما