شناسهٔ خبر: 29958381 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت

بهار پژوهش در دانشگاه‌ها

دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در هفته گذشته برای برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش آماده شدند و برنامه‌های هفته پژوهش اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با توجه به اینکه هر ساله هفته آخر آذرماه به عنوان هفته پژوهش در کشورمان گرامی داشته می‌شود، این هفته نیز دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور خود را برای گرامیداشت پژوهش در هفته آینده آماده کردند و برنامه‌های این هفته اعلام شد.

هفته پژوهش از شنبه 24 آذر تا چهارشنبه 28 آذر با شعار «پژوهش هدفمند، فناوری ارزش‌آفرین در خدمت تولید ملی»، برگزار می‌شود.

امسال تغییری در برنامه‌های هفته پژوهش صورت گرفته و آن هم این است که نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری همزمان با نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل از سوم تا ششم دی‌ماه برگزار می‌شود.

شنبه 24 آذر ماه با عنوان پژوهش، فناوری، مدرسه و دانشگاه؛ یکشنبه 25 آذر ماه به عنوان تجلیل از پژوهشگران و فناوران؛ دوشنبه 26 آذر ماه به عنوان پژوهش فناوری و چالش‌های ملی؛ سه‌شنبه 27 آ‌ذر ماه به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه، پژوهش، فناوری، علوم انسانی و هنر؛ چهارشنبه آذر به عنوان پژوهش فناوری و مسئولیت‌های اجتماعی در کنار تعاملات بین‌المللی برگزار می‌شود.

همچنین مراسم درهای باز  (بازدید دانش‌آموزان از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و پارک‌ها) نیز در این هفته برگزار می‌شود به طوری که تا کنون 200 دانشگاه، پژوهشگاه و پارک علم و فناوری با مدارس هماهنگی کردند.

در این هفته از 18 پژوهشگر و 6 فناور تقدیر می‌شود.

همچنین میزگرد نقش رسانه در پژوهش و فناوری و سمینار تقدیر از انجمن‌های علمی برتر نیز در این هفته برگزار می‌شود.

* قهرمانی تیم دانشگاه آزاد قزوین در مسابقات ربوکاپ آسیااقیانوسیه

دومین دوره مسابقات ربوکاپ آسیا اقیانوسیه هفته گذشته در جزیره کیش برگزار شد.

در آخرین روز مسابقات ربوکاپ آسیااقیانوسیه در لیگ ربات‌های صنعتی تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی کرمان و تیم ربوالکتوس از سنگاپور به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار گرفتند.

در لیگ ربات‌های خانگی نیز تیم مالزی مقام برتر را کسب کرد.

همچنین در لیگ ربات‌های فوتبالیست سایز متوسط تیم دانشگاه آزاد اسلامی قزوین بر تیم ژاپن غلبه کرد و به قهرمانی رسید.

در لیگ ربات‌های فوتبالیست سایز کوچک نیز تیم دانشگاه تهران به مقام برتر رسید.

همچنین در لیگ امدادگر واقعی در بخش بهترین ربات در جابجایی اجسام تیم دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، در بخش بهترین ربات در قابلیت تحرک تیم دانشگاه آزاد اسلامی یزد و در بخش بهترین ربات در اکتشاف تیم دانشگاه آزاد اسلامی قزوین مقام‌های برتر را کسب کردند.

در لیگ ربات‌های انسان نما، تیم دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با کسب بالاترین امتیازات لازم به مقام قهرمانی دست یافت.

در لیگ ربات‌های پرنده نیز تیم دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، تیم دانشگاه سما آذربایجان شرقی و تیم مگادرون مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند .

همچنین در بخش دانش‌آموزی این مسابقات، در بخش ربات‌های فوتبالیست تیم کاوش، صدرا ربات و علامه طباطبایی به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار گرفتند.

در لیگ ربات‌های نمایشی نیز تیم‌های ندای زهرا و ASP بالاترین امتیازات را در این بخش کسب کردند.

در لیگ co space تیم‌های سینا ،little genius  و پیروز به مقام های اول تا سوم این رقابت‌ها دست یافتند و همچنین در لیگ co space primary تیم پیروز و فردوسی مقام های برتر را کسب کردند.

در لیگ RESCUE MAZ تیم‌های فرزانگان، کاوش وعلامه طباطبایی سه تیم برتر این لیگ بودند.

