شناسهٔ خبر: 29958976 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

رونمایی از روسری‌هایی با الهام از معماری حرم حضرت عبدالعظیم

مریم‌السادات خرمدره طراح لباس می‌گوید ظرفیت‌های بسیاری در بخش معماری بناهای تاریخی و اسلامی در ایران وجود دارد که می‌تواند دستمایه هنرمندان طراح لباس قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام در چهارم ربیع‌الثانی 173 هجری قمری در شهر مدینه دیده به جهان گشوده و مقبره ایشان در شهر ری است.

روز چهارشنبه 21 آذر و هم‌زمان با روز میلاد حضرت عبدالعظیم، مجموعه‌ای از برنامه‌های فرهنگی و هنری در حرم ایشان برگزار شد که یکی از آن‌ها به رونمایی از دو روسری دارای نقوشی با الهام از معماری حرم حضرت عبدالعظیم اختصاص داشت.

مریم‌السادات خرمدره طراح لباس، مدرس دانشگاه، عضو هیئت‌مدیره انجمن طراحان پارچه و لباس ایران، عضو هیئت‌مدیره انجمن طراحان و تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب کشور و مدیر مؤسسه "طرح آفرینان فاطر" طراح این دو روسری است.

او درباره این آثار به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در سال‌های اخیر و با توجه به توجه ویژه حوزه مد و لباس به حکمت هنر اسلامی، بازار تمایل بسیاری به طرح‌های مبتنی بر هنر اسلامی نشان داده و بر همین اساس و البته به مناسبت میلاد حضرت عبدالعظیم، دو روسری را با الهام از معماری و به‌ویژه کاشی‌کاری‌های حرم حضرت عبدالعظیم طراحی و در روز چهارشنبه و حاشیه مراسم آئینی این روز، از آن‌ها رونمایی کردم.

خرمدره با اشاره به اینکه علی‌رغم اینکه ایران یک کشور اسلامی است، اما در فشن اسلامی حرف چندانی برای گفتن در بازار جهانی ندارد اذعان داشت: ظرفیت‌های بسیاری در بخش معماری بناهای تاریخی و اسلامی در ایران وجود دارد که می‌تواند دستمایه هنرمندی هنرمندان طراح لباس قرار گیرد. نه‌تنها در جزئیات آثار که در قالب کالکشن‌های طراحی لباس، این نمادهای به‌شدت کاربردی هستند و می‌توانند زمینه صادرات مد و پوشاک اسلامی ایرانی را بهتر از هر زمان دیگری فراهم کنند.

عضو هیئت‌مدیره انجمن طراحان و تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب کشور افزود: به‌زودی درصدد هستم مجموعه‌ای با الهام از معماری حرم حضرت عبدالعظیم طراحی کنم، چرا که با همکاری روابط عمومی این مکان مذهبی، عکس‌هایی بسیار زیبا و باکیفیت از معماری این بنا در اختیار من قرار گرفته که می‌توانند دستمایه طراحی و تولید آثار مختلف قرار گرفته و در صورت تمایل بخش تولید، وارد بازار مصرف شوند.

خرمدره دیگربار بر ظرفیت‌های بالای منطقه شهرری در زمینه پرداختن به فعالیت‌های حوزه مد و لباس تأکید و تصریح کرد: بسیاری از فعالان عرصه مد و لباس با گرایش‌های بخش عفاف و حجاب در شهرری تمرکز دارند و اطراف شهرری بالغ‌ بر 100 روستا وجود دارد که مملو از کارگاه‌های تولیدی کوچک سنتی هستند. هر یک از این‌ها به همراه دیگر ظرفیت‌های این منطقه به لحاظ قدمت تاریخی و معماری می‌توانند زمینه توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری مبتنی بر عرصه مد و لباس را فراهم کند.

نظر شما