شناسهٔ خبر: 29957527 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

معاون وزیر علوم مطرح کرد؛

عوامل مهم رسیدن دانشگاه‌‎های ایران به تراز بین‌المللی

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وضعیت فارغ‌التحصیلان، خروجی تحقیقات و نقش دانشگاه در انتقال تکنولوژی را سه عامل مهم در رسیدن به تراز بین‌المللی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، دومین همایش بین‌المللی‌سازی آموزش عالی کشور پنج‌شنبه ۲۲ آذرماه سال جاری با حضور متخصصان و افراد برجسته حوزه بین‌المللی‌سازی آموزش عالی، روسا و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌های تراز اول کشور برگزار شد.

در ابتدای این برنامه عبدالرضا سیم‌چی مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه صنعتی شریف هم‌اندیشی برای ارتقای دانشگاه‌های کشور به تراز بین‌الملل، ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین، متعهد شدن آموزش عالی و حل مسائل کشور و توسعه ارتباطات بین‌المللی برای پیشبرد طرح‌های فن‌آورانه را از جمله اهداف این همایش دانست.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف هم گفت: سال گذشته این همایش به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد و خوشحالم که امسال دانشگاه صنعتی شریف افتخار میزبانی از این همایش را دارد.

محمود فتوحی به محورهای مهم همایش اشاره کرد و افزود: اشتراک‌گذاری تجربیات موفق بین‌المللی، تضمین کیفیت آموزشی، پایش روند موجود در بین‌المللی سازی، تدوین نقشه راه آموزش عالی کشور و ارتقای پنج دانشگاه و پژوهشگاه کشور به تراز بین‌المللی ازجمله مهم‌ترین محورهای این همایش است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این همایش گفت گفت: تعداد قابل‌توجهی از دانشگاه‌های کشور مستعد رسیدن به تراز بین‌المللی هستند و رسیدن به این مهم توجه ویژه مسئولین کشور را می‌طلبد.

مجتبی شریعتی‌نیاسر به تجربه کشورهای روسیه، چین و ژاپن در زمینه تلاش برای رسیدن به ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا اشاره کرد و گفت: باید به‌صورت جدی مسیر رسیدن به تراز نمادی شاخص در کشور را طی کنیم.

وی تأکید کرد: دانشگاه پس از عبور از مرحله بین‌المللی شدن می‌تواند مسیر کارآفرینی را فراهم کرده و به‌ صورت نمادین به‌ عنوان دانشگاه الگو در سطح بین‌المللی تلقی شود.

معاون وزیر علوم وضعیت فارغ‌التحصیلان یک دانشگاه و خروجی تحقیقاتی و پژوهشی و نقش دانشگاه در انتقال تکنولوژی را سه عامل مهم برای رسیدن به تراز بین‌المللی دانست و گفت: باید تلاش خود را برای رسیدن به تراز بین‌المللی در مورد دانشگاه‌های کشور مضاعف کنیم.

وی درآمد سالانه بالغ بر ۷۵۰ هزار دلار، نسبت دانشجو به استاد ۱۱ به ۷، وجود حداقل ۲۰ درصد اساتید خارجی و درآمد پژوهشی ۲۲۹ هزار دلار در سال، حداقل ۴۳ درصد انتشارات علمی حاصل همکاری با اساتید خارجی، وجود ۱۹ درصد دانشجو بین‌الملل را از مهم‌ترین شاخص‌های رسیدن به ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا دانست.

شریعتی‌نیاسر با اشاره به نظام‌های مختلف رتبه‌بندی در دنیا افزود: بر اساس آخرین رتبه‌بندی QS دانشگاه صنعتی شریف در جایگاه نخست قرار گرفته و پس‌ از آن دانشگاه‌های امیرکبیر و علم و صنعت به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

در ادامه این همایش پروفسور توماس اندرسون از سوئد سخنرانی با موضوع بین‌المللی‌سازی آموزش عالی و پتانسیل‌های همکاری در خاورمیانه را ارائه نمود.

بر پایه این گزارش در این همایش همچنین ابوالقاسم صادقی‌نیارکی عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیر طی سخنانی به همکاری‌های بین‌المللی و آموزشی کره جنوبی و شباهت‌های فرهنگی بین ایران و این کشور پرداخت.

در این همایش محمد کارآموز از اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران نیز طی سخنانی به موضوع برنامه‌های بین‌المللی‌سازی در منطقه را ارائه کرد.

گفتنی است در حاشیه همایش نیز میزگردی با حضور فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف، سعید سمنانیان از اساتید دانشگاه تربیت مدرس و پروفسور لورن کامینگز از استرالیا برگزار شد.

انتهای پیام/4060/

نظر شما