شناسهٔ خبر: 29958829 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش |

روز دانشجوی امسال در دانشگاه‌ها چگونه گذشت/ از مراسم‌های پرهیجان تا برنامه‌هایی که بی‌جهت لغو شدند!

دانشگاه‌‌ها و تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور امسال نیز همانند گذشته، روز دانشجو را با اجرای برنامه‌های متنوعی گرامی‌ داشتند.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو،  پرونده روز دانشجوی سال ۹۷ بسته شد؛ با تمام نقاط ضعف و قوت. برخی دانشگاه‌ها خودشان آستین‌ها را بالا زدند و برای دانشجویان مراسم برگزار کردند و برخی هم ریش و قیچی را دادند دست جنبش دانشجویی. تشکل‌های دانشجویی هم برنامه‌های متنوعی تدارک دیدند و از مهمانان متفاوتی و از هر طیف سیاسی دعوت کردند.
 
اصلی ترین برنامه روز دانشجوی هر سال با حضور روحانی در یکی از دانشگاه های کشور برگزار می شود، که امسال رئیس جمهور، دانشگاه علوم پزشکی سمنان را انتخاب کرد. در این مراسم ابتدا نمایندگان دانشجویی ۳ تشکل منتقد و ۵ تشکل موافق دولت به ایراد سخن پرداخته و سپس روحانی در جمع دانشجویان علوم پزشکی سمنان به ایراد سخن پرداخت. این مراسم مثل همیشه بدون حاشیه هم نبود؛ از سخنرانی مطالبه‌گرایانه و دلسوزانه نماینده بسیج دانشجویی مقابل روحانی گرفته تا گلایه‌ دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود از رئیس جمهور؛ که می گفت روحانی در میان بیانات و پاسخگویی‌هایش هیچ اشاره‌ای به هیچ خواست صنفی ما نکرد. اگر می خواهید همه سخنرانی ها و حاشی‌های این مراسم را بخوانید سری به صفحه استان سمنان خبرگزاری دانشجو بزنید.
 
تجمیعی 16 آذر
 
در اصفهان نیز جلسه پرسش و پاسخی به مناسبت روز دانشجو با حضور تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های استان و نمایندگان استان اصفهان در مجلس برگزار شد. نمایندگان از علت استعفای دسته جمعی‌شان گفتند و دانشجویان هم از اوضاع دانشگاه ها و شهرشان. 

 

دانشگاه‌های استان فارس هم میزبان سیاسیون بودند؛ میرسلیم در دانشگاه شیراز برای دانشجویان سخن گفت و از بی تفاوتی دانشجویان وقتی که دشت‌های کشور را با حفر ۸۰۰ هزار چاه نابود کردند، ابراز نارضایتی کرد. حمید رسایی هم به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی فسا در جمع دانشجویان این دانشگاه حاضر شد و در سمیناری با عنوان «نقش جریان دانشجویی در چهل سالگی انقلاب اسلامی» سخنرانی کرد. البته رسایی در سمینارفروپاشی غرب در دانشگاه باهنر استان فارس هم حضور داشت.


بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند هم قرار بود با محوریت عدالت کارگری برنامه ای را با موضوع بازخوانی مبانی امام خمینی (ره) در مورد مستضعفین برگزار کند که مسعود براتی و صدرالساداتی در یک میزگرد به بازخوانی این موضوع بپردازند. همچنین از نمایندگان هفت تپه دعوت کردند که بیایند و مشکلات آن‌ها از تریبون آزاد این دانشگاه منعکس شود. اما هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه با بهانه‌های مختلف با حضور نماینده هفت تپه مخالف کردند. به گفته مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند؛ مسئولان دانشگاه می‌گویند روز دانشجو، روز کارگر نیست.

 
حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی هم در آستانه روز دانشجو از خوابگاه‌های گلستان و بوستان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بازدید کرد و ضمن دیدار با دانشجویان، از بستر‌ها و زیر ساخت‌های موجود در خوابگاه‌ها بازدید کرد.
 