در لیگ COSPACE SECONDAR  نیز تیم‌های علوم رباتیک، دانش و IR-FPRCEجایگاه اول تا سوم را کسب کردند و در نهایت در لیگ ربات‌های فوتبالیست سبک وزن تیم خلیج فارس اول، ATRT دوم و بارکد تکنو ربو ایران سوم شدند.

* حذف مرحله‌ای کنکور از مهرماه سال ۹۸

 منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پذیرش حداقل ۸۵ درصد تمامی ظرفیت‌های آموزش عالی در دانشگاه‌های دولتی، آزاد اسلامی، پیام نور، مؤسسات غیرانتفاعی، فنی و حرفه‌ای و جامع علمی کاربردی براساس سوابق تحصیلی به دانشگاه‌های فوق واگذار می‌شود و داوطلبان متقاضی رشته محل‌های اعلامی ضرورتی به ثبت‌نام و شرکت در کنکور سراسری ندارند.

وی افزود: لیست رشته‌محل‌های دانشگاهی تا آخر دیماه قبل از ثبت‌نام کنکور سراسری از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور اعلام خواهد شد.

*«داربست استخوانی با مواد بایوکامپوزیت جدید» در غرفه واحد علوم و تحقیقات رونمایی شد

صادق رحمتی رئیس «آزمایشگاه تحقیقاتی فناوری های ساخت افزودنی (RLAMT)» این واحد دانشگاهی با اشاره به اجرای پروژه طراحی و ساخت داربست استخوانی با مواد بایوکامپوزیت جدید با کمک چاپگرهای سه بعدی FDM، توسط پیمان لطفی دانشجوی رشته مهندسی ساخت و تولید کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات، گفت: این تحقیق منجر به بهبود خواص مکانیکی و بیولوژیکی فیلامنت ساخته شده از ترکیب پلیمر پلی لاکتیک اسید و سرامیک سیلیکات کلسیم شده است.

عضو هیات علمی واحد علوم وتحقیقات با بیان اینکه ترکیب کامپوزیتی مورد استفاده در طراحی و ساخت این داربست استخوانی برای نخستین بار در سطح نانو، با روشی منحصر بفرد مورد استفاده قرار گرفته است، ادامه داد: بایوکامپوزیت استفاده شده در طراحی و ساخت این داربست استخوانی، ترکیبی از پلیمر زیست‌سازگار و زیست‌تخریب پذیر با سرامیک زیست فعال است.

وی با بیان اینکه از این داربست استخوانی می‌توان در ساخت انواع استخوان‌ها، فک و جمجمه استفاده کرد، افزود: ساخت اندام مورد نظر با سطوح پیچیده و ابعاد گوناگون که از دقت ابعادی بالا و کیفیت ظاهری ایده‌آل برخوردار است، از جمله مزایای این پروژه است.رحمتی افزود: با ساخت این داربست بایوکامپوزیتی می‌توان به درمان بیماران زیادی در سراسر دنیا که براثر اتفاقات مختلفی نظیر سوانح و تصادفات، تروما، عفونت، تومور، عیوب مادرزادی و ... از نقص استخوانی خود رنج می‌برند، کمک شایانی کرد.

وی خاطرنشان کرد: رشد سلولی در داخل داربست، سمی نبودن، سازگاری با بدن، استاندارد بودن میزان PH، افزایش کلسیم به مرور زمان، جوانه زدن استخوان جدید بر روی سطح داربست، تبدیل و تمایز سلول‌های بنیادی مزانشیم به سلول‌های استئوبلاست استخوان در داخل داربست از جمله نتایج ویژه این پروژه است.

گفتنی است این پروژه توسط پیمان لطفی دانشجوی رشته مهندسی ساخت و تولید مقطع کارشناسی ارشد به راهنمایی صادق رحمتی و دکتر عباس آذری و مشاوره سرائیان و سید فرید سید شیرازی در واحد علوم و تحقیقات اجرا شده است.

* ارائه مقالات برگزیده الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

دوازدهمین کنگره پیشگامان پیشرفت با سه محور الگوی پایه پیشرفت، عدالت و پیشرفت و  شعار سال (تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی) صبح روز گذشته در سالن همایش‌های دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

در این کنگره بیش از ۹۰۰ اثر از سوی دانشجویان، طلاب و اساتید جوان ارسال شده است که تعداد ۴۵۰ مقاله برای ارائه پذیرفته شده‌ و به صورت پوستر و شفاهی در نشست‌های صبح و بعد از ظهر ارائه شد.

همچنین مقالاتی که به دلیل محدودیت زمان ارائه نشوند، در کتاب کنگره که از سوی مرکز الگوی اسلامی و ایران پیشرفت خواهد کرد، چاپ می‌شوند.