استان کرمان  هم   این روزها پر رفت و آمد بود؛ حضور محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان در مجلس در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان ،  میرسلیم در جلسه شورای هم‌اندیشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ،  کامران غضنفری، نویسنده کتاب راز قطعنامه در مراسم گرامی داشت روز دانشجو در بافت  ، سخنرانی محمدجواد لاریجانی، معاون بین‌الملل قوه قضائیه در جمع دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان . البته محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در جمع دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان سخن گفت. قالیباف از  تنگنای معیشتی، بیکاری، گرانی و تورم گلایه کرد و افزود: مستضعفان را که فراموش کرده‌اید! چرا طبقه متوسط را هر روز لاغرتر می‌کنید؟  تولید کننده و صنعتگر و کاسب و تاجر در این وضعیت هستند؛ اما فرصت را آگاهانه یا ناآگاهانه و از سر بی‌تدبیری برای قاچاقچی ها و دلالان و فرصت‌‌طلبان فراهم کرده‌اید‌. در همین آشفتگی بازار ارز، با تصمیمات غلط شما یک‌شبه صدها میلیارد از سرمایه این مردم به جیب عده معدودی رفت. سود سپرده های بانکی در کشور بیش از سیصدهزارمیلیارد تومان در سال است که بیش از هشتاد درصد آن بدون مالیات در اختیار کمتر از چهار درصد صاحبان سپرده قرار می‌گیرد.
 
16 آذر امسال چگونه بود/ نگاهی به همه ‌آنچه در دانشگاه‌های کشور گذشت
 
دانشگاه جامع گلستان هم تریبون مراسم روز دانشجو را در اختیار دانشجویان قرار داد؛ در این راستا   جامعه اسلامی دانشجویان این دانشگاه   تریبون آزاد دانشجویی با عنوان «اگر من رئیس دانشگاه بودم» برگزار کرد. دانشجویان در این تریبون آزاد آزاد در خصوص موضوعاتی مانند وضعیت سلف سرویس دانشگاه، مشکلات دانشکده فاضل آباد، سرویس‌های دانشگاه، دانشکده الغدیر، پردیس سرخنکلاته و مشکلات آموزشی صحبت کردند.
 
البته آئین گرامیداشت روز دانشجو و گردهمایی عظیم انقلابیون جوان گلستان هم با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش در دانشگاه علوم کشاورزی گرگان برگزار شد.
 
مراسم روز دانشجو در خراسان شمالی کمی متفاوت تر بود؛  مجتمع آموزش عالی شیروان  مراسمی را برای گرامیداشت این روز تدارک دید و از عزیزی، نماینده‌ مردم این شهر برای حضور در جمع دانشجویان دعوت کرد. اما گویا این نماینده مجلس نتوانست مطالبه گری دانشجویان را تحمل کند و به بحث با دانشجویان پرداخت و در آخر هم، دانشجویان را به گنجشک شبیه دانست!
 
mp4
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code" ><script type="text/JavaScript" src="http://snn.ir/fa/news/play/embed/730820/495099?width=400&height=300"></script></div>
توهین نماینده شیروان به دانشجویان
 
نوبتی هم باشد نوبت به خراسان رضوی می رسد؛ در این استان هم همه دانشگاه ها این روز را گرامی داشتند؛ به مناسبت روز دانشجو به همت بسیج دانشجویی دانشگاه خیام، جشن ویتامین D  با حضور نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد در مجلس در این دانشگاه برگزار شد. البته  پژمان فر مهمان دانشجویان دانشکده جهاد دانشگاهی مشهد نیز بود و در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان شرکت کرد. مهدی چمران، نایب رئیس جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی نیز در مراسم بزرگداشت روز دانشجو و یادواره شهدای دانشجوی شهرستان سبزوار در محل دانشگاه آزاد سبزوار حضور یافت.
 
اما دانشگاه فردوسی نیز مراسمهای متنوعی داشت.  جشن بزرگ روز دانشجو با عنوان «انرژی جنبشی» با استقبال بی‌نظیر دانشجویان دانشگاه همراه شد به طوریکه از دقایق اولیه برگزاری این جشن در سالن ورزشی ۲۲ بهمن دانشگاه فردوسی، ظرفیت ۳ هزار نفری این سالن تکمیل شد و تعداد زیادی از دانشجویان در مقابل درب این سالن تجمع کردند؛ اما نتوانستند به داخل سالن بروند.
 
تریبون آزادی هم با عنوان «اگر من رئیس دانشگاه بودم» به همت جامعه اسلامی دانشگاه با حضور رئیس دانشگاه برگزار شد.
 