* حکم نهایی دیوان محاسبات کشور درباره بورسیه‌های دولت دهم صادر شد+سند

دیوان محاسبات کشور در حکم نهایی خود درباره بورسیه‌های دولت دهم که به تازگی صادر شده است، تاکید کرد که تخلفی متوجه وزیر علوم وقت کامران دانشجو و شورای مرکزی بورس متصور نیست و این شورا در حدود وظایف و اختیارات قانونی عمل کرده است.

براساس این گزارش،‌ مسئولین فعلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف هستند اگر بورسیه دانشجویی لغو شده است هزینه‌های آن را از محل تضامین و تعهدات اخذ و مراتب را به دادسرای دیوان محاسبت کشور اعلام کنند.

* معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به آفریقای جنوبی رفت

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در رأس یک هیات تجاری و فناور شامل 46 نفر از مدیران صندوق های تامین مالی و شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، سلامت و زیست فناوری، معدن و صنایع معدنی، تجهیزات صنعتی و ماشین آلات و برق و الکترونیک به دو شهر پرتوریا و ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی سفر کرد.

در این سفر که با هدف توسعه صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان و گسترش کسب و کار بین المللی انجام شده و به مدت 4 روز ادامه دارد، شرکت های دانش بنیان ایرانی با شرکت های متناظر خود در آفریقای جنوبی و در محل اتاق بازرگانی آفریقا مستقر در ژوهانسبورگ دیدار و مذاکره می‌کنند.

شرکت در نشست علم آفریقا و بازدید از نمایشگاه جانبی این نشست نیز از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده برای شرکت های دانش بنیان ایرانی حاضر در این سفر است که نمایندگان این شرکت ها می توانند با حضور در این نشست با فضای فناوری، پیشرفت ها و نیازمندی های حوزه علم و فناوری قاره آفریقا آشنا می شوند.

آفریقای جنوبی با جمعیت و درآمد ناخالص ملی بالا با کشورهای متعددی در سراسر دنیا در حوزه اقتصادی و تجاری همکاری می کند. سفر هیات ایرانی و شرکت های دانش بنیان به آفریقای جنوبی نیز با هدف افزایش سطح همکاری ها و تجارت بین دو کشور صورت می گیرد.

این در حالی است که آفریقای جنوبی مهم ترین کشور حوزه آفریقا محسوب می‌شود و این کشور جزء 4 کشور اولویت دار در ستاد آفریقای وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت ایران قرار دارد.

* کنفرانس اتحادیه بین‌المللی مؤسسات آموزش عالی جنوب‌ شرق آسیا 2018 (آسایهل) برگزار شد

کنفرانس اتحادیه بین‌المللی مؤسسات آموزش عالی جنوب‌ شرق آسیا 2018 (آسایهل) به ریاست محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی واحد قزوین آغاز به کار کرد.

کنفرانس اتحادیه بین‌المللی مؤسسات آموزش عالی جنوب‌ شرق آسیا 2018 (آسایهل) به ریاست محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین، سالار آملی قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان و مدیران، جمعی از رؤسای واحدهای استانی و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در واحد قزوین برگزار شد.

محمدمهدی طهرانچی پیش از آغاز به کار کنفرانس آسایهل 2018، با همراهی آیت‌­الله عابدینی نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین و امام جمعه قزوین، با حضور در مزار شهدای گمنام واحد قزوین، به مقام شامخ قهرمانان دفاع مقدس ادای احترام و با آرمان های شهدا تجدید میثاق کرد.

وی همچنین از مسجد امام رضا (ع) واحد قزوین، کتابخانه و بخش های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین بازدید کرد.

همچنین جلسه هیات امنای اتحادیه بین‌المللی مؤسسات آموزش عالی جنوب‌ شرق آسیا (آسایهل) شب گذشته به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس دوره‌ای آسایهل و با حضور پروفسور نینات اولان وراووث دبیرکل آسایهل و اعضای هیات امنای این اتحادیه برگزار شد.

اتحادیه بین‌المللی مؤسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا با نام اختصاری «آسایهل» از سال ۱۹۵۶ میلادی و با هدف توسعه آموزش عالی و افزایش کیفیت آموزشی در منطقه جنوب شرق آسیا فعالیت خود را آغاز کرده و در اجلاس سال 1395 ریاست دوره‌ای این اتحادیه به دانشگاه آزاد اسلامی رسید.

انتهای پیام/

نظر شما