اما دانشگاه آزاد مشهد در کنار مزار ۵ شهید گمنام دانشگاه و با حضور ریاست و معاونت فرهنگی دانشگاه جشنی را برگزار کرد که در طول اجرای مراسم نام یکی از خوانندگان فاسده زمان شاه به نیکی برده شد و همچنین اقدام به نواختن قطعاتی از آهنگ‌های قبل از انقلاب کرد؛ که با واکنش دانشجویان بسیجی این دانشگاه مواجه شد. این در حالی است که انتشار خبر برگزاری اردوی مختلط در این دانشگاه هم که چندی پیش رخ داد با واکنش‌های گسترده‌ای هم همراه شد. حاشیه های این واحد تا آنجا خبر ساز شد که  معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد در واکنش به اردوی مختلط و پخش آهنگ‌های غیرمجاز در واحد مشهد به خبرنگار ما گفت:  مسئولان دانشگاه آزاد مشهد باید برای این مسائل پاسخگو باشند. کلانتری تاکید کرد که معاون فرهنگی این دانشگاه مورد تائید ما نیست.
 
16 آذر امسال چگونه بود/ نگاهی به همه ‌آنچه در دانشگاه‌های کشور گذشت
 
البته همه این حاشیه‌ها نمی تواند خبر   اجتماع سه هزار دانشجوی انقلابی دانشگاه‌های مشهد را به حاشیه ببرد؛  دانشجویان مشهدی در این اجتماع با شکوه در آستانه‌ی روز دانشجو از مظلومین جهان اسلام حمایت کردند و تجمع ضد استکباری را در صحن دانشگاه فردوسی شکل دادند.
 
در همین بحبوبه روز دانشجو، برای اولین بار  کنگره بین‌المللی وحدت دانشجویان جهان اسلام هم در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد. مهمان روز نخست این کنگره جهانی منوچهر متکی، وزیر خارجه دولت نهم و دهم بود.
 
مناظره‌ای سیاسی با موضوع بررسی تاریخچه و تعاریف جنبش دانشجویی نیز با حضور حسین الله‌کرم، عبدالرضا داوری و محمدصادق جوادی حصار در دانشگاه بیرجند برگزار شد که خواندن بخش هایی از این مناظره خالی از لطف نیست.
 
عزت الله ضرغامی، عضو شورای عالی فضای مجازی که به دعوت از انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد در مراسمی به مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشجویان حضور یافت، به تحلیل و بررسی مسائل روز پرداخت و گفت: ما در حوزه عدالت اجتماعی مشکلات زیادی در داخل کشور داریم و نتوانستیم تا کنون شعار‌های عدالتخواهانه را به درستی ادا کنیم.
 
در قم نیز احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم در مجلس در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که در دانشگاه صنعتی قم حضور یافت.
 
ویژه برنامه روز دانشجو در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با حضور دانشجویان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس سابق شورای شهر تهران برگزار شد. حجت الاسلام احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه آزاد کرج در این دانشگاه حضور یافت که این مراسم یک حاشیه جالب داشت. دانشجویان بسیجی به یاد سلفی مازنی و جمعی دیگر از نمایندگان مجلس با موگرینی در صحن علنی مجلس، یک دستگاه مونوپاد به وی هدیه دادند
 
16 آذر امسال چگونه بود/ نگاهی به همه ‌آنچه در دانشگاه‌های کشور گذشت
 
اما مناظره «چهل سالگی انقلاب اسلامی» دانشگاه فرهنگیان البرز با حضور زیباکلام وموگوئی در حالی لغو شد، که نه شورای تأمین و فرمانداری فردیس، و نه رئیس دانشگاه، مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرند. دبیر انجمن اسلامی دانشگاه فرهنگیان البرز می‌گوید: شورای تأمین‌ها اصولا دنبال حاشیه نیستند و از طرفی نگران جایگاه خود هستند، به همین دلیل به ما اجازه ندادند مناظره را برگزار کنیم. مسئول بسیج دانشجویی این دانشگاه نیز با بیان اینکه این برنامه دومین مناظره رسمی تنها دانشگاه شهرستان فردیس است، می‌گوید: از طرف شورای تأمین به ما اعلام کردند که بحث امنیتی است و با برگزاری این مناظره ممکن است ناامنی در شهرستان به وجود بیاید.اما ماجرا جالب تر می شود؛  پاس‌کاری فرمانداری فردیس و رئیس دانشگاه فرهنگیان البرز برای فرار از مسئولیت را در گزارشی که تهیه کردیم، بخوانید.
 
اما در تفرش و استان مرکزی، فرماندار تفرش روز دانشجو را در جمع دانشجویان حضور یافت و از حمایت فرمانداری این شهرستان از دانشجویان خبر داد و گفت: همه تلاش خود را برای ارتقا و بهبود کیفیت آموزشی و معیشتی دانشجویان به کار می‌بندیم.
 
دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان هم به شیوه ای تکراری، اما اینبار موثر در مراسم جشن روز دانشجو که با حضور رئیس دانشگاه، برگزار شد، مطالبه خود را تکرار کردند. زمانی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان پشت تریبون رفت تا درباره روز دانشجو سخن بگوید، دانشجویان پلاکارد‌هایی با مضمون « بودجه من کو؟»، «شفافیت حق همه، شفافیت راه پیشرفت»، «دانشگاه شفاف، دانشگاه پیشرفته» و «مخارج دانشگاه، شفاف باید گردد» به دست گرفتند و از این طریق از رئیس دانشگاه خواستند که توضیحاتی در این خصوص ارائه دهد. موسوی بهار هم ضمن ارائه توضیحاتی به آنان قول داده که در جلسه بودجه دانشجویی رو بودجه فرهنگی را به دانشجویان اطلاع دهد.
 
حسن عباسی، رئیس اندیشکده یقین هم امسال در مراسم روز دانشجو در دانشگاه آزاد کرمانشاه حضور یافت و در این مراسم با موضوع معماری ایدئولوژیک ایران به سخنرانی پرداخت.
 
به مناسبت روز دانشجو نشست تحلیلی و روشنگری توسط بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با حضور  حجت‌الاسلام رسایی، نماینده سابق مردم تهران در مجلس برگزار شد، که رسایی ضمن تشریح وقایع ۱۶ آذر ۳۲ به تبیین مسائل روز کشور پرداخت.

بماند که در برخی استان‌ها، عوامل خارج از دانشگاه مانند شورای تامین دخالت کرده و برنامه‌های  دانشجویان لغو شد. به طور مثال سخنرانی حمید رسایی در دانشگاه ارومیه با دستور شورای تامین لغو شد و این در حالی است که مسئولان برای عدم دخالت در برنامه‌های دانشگاهی همیشه تاکید داشتند. در این راستا تشکل‌های دانشجویی دانشگاه ارومیه در نامه‌ای خطاب به رئیس دانشگاه اعتراض خود را به دخالت در برنامه های دانشجویی اعلام کرده و نوشتند: طبق استعلام‌های گرفته شده از فرماندهی بسیج دانشجویی و فرماندهی سپاه ارومیه، اصلا جلسه‌ شورای تامین برگزار نشده و همچنین مصوبه‌ای صادر نگردیده است. البته لازم به یاداوری است که سخنرانی حسن عباسی هم با مخالفت فرمانداری تبریز دریک روز و در دو دانشگاه شهید مدنی و دانشگاه آزاد تبریز لغو شد.

 
مناظره حجت‌الاسلام حمید رسایی و حمید رضاجلایی پور هم که بر اساس برنامه و با اخذ مجوز قرار بود در دانشگاه فرهنگیان یاسوج برگزار شود، به دلایل نامعلومی در دقیقه ۹۰ لغو شد. البته انجمن اسلامی این دانشگاه  عدم حضور رضا جلایی پور را مشکل قضایی عنوان کرد، ولی به همین دلیل رئیس دانشگاه  به رسایی   نیز اجازه سخنرانی در دانشگاه نداد.

 

البته روز دانشجوی امسال با روز جمعه مقارن شد و این موضوع اندکی از شور و هیجان ۱۶ آذر نکاست. امسال دانشجویان بسیجی در سراسر کشور در آیین سیاسی عبادی نماز جمعه حضور یافته و با سخنرانی پیش از خطبه ها، به تبیین و روشنگری مسائل وز کشور و استان پرداختند که بخش هایی از این سخنرانی ها در صفحات استان های خبرگزاری دانشجو منتشر شد.

نظر شما